Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20

Ämne: Vinyl-mastringen

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard Vinyl-mastringen

Någon som vet om mastringen är annurlunda på Vinylerna jämfört med CD:n eller om enda fördelen med Vinylen är att få njuta av den naturliga distortionen som de flesta vinyl-spelare dras med?

Har en deluxe-utgåva på posten som jag inte vet om jag ska hämta ut. Låter vinylen bättre så tänker jag låta en kille med en absurbt korrekt vinyl-rigg rippa dem åt mig, är de inte bättre så nöjer jag mig med cd-flac

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Ack. My words exactly.

Du, eller någon annan som kanske vet något om ämnet. Om jag nu äger vinylen, och är nyfiken på dessa "vinylrippar", kan jag lagligt fråga, t.ex PojkenMedTur om dem? Bara av ren nyfikenhet och inget sätt att rippa, eller ens lyssna på dem för tillfället. (det enda som skulle klassifieras som bra musikutrustning förutom mina hörlurar skulle vara mitt ljudkort. Vinylspelaren existerar inte än). Självklart är detta då jag redan lagligt har vinylerna i hand.

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andim Visa inlägg
    Ack. My words exactly.

Du, eller någon annan som kanske vet något om ämnet. Om jag nu äger vinylen, och är nyfiken på dessa "vinylrippar", kan jag lagligt fråga, t.ex PojkenMedTur om dem? Bara av ren nyfikenhet och inget sätt att rippa, eller ens lyssna på dem för tillfället. (det enda som skulle klassifieras som bra musikutrustning förutom mina hörlurar skulle vara mitt ljudkort. Vinylspelaren existerar inte än). Självklart är detta då jag redan lagligt har vinylerna i hand.
    Hur lagligt det är vet ja inte men jag tror inte att någon i Kent skulle misstycka. Om det nu är samma mastering så finns det ju dock inte mycket poäng i att göra det.

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av max_92 Visa inlägg
    Hur lagligt det är vet ja inte men jag tror inte att någon i Kent skulle misstycka. Om det nu är samma mastering så finns det ju dock inte mycket poäng i att göra det.
    Fast nu var ju huvudfrågan just det- frågan om mastringen är annorlunda. Skulle vara trevligt om den var det- och jag har för mig att den har vart det förut. (rätta mig på detta någon?). Men okay. :P Tack för svar iaf. Hoppas på det iaf. Om jag har tur så borde någon trevlig filur ha fin hårdvara liggande någpnstans.

Nåväl- får bli att lyssna själv om/då man får tag på en bra vinylspelare. Förhoppningsvis inom inte för snar framtid.

Sorry att man tog dig turpojken med i meningen där innan, var bara ett exempel.

I förövrigt har jag inte kunnat sluta lyssna på skivan. Varierat den med Maps - Turning the Mind och Editors - In This Light and On This Evening.

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andim Visa inlägg
    Du, eller någon annan som kanske vet något om ämnet. Om jag nu äger vinylen, och är nyfiken på dessa "vinylrippar", kan jag lagligt fråga, t.ex PojkenMedTur om dem?
    Om ni är nära vänner eller släkt, JA!
    Annars nej.

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Om ni är nära vänner eller släkt, JA!
    Annars nej.
    Eller så struntar man i paragrafrytteri och använder sunt förnuft ^^

Har en helt ok rip av DOJD för övrigt, inte generellt mycket bättre men ändå trevligare tror jag.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det är två helt olika tekniker för att mastra för en digital utgåva och för att mastra för vinyl. Exakta skillnader får du fråga en masteringexpert för att få svar

Men som exempel får man inte ha för mycket tryck i basen på vinylmasteringen, eftersom det kan få nålen att hoppa ur spåret.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Ett annat exempel är att man måste kompensera för hastighetsskillnaderna mellan spåren längst in och spåren längst ut. Längst in går det alltid mycket långsammare. Detta medför också att frekvensomfånget blir lägre ju längre in spåret är; vilket också betyder att det är bäst ljud längst ut på skivan..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Ett annat exempel är att man måste kompensera för hastighetsskillnaderna mellan spåren längst in och spåren längst ut. Längst in går det alltid mycket långsammare. Detta medför också att frekvensomfånget blir lägre ju längre in spåret är; vilket också betyder att det är bäst ljud längst ut på skivan..
    Va?!
    Menar du vinyl eller cd nu?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Va?!
    Menar du vinyl eller cd nu?
    Vinyl.

En cd behöver man inte kompensera något, eftersom det är styrt digitalt. Sålänge cd-spelaren blir matad med rätt mängd 1'or och 0'or så är det inga problem ..

Antar att om man bryter ner det i grunden så behöver man kompensera för hastighetsskillnader där också. Fast det är ju inprogrammerat redan, så det behöver man inte tänka på när man på ljudnivå mastrar en cd-skiva..

Tror iofs att cd-spelaren varierar hastigheten på skivan beroende på vart laserhuvudet är någonstans...

Edit: blev smilies på oönskade ställen.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Ang. hastighetsskillnaden.. om du tänker dig att du står med ett rep och håller i ena änden.. sätt igång och snurra så att centrifugalkraften får repet att stå rakt ut.. hastigheten längst ut för att ta sig hela vägen runt är mycket snabbare än vad din näsas hastighet är för att ta sig runt...

Det är samma sak med en vinylskiva.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Ang. hastighetsskillnaden.. om du tänker dig att du står med ett rep och håller i ena änden.. sätt igång och snurra så att centrifugalkraften får repet att stå rakt ut.. hastigheten längst ut för att ta sig hela vägen runt är mycket snabbare än vad din näsas hastighet är för att ta sig runt...

Det är samma sak med en vinylskiva.
    Ok.
    Jag har alltid trott att spåret innehåller samma mängd info vart du än är på vinylskivan men att spåret "förskjuts" ju längre in man kommer.
    Att en minut helt enkelt tar flera varv ju längre in på skivan man kommer. Eller rättare sagt, om ett stycke som tar ett varv längst ut på skivan skulle placeras längst in skulle det ta fler varv att spela, men under den tiden alltså har plats för lika mycket info som längst ut. Spåret är väl lika brett etc?
    Så är det alltså inte?
    Senast redigerat av The Plague den 2009-11-12 klockan 16:14.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

För att diskutera själva masteringen kan jag konstatera att vinylen låter skapligt mer annorlunda och "luftigare".

---John G. Bennett

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ok.
    Jag har alltid trott att spåret innehåller samma mängd info vart du än är på vinylskivan men att spåret "förskjuts" ju längre in man kommer.
    Att en minut helt enkelt tar flera varv ju längre in på skivan man kommer. Eller rättare sagt, om ett stycke som tar ett varv längst ut på skivan skulle placeras längst in skulle det ta fler varv att spela.
    Så är det alltså inte?
    trodde ja med... det verkar ju rätt sjukt att det skulle va sämre längre in, men det kanske stämmer-

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av PojkenMedTur Visa inlägg
    Eller så struntar man i paragrafrytteri och använder sunt förnuft ^^
    Fast nu frågade han vad som var lagligt.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •