Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17

Ämne: Petroleum handlar om den ypperliga filmen The Road

  1. #1
    Medlem Deus Mortems avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Ängelsberg, , Saint Lucia.
    Inlägg
    1 801

    Standard Petroleum handlar om den ypperliga filmen The Road

    Så nu, vet ni det. "Våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden." Och så vidare. Kan ju passa på att beklaga mig över hur värdelös senaste skivan är också. Tack och hej.
    One puts one's shoulder to the plough; one destroys.

  2. #2

    Standard

    Faktiskt inte hört något om det. Jocke har sagt något helt annat under en konsert.
    Tror det finns klipp på youtube.

    Trist att du inte gillar plattan.

    On the road boken nämns ju i låten På drift?, och jag har för mig att det också är den svenska översättningen på titeln.
    Någon har nog bättre koll.
    Senast redigerat av Mush den 2014-05-14 klockan 16:07.

  3. #3
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    On the road boken nämns ju i låten På drift?, och jag har för mig att det också är den svenska översättningen på titeln.
    Någon har nog bättre koll.
    Jaså det är därför den heter som den gör! Den tanken slog mig aldrig! Lustigt med tanke på textraden som dissar verket rätt hårt.

    Ja, googlar man lite så finner man att "På drift" är den svenska titeln på Kerouacs roman.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  4. #4
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deus Mortem Visa inlägg
    Så nu, vet ni det. "Våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden." Och så vidare. Kan ju passa på att beklaga mig över hur värdelös senaste skivan är också. Tack och hej.
    Haha.
    En av urtöntarna från förr är tillbaka
    Var det verkligen allt du hade att komma med?
    Petroleum har jag redan berättat lite vad den handlar om och inte är det The Road.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mush Visa inlägg
    Faktiskt inte hört något om det. Jocke har sagt något helt annat under en konsert.
    Tror det finns klipp på youtube.

    Trist att du inte gillar plattan.

    On the road boken nämns ju i låten På drift?, och jag har för mig att det också är den svenska översättningen på titeln.
    Någon har nog bättre koll.
    Deus Mortem syftar nog på Cormac McCarthys roman Vägen och efterföljande film. Det är en dystopi om en far och hans son i ett samhälle efter den stora katastrofen och DM ser väl vissa tematiska likheter med Kents låt. Det kanske förekommer något om att svepa filtar över våra huvuden eller så i filmen.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Haha.
    En av urtöntarna från förr är tillbaka
    Var det verkligen allt du hade att komma med?
    Petroleum har jag redan berättat lite vad den handlar om och inte är det The Road.
    Jag har tyvärr missat det, men den där bilden med urtidsdjuret som sover i djupet och bidar sin tid drömmande om Petroleum och döda kristaller för i alla fall osökt tankarna till Lovecraft och hans monster Chtulhu som väntar i djupen död men drömmande.

    Mig påminner er låt också om Cerrones suveräna discoklassiker Supernature där monstren därnere vaknar och föds som ett resultat av människans framsteg och exploatering av naturtillgångar och tar sin ljuva hämnd. Riktigt så bra är inte Petroleum, men den är ypperlig och ett bra val att spela från förra skivan.

    Nu är den säkert inspirerad av och handlar något helt annat, men det må så vara.
    Senast redigerat av kortvåg den 2014-05-16 klockan 12:19.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kortvåg Visa inlägg
    Deus Mortem syftar nog på Cormac McCarthys roman Vägen och efterföljande film. Det är en dystopi om en far och hans son i ett samhälle efter den stora katastrofen och DM ser väl vissa tematiska likheter med Kents låt. Det kanske förekommer något om att svepa filtar över våra huvuden eller så i filmen.
    J syftar väl på samma sak då Vägen heter The Road på originalspråk?

    (Visserligen verkar två andra i tråden tro att topicstartaren syftar på On the road, men det är ju deras problem)

  8. #8
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kortvåg Visa inlägg
    Jag har tyvärr missat det, men den där bilden med urtidsdjuret som sover i djupet och bidar sin tid drömmande om Petroleum och döda kristaller för i alla fall osökt tankarna till Lovecraft och hans monster Chtulhu som väntar i djupen död men drömmande.

    Mig påminner er låt också om Cerrones suveräna discoklassiker Supernature där monstren därnere vaknar och föds som ett resultat av människans framsteg och exploatering av naturtillgångar och tar sin ljuva hämnd. Riktigt så bra är inte Petroleum, men den är ypperlig och ett bra val att spela från förra skivan.

    Nu är den säkert inspirerad av och handlar något helt annat, men det må så vara.
    Lovecraft fanns i tankarna när den skrevs, ja
    Tack!

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matlagningsprogrammet Visa inlägg
    J syftar väl på samma sak då Vägen heter The Road på originalspråk?

    (Visserligen verkar två andra i tråden tro att topicstartaren syftar på On the road, men det är ju deras problem)
    J. Berg syftar säkert på Vägen/The Road. Jag antar att jag såg de andras problem som mitt och hela världens och
    hjälpte dem att lösa det.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Lovecraft fanns i tankarna när den skrevs, ja
    Tack!
    Fast det måste la änna mest varit bensin i tankarna dock...

  11. #11
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    En av urtöntarna från förr är tillbaka
    Hahaha.
    Väntar fortfarande på att J. skall få ett konstnärligt sammanbrott, spotta ett fan i ansiktet och ge ut ett konceptalbum på 90 minuter.

  12. #12

    Standard

    Jag tog fel på On the road. Tack.

  13. #13
    Medlem Deus Mortems avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    Ängelsberg, , Saint Lucia.
    Inlägg
    1 801

    Standard

    "<3"

    Jaså? Förvånansvärt som fan skulle jag säga! Mycket i den låten för tankarna till The Road, och "våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden"-biten kändes som alldeles för mycket av ett sammanträffande. Nåväl, fin text oavsett.

    "Urtönt" är ett märkligt begrepp att uttrycka sin beundran med. Du behöver inte vara blyg; jag gillar dig med. Och nej, det är inte ironiskt menat. Och apropå detta: Tack för omnämnandet på The hjärta & smärta EP. Jag bjuder på en öl nästa gång du är i Göteborg.
    / gymnasiepudding, nu äldre
    One puts one's shoulder to the plough; one destroys.

  14. #14

    Standard

    Oavsett inspiration eller betydelse (vilket jag inte tänker ge mig in i), "säg allt det där du ville ha sagt till mig, våra barn ska svepa filtarna över våra huvuden" är en förkrossande textrad. Fullständigt briljant.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  15. #15
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Jocke Berg med Lovecraft i tankarna – inte konstigt att jag älskar denna låt så.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •