Ärligt talat är det nog svårt att skriva så många låtar som Jocke skrivit utan att någon av dem påminner om varandra på något vis.
Ärligt talat är det nog svårt att skriva så många låtar som Jocke skrivit utan att någon av dem påminner om varandra på något vis.
Sant.
Tycker dock att "Ensamheten" känns som att man kört fem gamla kentlåtar i en mixer. Både melodin och när han sjunger "Jag minns din pappas biblioteeeeeeeek, aaaaaaaaaaaaaah", det känns som att "ok, vi har hört det där förut". MEN jag gillar låten. Tycker det är en fin bit.
Å andra sidan, skulle man göra en parodi på kent skulle den förmodligen ha samma titel, text och låta exakt som den här.
Om man gör en parodi på Kent låter den så här ...
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/113264
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Jag har gärna grytet i sandjord.
Creds till sundance_danneMin wombat är närsynt.
Hur orkar du klaga på nåt sånt?
Jag personligen tycker bara det är intressant när man kan dra paralleller till äldre låtar rent musikaliskt och även då textmässigt. Det gör ju knappast låten sämre för att man kan göra det. Det är en iakttagelse och ingen kritik inblandad när jag hör att det påminner om nåt de eller andra har gjort tidigare...det är bara kul/intressant som sagt.
Visst, om det hade varit hela låten som lät som ett rent plagiat på nåt de/andra tidigare hade gjort så hade det ju varit en annan grej, men så är ju inte fallet nu.
- - - - - - - - - - - - -
När du är tunn som luft,
Då är du nästan perfekt
- - - - - - - - - - - - -
"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."
Göran Zachrisson
Jag har verkligen inte hittat stoheten i denna låt än. Jag har försökt men jag tycker, än så länge, att Ensamheten är skivans svagaste spår. Låter så mycket Kent att det blir lite för mycket.
Detta är dock bara min nuvarande åsikt. Om en månad kommer jag nog tycka annorlunda.
Efter några genomlyssningar av Röd, flertalet av gångerna i bilen vilket väl inte är till fördel för subtilare nyanser i musiken, är Ensamheten en klar kandidat till bästa spår. Kanske också beroende på att den låter mycket Kent. Känns som en potentiell live-favorit.
... I count "three, four" and then we start to slow,
Because a song has got to stop somewhere