Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 33

Ämne: Ingenting - musikaliskt eller ej?

  1. #1
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard Ingenting - musikaliskt eller ej?

    Jag har alltid tyckt att Jocke Berg är en bra låtskrivare och han burkar alltid imponera med
    sitt nya material genom att gå ett steg längre.
    Men just den där introduktionen till Kents nya veva, TTS var visserligen välproducerad,
    men var den verkligen välskriven?

    För att avgöra värdet i en låt är det helt enkelt bara att avgöra varför man tycker om att lyssna till låten.
    Det är alltid något man tycker är bra i en låt man gillar (no shit, sherlock), men det är ofta
    olika saker som sätter ens värdering:

    1. Låten är välskriven och musikalisk, går att testa genom att framföra den i ett enklare arrangemang, tex. gitarr/sång, piano/sång eller dy.
    Tex. Elton John - Your Song, The Beatles - Hey Jude

    2. Låten framhäver en viss talang för att spela något instrument
    Tex. Led Zeppelin - Moby Dick (trummor), Freddie Mercury - In My Defence (vokal)

    3. Låten har ett tilltalande koncept
    Tex. Radiohead - Pyramid Song, David Bowie - "Heroes"

    4. Låten har en mycket tilltalande text
    Tex. Hela hip-hop-genren är fokuserad på detta + beats och dy., Pink Floyd - Breathe

    5. Låten är aggressivt medryckande (billigt knep mer eller mindre)
    Tex. I princip all hård musik, som typ metal och vissa typer av hård-rock och dy, Rammstein

    6. Låten är mycket välproducerad (inte artistens förtjänst om det inte är artisten som suttit och mixat)
    Tex. All produktionsmusik, modern dansmusik, mycket RnB, James Blunt - Your Beautiful


    Alltså, var platsar man Ingenting då?
    Jag skulle faktiskt vilja säga att den fokuserar såhär mycket kring diverse punkter från en skala 1-10:

    1. 3
    2. 2
    3. 5 (ambitiös fokus på förnyelse)
    4. 2
    5. 7 ("Dom jävlarna tog oss..." är meningen att medryckas till, delvis)
    6. 9 (Extremt välproducerad låt)

    Alltså sitter fokusen rätt mycket på de två sista punkterna, vilket jag måste säga inte är
    så värst positivt.

    Nu undrar jag jättemycket vad ni tycker, placera gärna in hur mycket ni tycker Ingenting
    fokuserar kring de punkterna ja raddat upp, säg gärna också om de är nåt ni tycker jag
    missat eller dy.
    Skriv gärna hur fokuset ligger runt Min värld enligt er också!

    Btw, moderatorer, for the record anser aja att denna topic definitivt inte ska hänvisas till huvudtopicen om Ingenting då
    denna topic fokuserar kring en unik aspekt ang. Ingenting och inte bara om folk tyckte den var bra eller dålig
    Senast redigerat av Halka den 2007-09-27 klockan 20:33.
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  2. #2
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    För Ingenting tycker jag följande punkter gäller:

    1. 6-7(den är bättre komponerad än vad man först uppfattar, bakom ligger mycket snygga harmonier, melodier etc, vilket växt ptroligt för mig)
    2. 2(näe, den är ju inte direkt svårspelad, som de flesta kentlåtar när man lärst sig ackorden)
    3. 8(gillar hela clubgrejen, de gör det väldigt bra)
    4. 9(sjukt bra mångbottnad text, dock enkel, som jag misstänker kommer kompletteras med reste av TTS)
    5. 8 (pumpa den med hög volym på en bra stereo, vilket man så klart gör, så är den en svängmaskin)
    6. 6(faktum är att produktionen är det jag egentligen har mest att anmärka på, ssssååååååå bra producerad är den egentligen inte, den kunde tex ha gjorts klart tjockare/fylligare och haft ännu mer driv, typ shieldster-remixen bitvis)
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Nu orkar jag inte hålla på att rangordna olika punkter, men att en låt skulle vara bättre bara för att den har svårare ackord eller liknande är ju bara totalt skitsnack. Dom bästa låtar kan innehålla några få jättenkla ackord. Det är ju inte det som avgör. Sen tycker ju säkert några att en låt med B, C#m, G#m är svårare än G, Am, Em...när den i själva verket bara är höjd och med capo på fjärde blir det exakt likadant...om man nu snackar gitarr alltså...

  4. #4
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Nu orkar jag inte hålla på att rangordna olika punkter, men att en låt skulle vara bättre bara för att den har svårare ackord eller liknande är ju bara totalt skitsnack. Dom bästa låtar kan innehålla några få jättenkla ackord. Det är ju inte det som avgör. Sen tycker ju säkert några att en låt med B, C#m, G#m är svårare än G, Am, Em...när den i själva verket bara är höjd och med capo på fjärde blir det exakt likadant...om man nu snackar gitarr alltså...
    Du har missuppfattat hela grejen är jag rädd, har aldrig påstått att komplicerat = mer musikaliskt,
    det verkar snarare vara din egen definition, som du sedan går emot (?)
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  5. #5
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Jag tycker inte att det är en av dom bättre sångmelodier som Jocke skrivit men låten har ju som sagt en fantastisk produktion och ett underbart driv. Var inte så imponerad av sångmelodierna på DOJD heller men där så blev det mer märkbart på grund av den proffsiga men något tråkiga produktionen.

  6. #6
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    Du har missuppfattat hela grejen är jag rädd, har aldrig påstått att komplicerat = mer musikaliskt,
    det verkar snarare vara din egen definition, som du sedan går emot (?)
    Mitt svar var egentligen till Plagues svar på 2:an. Ursäkta att jag inte quotade.

    När gick jag emot min egen definition..?
    Angående ackorden så är ju inte det som avgör om den är svår eller inte egentligen då man oftast kan förenkla med capo.

    Jag tycker oftast att en låt är bättre ju enklare den är. Inte alltid förstås, det finns alltid undantag som tyskalärarinnan alltid sa...
    Senast redigerat av Is den 2007-09-27 klockan 23:43.

  7. #7
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Mitt svar var egentligen till Plagues svar på 2:an. Ursäkta att jag inte quotade.

    När gick jag emot min egen definition..?
    Angående ackorden så är ju inte det som avgör om den är svår eller inte egentligen då man oftast kan förenkla med capo.

    Jag tycker oftast att en låt är bättre ju enklare den är. Inte alltid förstås, det finns alltid undantag som tyskalärarinnan alltid sa...
    jaha, sorry, trodde att du svarade på mitt inlägg :P

    kan däremot lägga till att ja håller me plague om 2an, för det är ju ingen exceptionell prestation av något instrument i låten, som
    typ nåt snabbt och svårt gitarrsolo eller liknande. det är iof något som kent aldrig sysslat med, just den där imponera-me-skills-taktiken, möjligtvis basriffet i 400 slag eller nåt
    Senast redigerat av Halka den 2007-09-27 klockan 23:59.
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  8. #8
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Is:
    Och vart har jag ens skrivit om det du tar upp i det "svar" du hade på mitt inlägg?
    Har jag någonstans uttryckt något som ens liknar att jag tycker att en låt en bättre för att den har svårare ackord?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #9
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Nu orkar jag inte hålla på att rangordna olika punkter, men att en låt skulle vara bättre bara för att den har svårare ackord eller liknande är ju bara totalt skitsnack. Dom bästa låtar kan innehålla några få jättenkla ackord. Det är ju inte det som avgör.
    Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    jaha, sorry, trodde att du svarade på mitt inlägg :P
    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Is:
    Och vart har jag ens skrivit om det du tar upp i det "svar" du hade på mitt inlägg?
    Har jag någonstans uttryckt något som ens liknar att jag tycker att en låt en bättre för att den har svårare ackord?
    Om man läser igenom hela tråden blir det lätt väldigt komiskt då IS gör bort sig väldigt mycket och sedan försöker försvara sig med att han inte alls svarade på huvudinlägget utan på Plague. Men om man läser igenom IS inlägg ser man att han visst svarat på huvudinlägget.

    Ville bara skratta av mig lite nu när jag är natt-trött, men eftersom jag är helt omusikalisk av mig så tänker inte jag diskutera här. Förlåt.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Intressant tråd men jag tycker det är svårt att plocka isär en låt och se bit för bit när det ändå är helheten som är intressantast. Det som gör Ingenting till en skitbra låt är framförallt melodin och drivet i den. Jag gillar växlingarna som börjar med ett medryckande riff. Versen är melodisk och förrefrängen ger mig alltid gåshud. En lätt aggressivitet blandad med en fantastisk melodi. Även refrängen håller måttet precis som mellanspelet som sedan snyggt växlar över till
    riffet. Att sedan Jocke inte sjunger som Freddie Mercury är helt okej, det är ändå Jockes röst som gör sig bäst till hans egna kompositioner.

  11. #11
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Om man läser igenom hela tråden blir det lätt väldigt komiskt då IS gör bort sig väldigt mycket och sedan försöker försvara sig med att han inte alls svarade på huvudinlägget utan på Plague. Men om man läser igenom IS inlägg ser man att han visst svarat på huvudinlägget.

    Ville bara skratta av mig lite nu när jag är natt-trött, men eftersom jag är helt omusikalisk av mig så tänker inte jag diskutera här. Förlåt.
    Gör jag bort mig i tråden...? Ok, haha, det bjuder jag isåfall på!

    Det enda jag svarade på var att plague skrev: "2. 2(näe, den är ju inte direkt svårspelad, som de flesta kentlåtar när man lärst sig ackorden)"

    Det tolkade jag som att du tyckte att det var lite negativt att den var lättspelad...men jag missupfattade det tydligen....sorry för det.

    Ok, sen får du gärna tro Sundance_Kid jag svarade på Halkas första inlägg och sen ville försvara mig...är väl trevligt att man kan glädja folk.

    Nu ska jag inte förstöra den här tråden mer, jag lovar. Ska inte göra det mer ännu mer förvirrande.
    Senast redigerat av Is den 2007-09-28 klockan 20:01.

  12. #12
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Det enda jag svarade på var att plague skrev: "2. 2(näe, den är ju inte direkt svårspelad, som de flesta kentlåtar när man lärst sig ackorden)"

    Det tolkade jag som att du tyckte att det var lite negativt att den var lättspelad...men jag missupfattade det tydligen....sorry för det.
    Det är lugnt, jag blev bara förvånad och undrade vad av de orden som pekade på att jag tyckte det var negativt...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  13. #13
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    Jag har alltid tyckt att Jocke Berg är en bra låtskrivare och han burkar alltid imponera med
    sitt nya material genom att gå ett steg längre.
    Men just den där introduktionen till Kents nya veva, TTS var visserligen välproducerad,
    men var den verkligen välskriven?

    För att avgöra värdet i en låt är det helt enkelt bara att avgöra varför man tycker om att lyssna till låten.
    Det är alltid något man tycker är bra i en låt man gillar (no shit, sherlock), men det är ofta
    olika saker som sätter ens värdering:

    1. Låten är välskriven och musikalisk, går att testa genom att framföra den i ett enklare arrangemang, tex. gitarr/sång, piano/sång eller dy.
    Tex. Elton John - Your Song, The Beatles - Hey Jude

    2. Låten framhäver en viss talang för att spela något instrument
    Tex. Led Zeppelin - Moby Dick (trummor), Freddie Mercury - In My Defence (vokal)

    3. Låten har ett tilltalande koncept
    Tex. Radiohead - Pyramid Song, David Bowie - "Heroes"

    4. Låten har en mycket tilltalande text
    Tex. Hela hip-hop-genren är fokuserad på detta + beats och dy., Pink Floyd - Breathe

    5. Låten är aggressivt medryckande (billigt knep mer eller mindre)
    Tex. I princip all hård musik, som typ metal och vissa typer av hård-rock och dy, Rammstein

    6. Låten är mycket välproducerad (inte artistens förtjänst om det inte är artisten som suttit och mixat)
    Tex. All produktionsmusik, modern dansmusik, mycket RnB, James Blunt - Your Beautiful


    Alltså, var platsar man Ingenting då?
    Jag skulle faktiskt vilja säga att den fokuserar såhär mycket kring diverse punkter från en skala 1-10:

    1. 3
    2. 2
    3. 5 (ambitiös fokus på förnyelse)
    4. 2
    5. 7 ("Dom jävlarna tog oss..." är meningen att medryckas till, delvis)
    6. 9 (Extremt välproducerad låt)

    Alltså sitter fokusen rätt mycket på de två sista punkterna, vilket jag måste säga inte är
    så värst positivt.

    Nu undrar jag jättemycket vad ni tycker, placera gärna in hur mycket ni tycker Ingenting
    fokuserar kring de punkterna ja raddat upp, säg gärna också om de är nåt ni tycker jag
    missat eller dy.
    Skriv gärna hur fokuset ligger runt Min värld enligt er också!

    Btw, moderatorer, for the record anser aja att denna topic definitivt inte ska hänvisas till huvudtopicen om Ingenting då
    denna topic fokuserar kring en unik aspekt ang. Ingenting och inte bara om folk tyckte den var bra eller dålig
    jag tycker du låter som en nöt bara för att du ens tänker i dom banorna.
    lyssna och njut. gillar du inte låten så stäng av.

    "men var den verkligen välskriven?", gå och lägg dig istället.

  14. #14
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fedji Visa inlägg
    jag tycker du låter som en nöt bara för att du ens tänker i dom banorna.
    lyssna och njut. gillar du inte låten så stäng av.

    "men var den verkligen välskriven?", gå och lägg dig istället.
    bara för att du inte fattar va jag snackar om betyder det inte att jag är en nöt.
    din logik slutar ju nästan innan ditt meddelande börjar
    sen är det helt uppenbart att ditt meddelande bara medför negativa reaktioner,
    så min fråga är:
    Varför i h*lv*te posta en så idiotisk kommentar?
    och en till:
    Vad i h*lv*te gör du i huvud taget på det här forumet om du inte har något vettigare att skriva?
    Senast redigerat av Halka den 2007-09-30 klockan 13:09.
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  15. #15
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halka Visa inlägg
    bara för att du inte fattar va jag snackar om betyder det inte att jag är en nöt.
    din logik slutar ju nästan innan ditt meddelande börjar
    sen är det helt uppenbart att ditt meddelande bara medför negativa reaktioner,
    så min fråga är:
    Varför i h*lv*te posta en så idiotisk kommentar?
    och en till:
    Vad i h*lv*te gör du i huvud taget på det här forumet om du inte har något vettigare att skriva?
    gubben lilla jag läste det du postade.
    så det är logiskt att min logik slutar innan meddelandet börjar?

    jag tycker bara det är löjligt det du skrev och det har jag rätt i att tycka, och jag vill att du vet det också.

    jag ville spana upp vem som hade gjort videon till kents nya singel..
    posta tillbaka nu ett jättekorrekt svar till mig med dina fina ord

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •