KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg
Den boken är redan skriven. Dock tror jag att Petroleums texter, som lämnar lite mer tolkningsutrymme, tilltalar folk mer eftersom de (precis som jag) vill komma fram till sanningen själva istället för att bli matad den.
En aning mer ironisk än vad jag var iaf.
Man kan också spekulera om huruvida Kent blivit mer miljömedvetna med åren eller om de bara blivit mer avslappnade med att föra fram något så "ocoolt" som tankar om framtida världsproblem. Helt i min smak, förstås.
/Profeten
You got it.
Senast redigerat av namokab den 2012-05-05 klockan 08:13.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Jag trodde det bara syftade på provsprängningarna av atombomber t.ex. på atollen Moruroa i Stilla havet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Moruroa#Historia), sprängningar som bland annat var mycket omtalade i medierna på mitten av 90-talet i samband med dåvarande franska presidenten Jacques Chiracs beslut att genomföra provsprängingar på den tiden.
Kan vara värt att nämna att i Eskilstuna berättade Jocke för publiken vad låten handlar om (så ni som inte vill veta kan sluta läsa nu). Den handlar om hans vän vars pappa hade gått bort, så det är liksom skrivet från vännens perspektiv. It makes sense, faktiskt, när man lyssnar på låten även om man aldrig skulle ha gissat på det innan.
Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok
I know someday you'll have a beautiful life
I know you'll be a star in somebody else's sky
But why, why, why can't it be, can't it be mine?
Nja, jag vet inte jag. För mig är den här texten väldigt svår att få någon klarhet i. En del rader och stycken upplever jag att jag kan förstå, men jag kan liksom inte få ihop det. Det kan ju också vara så att texten är högst personlig, och det kanske bara är J. Berg och den här vännen som faktiskt förstår låten fullt ut?
Upplever att det ofta är såhär med kent låttexter. Vissa texter är lättare att förstå, vissa måste man hitta en egen tolkning i och vissa.. förblir oförklareliga. Så är det för mig i alla fall. Petroleum tillhör den sistnämnda kategorin.
Men det är en bra låt.
Senast redigerat av zeroxina den 2012-07-26 klockan 08:16.
i den döda vinkeln ser jag allt du gör
För mig handlar det lite vemodigt om att få en nystart efter faderns bortgång, och kanske det halvnyfikna sökandet mot en religion, eller någon högre makt iallafall, som inte är ovanligt efter någon sådan händelse.
Ja, det håller jag verkligen med om. Tyckte den här låten kanske var den svagaste på skivan innan, men har fått en återuppfödelse i och med detta.
Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok
Om du inte har något av substans att tillföra tråden kan du lika gärna skita i att posta.
Jag har inte förstått grejen med petroleum. Ismael 2.0, typ. En ganska platt låt med lite klatschig melodi, men inte så mycket mer. Ett av de svagare spåren på skivan helt klart. Verkar som att jag är ganska ensam om den uppfattningen med tanke på att det är den mest populära låten i omröstningstråden
Har en fråga direkt till bandet eller Jocke, Martin. Jag har alltid undrat om det är Martin som komponerat den briljanta snygga inledningen med synthen? Får alltid för mig att det är Martin som sköter dom mera synthiga inslagen i låtarna...
Och du log genom fräknarna
Med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen