Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Akademisk analys av Kent

  1. #1

    Standard Akademisk analys av Kent

    Jag är kulturgeograf och har skrivit en artikel om Kent som nyligen publicerades i den akademiska tidskriften Fennia. Den heter "Kent's Sweden, or what a rock band can tell us about a nation". I media och bland folk i allmänhet sägs det ofta att Kent är unikt svenska. Jag har försökt utreda just detta påstående och hur Kent representerar svensk nationell identitet. Här är en länk till artikeln: http://ojs.tsv.fi/index.php/fennia/a...view/7337/6228. Ladda gärna hem artikeln, läs den (den är på engelska), och ge kommentarer här på forumet. Intressant eller ointressant? Är mina slutsatser helt uppåt väggarna eller inte? Det skulle vara kul att få några åsikter. Eftersom journalisten Jan Gradvall aldrig skrev klart den där Kent-boken kanske mitt blygsamma bidrag får duga... Sprid gärna artikeln till alla som kan vara intresserade.

  2. #2

    Standard

    Thanks for the very interesting read. As it is written in English, perhaps you should post this in the English part of this Forum too. I'm sure the users there would like to read this as well

  3. #3

    Standard

    That's a great idea. I will do so asap. I realize that the piece is in "academic English" but hopefully that's not too much of an obstacle.

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Kent är fruktansvärt osvenska för i Sverige gör man som 'alla andra' gör man gör absolut inte en enda presskonferans och totalvägrar andra intervjuer. In schweden så gör man som alla andra punkt och slut, man är med i lektramsprogram som alla andra kändisar.

    Att vägra vara med är ruskigt osvenskt , här finns en önskan om konsensus som yttrar sig i 'såhär gör vi här!' alla är med och gör samma sak .

    Inte ens den forne kent-'kompisen' Strage i DN tycks ha en bokstav över till det svenska bandet sen länge. Från att för några år sen ofta lovordat bandet kent.
    Hmmm låtskrivaren gick tydligen över gränsen med all möjlig P4 skvalmusik, det gör man inte ostraffat så helt plötsligt är bandet kent inte med på några av journalisternas top tio listor.

    Hmm vin? are you nuts ?!
    En bandmedlem berättar och visar ogenerat sina mycket dyra kläder och att han inte vet någon som är lika välklädd i Sverige.
    That is not the way you do it, in case you wanna be a real Swede.
    Swedes dress up at Dressman och då är man sådär LAGOM Svensk!



    Och på Svenskt vis så ber jag om ursäkt om jag trampar på några ömma tår

  5. #5
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Kent är fruktansvärt osvenska för i Sverige gör man som 'alla andra' gör man gör absolut inte en enda presskonferans och totalvägrar andra intervjuer. In schweden så gör man som alla andra punkt och slut, man är med i lektramsprogram som alla andra kändisar.

    Att vägra vara med är ruskigt osvenskt , här finns en önskan om konsensus som yttrar sig i 'såhär gör vi här!' alla är med och gör samma sak .

    Inte ens den forne kent-'kompisen' Strage i DN tycks ha en bokstav över till det svenska bandet sen länge. Från att för några år sen ofta lovordat bandet kent.
    Hmmm låtskrivaren gick tydligen över gränsen med all möjlig P4 skvalmusik, det gör man inte ostraffat så helt plötsligt är bandet kent inte med på några av journalisternas top tio listor.

    Hmm vin? are you nuts ?!
    En bandmedlem berättar och visar ogenerat sina mycket dyra kläder och att han inte vet någon som är lika välklädd i Sverige.
    That is not the way you do it, in case you wanna be a real Swede.
    Swedes dress up at Dressman och då är man sådär LAGOM Svensk!



    Och på Svenskt vis så ber jag om ursäkt om jag trampar på några ömma tår
    Det kan också vara så att kent har blivit en så accepterad del av det svenska att hyllningar skulle kännas överflödiga. Sedan fick väl knappast EPIS eller JÄIRFM rent dåliga recensioner heller.

    De har inte flyttat utomlands heller.

    Jag tycker att Ola J:s analys är riktigt bra. Det som verkar inkonsekvent hos kent med blygsamhet/knutna nävar i fickan kontra skryt/exhibitionism har alltid funnits där och de formar hela tiden nya bilder av det svenska för de som lyssnar på dem. Bra argumenterat!

    Om de är populärare bland svenskar än bland invandrare, beror det väl också just på att de uppfattas som svenska.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •