Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: En himmelsk drog

  1. #1

    Standard En himmelsk drog

    Någon som någonsin gett sig på en gissning kring vilka filmer texten syftar på? Jag har utgått från att den första handlar om Blade Runner, men den andra filmen är aningen vag för att kunna gissa sig till. För övrigt en fantastisk låt, känns som att den glömts bort lite.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  2. #2
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Om man jämför texten i den svenska versionen av En himmelsk drog med texten i den engelska versionen (Heavenly Junkies) får man lite fler perspektiv:

    Jag såg en film, en framtidsvision
    en kommentar, var att slutet blir så sorgligt
    i regissörens version

    Jag såg en film, en man med pistol
    en kommentar, var att slutet blir så vackert
    i en oklippt version

    I saw a film
    Future visions of now
    They changed the end
    Cause they always do somehow

    I saw a film
    About the violence in men
    I press rewind
    Take it frame by frame again

    Att det är Blade Runner som avses i den första filmreferensen känns troligt (det finns ju också text- och musikreferenser till Blade Runner i två andra kent-låtar). Den andra filmreferensen i den svenska texten skulle kunna handla om Blade Runner Director's Cut men när man läser samma stycke i den engelska versionen får jag känslan av att det är en helt annan film. En högst personlig gissning är att det handlar om "Léon: Version Intégrale" (jag kan naturligtvis vara helt ute och cykla här).

  3. #3
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Jag fick precis en minnesbild av att jag sett en filmscen där någon läser en bok med titeln "Heavenly Junkies" (eller något liknande) men kan för mitt liv inte komma ihåg vilken film just nu. Minns att jag kom att tänka på Jockes filmreferenser när jag såg det där. Där skulle det ju onekligen kunna finnas en koppling... Pulp Fiction, LA Confidential (finns ju referens till i "Berlin" också)? Jag vet inte. Jag kommer nog på det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •