Sidan 10 av 10 FörstaFörsta 12345678910
Resultat 136 till 142 av 142

Ämne: 3 remixer?!

  1. #136
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Mats Carlsson:
    Remixar är något man gör.
    Remixer är plural av ordet remix.

    Hur som helst är det ju ett engelskt uttryck och blir som ofta svårt att böja. På originalspråket heter ju pluralet remixes, vilket inte hjälper oss något särskilt.
    I talspråk används helt klar mixar/remixar vanligtvis, men jag skulle nog ändå säga att någonstans skulle ändå remixer vara korrekt i skriftspråk.
    Men eftersom jag inte brukar bry mig om sådan språkliga skitsaker känns det rätt oviktigt.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #137
    Medlem Mats Carlssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    115

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Mats Carlsson:
    Remixar är något man gör.
    Remixer är plural av ordet remix.

    Hur som helst är det ju ett engelskt uttryck och blir som ofta svårt att böja. På originalspråket heter ju pluralet remixes, vilket inte hjälper oss något särskilt.
    I talspråk används helt klar mixar/remixar vanligtvis, men jag skulle nog ändå säga att någonstans skulle ändå remixer vara korrekt i skriftspråk.
    Men eftersom jag inte brukar bry mig om sådan språkliga skitsaker känns det rätt oviktigt.
    Meningsbyggnaden i din avslutande mening talar onekligen sitt tydliga språk. Dessutom har du fel i ditt antagande att remixer skulle vara mer korrekt i skriftspråk. De Aderton meddelar nämligen att man kan böja ordet mix på två sätt (mixar eller mixer). Det är dock totalt ovidkommande. Vad som är relevant i sammanhanget är hur erkänt intelligenta, bildade och insatta personer - dvs sådana som jag - använder ordet. Jag har i princip läst allt som finns att läsa om musik, och jag har ALDRIG i hela mitt liv tidigare stött på en person som på fullt allvar tror att man kan säga "De nya mixerna av Jocke Borgs nya låt är asfräna". Detta fenomen tycks vara isolerat till EMO-ungarna på det här forumet. Det enda jag förvånas över är att jag blir förvånad.

    Summa summarum:
    Remixar = 1. Någonting man gör, 2. Korrekt och creddig pluralform av ordet mix.
    Remixer = Pluralform av ordet mix som visserligen är språkligt korrekt men som endast används av oinitierade byfånar som lyssnar på Kentz.
    Sex, droger och Mats Carlsson

  3. #138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats Carlsson Visa inlägg
    Meningsbyggnaden i din avslutande mening talar onekligen sitt tydliga språk. Dessutom har du fel i ditt antagande att remixer skulle vara mer korrekt i skriftspråk. De Aderton meddelar nämligen att man kan böja ordet mix på två sätt (mixar eller mixer). Det är dock totalt ovidkommande. Vad som är relevant i sammanhanget är hur erkänt intelligenta, bildade och insatta personer - dvs sådana som jag - använder ordet. Jag har i princip läst allt som finns att läsa om musik, och jag har ALDRIG i hela mitt liv tidigare stött på en person som på fullt allvar tror att man kan säga "De nya mixerna av Jocke Borgs nya låt är asfräna". Detta fenomen tycks vara isolerat till EMO-ungarna på det här forumet. Det enda jag förvånas över är att jag blir förvånad.

    Summa summarum:
    Remixar = 1. Någonting man gör, 2. Korrekt och creddig pluralform av ordet mix.
    Remixer = Pluralform av ordet mix som visserligen är språkligt korrekt men som endast används av oinitierade byfånar som lyssnar på Kentz.
    Väl rutet broder!
    You unleashed the fucking fury bitch!

  4. #139
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Visst blev man besviken när singeln kom.
    Man hade ju väntat sig en massa b-sidor efter som det var en maxisingel.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  5. #140
    Erfaren medlem JoakimArringers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    6 263

    Standard

    Visst var remixerna dåliga men så positivt överraskad jag blev när jag hörde "ingenting" och "min värld" grymt sköna låtar
    Jag är rädd att man glömmer, glömmer allt
    Som vi glömde att vi älskade varandra . .


  6. #141
    Erfaren medlem niclasarringers avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Beavertown
    Inlägg
    6 512

    Standard

    besviken på remixerna
    All makt åt tengil vår befriare!

    http://protectedidentity.blogg.se/

    beaver-fever!

  7. #142

    Standard

    tyckte att columbus remixen var bra =)
    martin furuskog, jag älskar dig <3

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta 12345678910

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •