Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Oprofessionell ... tolkning

  1. #1
    Nybörjare israfromcatv2s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Barcelona, Spain
    Inlägg
    55

    Standard Oprofessionell ... tolkning

    Min åsikt är att låten handlar om 2 personer o deras olika synpunkter på hur man ska lösa problem i ett förhållande.
    För en av dem som inte löser problem eller väntar för mycket: "alarmet går först när pulsen har stannat hel". "När allt svartnar då bleknar du, då veknar du".

    å andra sidan det hjälper den andra att få lära känna varandra: "Ett av tusentals sätt att se igenom dig..". Han vet att hon kan inte göra nåt mot hur hon är: "du har inget val" ... men ändå vet också att det är hans attityd den som funkar för "vi ser ner på dig".


    Det var vad jag tänkte ... vad tycker ni?


    P.S: Ursäkta min svenska allihopa

  2. #2
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard Ja ...

    Ja fick liknande vibbar när det begav sig med min flickvän. Alltså att det handlar om ett förhållande. Så vi är säkert rätt ute där, får oss själva i alla fall ... :-)

  3. #3
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Det är en utav de bästa kentlåtarna
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  4. #4
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    jo det är en fin låt.


  5. #5
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Ort
    I landet lagom är bäst
    Inlägg
    5 906

    Standard

    Japp, skitbra.
    Det bästa är från och med 'När allting svartnar, det är då du veknar'
    Älskar när han sjunger veknar.
    Jocke hade så fin röst under Isola-tiden...

  6. #6
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    ja det där sticket är så jävla snyggt.
    Jocke var föresten ganska snygg då..


  7. #7
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    ja det där sticket är så jävla snyggt.
    Jocke var föresten ganska snygg då..
    Det där menar du väl ändå inte....

  8. #8

    Standard

    Min tolkning är att subjektet bektraktar en nära vän av något slag, kanske en partner, som ligger på intensivvård, med övervakning. Jag är rätt inne på det där med sjukhusmiljö i alla fall.
    "Jag registrerar lugnt din puls. Alarmet går först när den stannat helt."
    Sen så har vi "tystnad, tagning, kamera 2" och "ett av tusental sätt att se igenom dig."
    Jag tolkar det som att det är röntgen som menas. Att se igenom med.
    Det skulle t.ex. kunna vara ett gastroskop som är "kamera 2".
    Subjektet sitter stilla och ser på personen som avlidit med kinden emot monitorn.

    Det är hundra ytterligare saker som jag har i huvudet, men kan inte riktigt få ner det i textform, får återkomma när jag luskat ut hur det ser ut i mitt huvud.

    Det blir lite flummigt när man skriver ner såna här luddiga tankar, men hoppas det är relativt tydligt vad jag menar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    , , .
    Inlägg
    76

    Standard

    Låten för mig handlar helt klart om desperation. Som om man vore i ett krig, med sig själv kanske. Bara för att dra thåström paraleller.
    "..att folk som verkligen hatar oss ändå kan säga: fan det här är ju riktigt bra"

  10. #10
    Erfaren medlem moongirls avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    månen
    Inlägg
    7 418

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Min tolkning är att subjektet bektraktar en nära vän av något slag, kanske en partner, som ligger på intensivvård, med övervakning. Jag är rätt inne på det där med sjukhusmiljö i alla fall.
    "Jag registrerar lugnt din puls. Alarmet går först när den stannat helt."
    Sen så har vi "tystnad, tagning, kamera 2" och "ett av tusental sätt att se igenom dig."
    Jag tolkar det som att det är röntgen som menas. Att se igenom med.
    Det skulle t.ex. kunna vara ett gastroskop som är "kamera 2".
    Subjektet sitter stilla och ser på personen som avlidit med kinden emot monitorn.

    Det är hundra ytterligare saker som jag har i huvudet, men kan inte riktigt få ner det i textform, får återkomma när jag luskat ut hur det ser ut i mitt huvud.

    Det blir lite flummigt när man skriver ner såna här luddiga tankar, men hoppas det är relativt tydligt vad jag menar.
    det var en bra tolkning!!
    fan va djup jocke e ! hur lyckas han?
    Signatur.

  11. #11
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12

    Standard

    Man hör helt klart i texten att det stämmer; om ett förhållande. Väldigt bra låt dessutom.
    Du vänder dig om, och ler mot Dom, som aldrig haft en chans.

  12. #12
    Medlem julibarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    766

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Min tolkning är att subjektet bektraktar en nära vän av något slag, kanske en partner, som ligger på intensivvård, med övervakning. Jag är rätt inne på det där med sjukhusmiljö i alla fall.
    "Jag registrerar lugnt din puls. Alarmet går först när den stannat helt."
    Sen så har vi "tystnad, tagning, kamera 2" och "ett av tusental sätt att se igenom dig."
    Jag tolkar det som att det är röntgen som menas. Att se igenom med.
    Det skulle t.ex. kunna vara ett gastroskop som är "kamera 2".
    Subjektet sitter stilla och ser på personen som avlidit med kinden emot monitorn.

    Det är hundra ytterligare saker som jag har i huvudet, men kan inte riktigt få ner det i textform, får återkomma när jag luskat ut hur det ser ut i mitt huvud.

    Det blir lite flummigt när man skriver ner såna här luddiga tankar, men hoppas det är relativt tydligt vad jag menar.
    Bra tolkning! Jag tänker mig också sjukhusmiljö. Att han betraktar sin medvetslöse närastående dess sista timmar i ett vitt rum och en massa slangar och pulserande bilder på dataskärmar.
    Så glöm bort mig är du snäll, inget kan gå fel. Det tolkar jag som att han liksom vill lugna ned den döende (?) eller något, att ingenting kan gå fel nu, det är bara att somna in, typ...
    Framför skärmen är jag sval ...min kind emot dess glas får mig att tänka att han stirrat in i skärmen i timmar och tillsist stannar pulsen.

    När allting svartnar
    det är då du bleknar
    Vi är på väg till Isola
    När allting svartnar
    det är då du veknar
    Men allting kommer igen
    igen...

    Sticket eller vad det ny är tycker jag verkligen låter som om något dött. "När allting svartnar, det är då du bleknar", speciellt. När denne dör så reser de liksom iväg till Isola, och att allting kommer igen kanske betyder att det finns liv efter döden.

    Eller vad pratar jag om? Nu försökte jag vara djup igen... suck.
    Inte nu. Kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott.

  13. #13

    Standard

    Okey, tänkte också komma med min tolkning av låten.

    Jag registrerar lugnt din puls
    Alarmet går först
    när den stannat helt
    Så glöm bort mig är du snäll
    inget kan gå fel

    Är som er andra också helt klart med att de handlar om två personer, den ena är på dödsbädden. Den sjuka är en tjej och den andra en kille. Behöver såklart inte vara så men det gör jag för enkelhetens skull.
    (presens nutid)

    Du var så oprofessionell
    Stirrade in i linsen
    som bevakat dig
    Framför skärmen är jag sval
    ...Min kind emot dess glas

    Då får jag en känsla av att de två personerna har haft en relation, och att personen förraktar henne. Men ändå hyser känslor för henne.

    Dvs, Hon har lämnat honom pga bättre karriär som singel.
    Och då får jag en känsla av att hon var med i ett slags tv program tex big brother lr robinson.
    För varje gång den hon råkar titta in i kameran visar hon att hon är "oprofessionell". Och han kan tydligt se hennes känslor för honom när han tittar på de gamla inspelade avsnitten, samtidigt som han kramar tv:n.

    Det är bara ett av tusentals
    Ett av tusentals
    Ett av tusentals sätt
    att se igenom dig...

    Samma sak här, han observerar henne väldigt noga och kan se i varje rörelse att hon inte är en "riktig" tv-kändis.

    Tystnad tagning kamera 2
    Du & jag bestiger väggar i vår
    Du var så oprofessionell
    & det lämnar alltid spår

    Denna text får jag tv känslan tebax. Kanske inte verkar så men Robinson och big brother tex bestämmer väldigt mycket över deltagarna osv. Och hon försöker framstå som en innerstadstjej och det märker han snabbt.

    Han hoppas också efter ett återförenande efter inspelningen. Och som ni kanske vet så spelas ju Big brother och Robinson över/ på vintern.

    Och det lämnar alltid spår betyder att det är fler som märker att hon är Oprofessionell. Dvs ingen karriär vidare för henne.

    När allting svartnar
    det är då du bleknar
    Vi är på väg till Isola
    När allting svartnar
    det är då du veknar
    Men allting kommer igen
    igen...


    När tv:n stängs av det är då hon glöms bort i minnena på folk, och hon är då bara en vanlig person. Inget glamour och de är påväg hem igen.

    Men allting kommer igen. Dvs de kommer att återförenas men hon kmr att lämna honom igen för en tv karriär lr liknande.

    Det är bara ett av tusentals
    Ett av tusentals
    Ett av tusentals sätt
    att se igenom dig
    & du har inget val
    Du är en av tusentals
    En av dom som blivit kvar
    & vi ser ner på dig

    Mestadels refräng men " En av dom som blivit kvar & vi ser ner på dig.

    Jag får fram det till att hon blivit utskämd i sin stad där hon bott i hela sitt liv. Hon blev det kanske för hon gjort nån nakenchock lr liknande i sin korta tid som tv kändis.

    Påminner väldigt mycket om E-tuna och andra småstäder att folk bor där i hela sina liv och att vissa försöker bryta sig ur och misslyckas.

    Det är min lilla teori. Tack för att ni läste!

    Tror nog att jag fick med allt. :P

    Mvh
    Senast redigerat av _Owc den 2009-05-04 klockan 01:15.

  14. #14
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    17 385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Beah Visa inlägg
    Det där menar du väl ändå inte....
    Förlåt men åh Andrea <3 long time ago

  15. #15
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Gammal tråd, men satt på tåget i dag (6 timmar) och fick, spontant, helt sjukt lust att höra på den här låten "Oprofessionell," var länge sen nu (tacka vet jag ipod). Så himla skön, bland bandets bästa....sättet Jocke sjunger "Isola"...känns kanske lite märkligt att konstatera så just nu när dom igen är albumaktuella, men rötterna får ej glömmas, som det heter. Interessanta tolkningar av texten här.



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •