Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vardagsrumsinspelningar?

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard Vardagsrumsinspelningar?

På startsidan kan man läsa detta om kommande albumet "Röd":

"Arbetet med RÖD påbörjades redan förra året då Berg & Sköld åkte till New York och i april i år begav sig Kent till Hansastudion/Meistersaal i Berlin. Efter det har arbetet fortsatt i Psykbunkern/Park Studio, Hyltinge Kyrka samt diverse vardagsrum".

Samtidigt som det vore ganska spännande att höra någonting om deras USA-tripp, resa till Berlin samt inspelningen i kyrkan (vad för låt, varför där osv) så ställer jag mig frågan: varför spela in i "diverse vardagsrum"? Har de suttit med sina laptops och lekt mellan vardagssysslorna hemma när tiden inte räckt till att lämna familjen osv för studion? Vad tror ni om detta, vad har kommit till hemma hos dem osv?

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

När jag läser det får jag för mig att de mest suttit och skapat låtarna i vardagsrummer. Typ grunden till dom, Berg & Sköld har väl kanske suttit och "jammat" typ, what do I know.

Men skulle vara intressant att veta lite mer om skapandeprocessen i såväl vardagsrum som i Hyltinge kyrka!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Ja, det står ju inte "spelat in i vardagsrum", utan "Efter det har arbetet fortsatt i Psykbunkern/Park Studio, Hyltinge Kyrka samt diverse vardagsrum".
    Visst, ett pålägg här eller där kan väl vara gjort även i ett vardagsrum, men jag misstänker att det i sådana fall mest handlar om komposition eller programmering.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

synthar är ju förövrigt ofta rätt lätt att lägga i ett exempelvis vardagsrum eller vart som helst egentligen då den sällan är beroende av akustiken om du inte mickar en förstarkare där den är inkopplad för att få till något speciellt ljud.

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ja, det står ju inte "spelat in i vardagsrum", utan "Efter det har arbetet fortsatt i Psykbunkern/Park Studio, Hyltinge Kyrka samt diverse vardagsrum".
    Visst, ett pålägg här eller där kan väl vara gjort även i ett vardagsrum, men jag misstänker att det i sådana fall mest handlar om komposition eller programmering.
    En stor del av demo-materialet till denna platta spelades förstås in hemma hos medlemmarna innan det togs till studio.
    Som alla som någon gång gjort demos och sedan spelat in dem igen vet, så är det lätt att man fastnar för ljud man använde på demon.
    Så vissa keyboards, beats, gitarrer och i några fall till och med sångtagningar som man gillade stämningen i höll hela vägen till skivan...
    Sen har vi också tagit med hemläxor från studion. Till exempel kunde någon få en uppgift:
    Kan inte du göra ett snyggt arpeggio hemma, eftersom vi inte hann idag, eller: Sjung de där körstämmorna/gör en gitarr/en bas/ en keyboard hemma med samma inställningar/mik/sångljud du hade på demon.
    Och så vidare.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Jocke:
    Ok.
    Jag gillar hemläxidén!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Hemläxor.. hehe!

Vad jobbar ni med för system?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Jag tycker det är skitkul att största delen av låtarna är Sköld/Berg nuförtiden.

Martin verkar vara en duktig låtskrivare och alltid kul med en till kock till grytan tycker jag.

Någon skriver en brygga, någon tar en vers etc..

Lite som tidiga Lennon/McCartney arbetade
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •