Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Quiet Heart och Just Like Money

  1. #1
    Nybörjare shimas avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    27

    Standard Quiet Heart och Just Like Money

    Tycker dessa två låtar har fått oförtjänt lite uppmärksamhet. Speciellt Quiet Heart som jag håller som en av mina favoriter, en riktigt vacker låt, både text och melodimässigt.

    Var är kärleken för dessa två mästerverk? Och hur kommer det sig att de aldrig släpptes på svenska?

  2. #2
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Som jag förstår det skrevs Quiet Heart och Just Like Money exklusivt för den engelska utgåvan av Hagnesta Hill. Förmodligen existerade de inte ens när svenska HH spelades in.
    Därav har de inte släppts på svenska, vilket jag inte ser som någon nackdel. Nu slipper man ju jämföra de engelska versionerna med de svenska, och vice versa. Jocke har ju själv skrivit att Isola och HH blev ett slags kompromisser eftersom de finns både på svenska och engelska.
    Låt dom komma nu

  3. #3
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Å andra sidan kan dom ju ha skrivits tidigare än engelska HH, då Jocke - som jag förstått det - ofta skriver en hel del material på engelska först... Men sedan inte kommit med på nån skiva förrän det var dags för internationell release av HH.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    åbo
    Inlägg
    2 821

    Standard

    Älskar den delen av Kentdokumentären var Sami håller på att spela in Just Like Money. Skulle så gärna vilja höra den live. Någon som vet när de sist spelade den?
    Whatever you do now, the world still turns.

  5. #5
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Å andra sidan kan dom ju ha skrivits tidigare än engelska HH, då Jocke - som jag förstått det - ofta skriver en hel del material på engelska först... Men sedan inte kommit med på nån skiva förrän det var dags för internationell release av HH.
    Visst kan det ha varit så. Det bästa vore kanske om Jocke själv ville skriva i den här tråden och berätta hur det var. Men min poäng var egentligen att jag inte tror att låtarna finns på svenska, och då går det ju inte heller att släppa några svenska versioner av dem.

    Av dokumentären får man ju också intrycket att i alla fall Just like money skrevs i studion i samband med inspelningen av engelska HH. Visst sitter Jocke och kritar ner texten i ett block?
    Låt dom komma nu

  6. #6
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Visst kan det ha varit så. Det bästa vore kanske om Jocke själv ville skriva i den här tråden och berätta hur det var. Men min poäng var egentligen att jag inte tror att låtarna finns på svenska, och då går det ju inte heller att släppa några svenska versioner av dem.

    Av dokumentären får man ju också intrycket att i alla fall Just like money skrevs i studion i samband med inspelningen av engelska HH. Visst sitter Jocke och kritar ner texten i ett block?
    Nej precis, jag tror precis som du att det inte finns några svenska versioner av dom.

    Jaa, det har jag inte tänkt på. Good point, utomjording.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Josso Visa inlägg
    Älskar den delen av Kentdokumentären var Sami håller på att spela in Just Like Money. Skulle så gärna vilja höra den live. Någon som vet när de sist spelade den?
    Om jag inte är helt fel ute har den inte spelats live sen sista Europaturnén 00.
    Spöklikt vit
    i solskens dis

  8. #8
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Två mycket bra låtar, som borde varit med på svenska versionen.
    Framför allt "Just like money" piggar ju upp andra hälften av albumet som i svensk version enbart består av tungfotade ballader... En upptempolåt eller två ytterligare hade inte varit fel! Så den engelska versionen är något bättre i sin uppbyggnad. Tycker också att "Quiet heart" är bättre än många andra spår på Hagnesta Hill.

    Jag anser dessutom att dessa låtar borde ha varit med som bonusspår till skivan i boxen!

  9. #9
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Visst kan det ha varit så. Det bästa vore kanske om Jocke själv ville skriva i den här tråden och berätta hur det var. Men min poäng var egentligen att jag inte tror att låtarna finns på svenska, och då går det ju inte heller att släppa några svenska versioner av dem.

    Av dokumentären får man ju också intrycket att i alla fall Just like money skrevs i studion i samband med inspelningen av engelska HH. Visst sitter Jocke och kritar ner texten i ett block?
    Mycket riktigt fanns inte någon av de två låtarna när den svenska HH gavs ut.
    Låtarna skrevs under eller strax efter den svenska HH-turnén.
    Vi spelade in dem separat i Polars övre studio för den amerikanska versionen av plattan.
    Ingen av dem har någonsin haft en svensk text.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Mycket riktigt fanns inte någon av de två låtarna när den svenska HH gavs ut.
    Låtarna skrevs under eller strax efter den svenska HH-turnén.
    Vi spelade in dem separat i Polars övre studio för den amerikanska versionen av plattan.
    Ingen av dem har någonsin haft en svensk text.
    I dokumentären "Ett år med Kent" så ser man Sami 'repa' main riffet i Just like money, lite skönt avslappnad i en fåtölj (om jag inte minns helt åt helsike). Kan det ha varit just under inspelningsperioden? Både beaten och basen som någon - förmodligen - spelade på loop i bakgrunden lät ju som det färdiga materialet i alla fall. Och återigen, jag kanske minns fel eller har fel, men jag är nästan bombsäker på att klippen före just handlade om HH-turnén.

    Det är förmodligen helt omöjligt för just dig, herr Berg, att svara på detta. Någon annan kanske vill fortsätta att spekulera.
    Senast redigerat av bara socker man ser den 2010-07-04 klockan 18:56.
    Du och jag, Döden <3

  11. #11
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Isåfall är det väl samma med inhale/exhale?
    Du och jag

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •