Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Samma ton..art(?) heeeeela tiden

  1. #1
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard Samma ton..art(?) heeeeela tiden

    är inte så haj på den där teoretiska biten av musikspelning..
    men jag har reagerat på, och tycker det är sjukt tråkigt att JÄÄÄMT behöva sätta capot på 5e eller 7e bandet när man ska spela med i låtarna på gitarren... d.v.s att typ 98% av alla låtar spelas med Dm, F, C, Bb, Am och c.o eller Em, G, C, Bm och c.o

    borde det inte finns något skäl till detta..?

  2. #2

    Standard

    Kan tänka mig att det blir grymt mycket enklare att hålla sig inom vissa bestämda tonarter som man valt, t.ex. när det ska sjungas live eller improviseras med elgitarrer, elbasar eller för den delen synthar. Nu kanske det blev luddigt... jag vaknade nyss...
    Du och jag, Döden <3

  3. #3
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    tja, i och för sig... men tänk vad sjukt mycket bättre vissa låtar hade blivit om dom istället gått i typ Eb, Bb, Ab, Cm .. som typ är min favorit...

  4. #4
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Kan handla om att Jockes sångröst passar bäst till vissa tonarter.

    Om du vill ha en annan tonart är det ju bara att transponera.. Iofs så går det ju inte att spela till skivan då
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  5. #5
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Kan handla om att Jockes sångröst passar bäst till vissa tonarter.

    Om du vill ha en annan tonart är det ju bara att transponera.. Iofs så går det ju inte att spela till skivan då
    Jag har aldrig kollat vad för tonarter Kents låtar går i, men naturligtvis är det så att varje persons sångröst passar bäst för en viss tonart. Inget konstigt med det. En del har större tonintervall än andra. För egen del har jag konstaterat att jag klarar att sjunga bäst i F-dur, möjligen G-dur. Mitt röstomfång är heller inte särskilt stort. Skulle det innebära om jag själv skrev låtar att de skulle kretsa kring ackorden i de tonarterna? Ganska troligt!

    Niklas Strömstedt berättade en historia under sin senaste turné om när han turnerade med Ulf Lundell på 80-talet, att "alla [Ulfs] låtar gick i D-dur". Det känns troligt, då Lundell har en begränsad röst.

  6. #6
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Jag har aldrig kollat vad för tonarter Kents låtar går i, men naturligtvis är det så att varje persons sångröst passar bäst för en viss tonart. Inget konstigt med det. En del har större tonintervall än andra. För egen del har jag konstaterat att jag klarar att sjunga bäst i F-dur, möjligen G-dur. Mitt röstomfång är heller inte särskilt stort. Skulle det innebära om jag själv skrev låtar att de skulle kretsa kring ackorden i de tonarterna? Ganska troligt!

    Niklas Strömstedt berättade en historia under sin senaste turné om när han turnerade med Ulf Lundell på 80-talet, att "alla [Ulfs] låtar gick i D-dur". Det känns troligt, då Lundell har en begränsad röst.
    Jepp. Det verkar troligt.

    Personligen så brukar jag aldrig tänka på sången överhuvudtaget när jag skriver musik, så tonarterna hamnar där de blir. Sen kan jag ju transponera om låten om det skulle vara så att jag känner att jag vill ha sång och den inte passar mitt omfång.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  7. #7
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    tja, i och för sig... men tänk vad sjukt mycket bättre vissa låtar hade blivit om dom istället gått i typ Eb, Bb, Ab, Cm .. som typ är min favorit...
    Varför tycker du att Eb låter bättre än D?

  8. #8
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    öppna tonarter är så mycket bättre, jag hatar barré, får ont i tummen av det. bara en sån låt som just med radiohead gör jävligt ont att spela. alternativt kör man en oöppen tonart men sätter på capo så det blir lättare att spela, jocke brukar ju använda capo live så jag skäms inte för att jag är bekväm av mig. vet vissa som gnäller om att man är en kass musiker för att man fuskar med capo men wtf, man ska göra det enkelt för sig
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  9. #9
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Anledningen till att låtar hos sjungande artister/band går i ett liknande tonomfång är sångbaserat.
    Jag ligger ofta i F/Dmoll eller där omkring för att min röst ofta låter bäst där.
    Det finns ju självklart folk som har ett enormt omfång som inte överhuvudtaget behöver bry sig.
    Men man kan få en sammanhållning av låtar på ett album eller ett gig om man håller sig inom samma tonarter.
    Smaken är som baken.


    Det är inte så konstigt.
    Ofta är tonartsvalet helt avgörande för om låten överlever demoprocessen.
    Det kan ibland bli en kompromiss där man väljer den tonart som låter bäst för rösten all over.
    Då och då gör man en låt där refrängen låter grym i A#dur men versen blir på tok för låg.
    Då får man leta runt lite.
    När man gör demos osv är det vanligt att man spelar in sång där man aldrig sjunger full range.
    Dvs tar i mycket.
    När man sen står där och ska ta i på riktigt märker man att tonarten inte är rätt för rösten.
    Då får man ändra
    Hörs snart igen.

  10. #10
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    11

    Standard

    Finns det nån låt som har olika tonart i refräng och vers?

    mvh Tunnan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •