Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 21

Ämne: Utan dina andetag & Jag ger dig min morgon

  1. #1
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard Utan dina andetag & Jag ger dig min morgon

    Tror ni Jocke har hämtat inspiration till Utan dina andetag från Jag ger dig min morgon..?

    Det slog mig när jag lyssnade på Fred Åkerströms svenska version i bilen idag. Jocke har tidigare sagt att han tycker låten är väldigt fin och mycket påminner ju om varandra i låtarna textmässigt.

    Vad bara en känsla som slog mig när jag hörde låten, vad tror ni?

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Tror ni Jocke har hämtat inspiration till Utan dina andetag från Jag ger dig min morgon..?

    Det slog mig när jag lyssnade på Fred Åkerströms svenska version i bilen idag. Jocke har tidigare sagt att han tycker låten är väldigt fin och mycket påminner ju om varandra i låtarna textmässigt.

    Vad bara en känsla som slog mig när jag hörde låten, vad tror ni?
    Tycker mer den påminner om Kärlekens tung, med Eldkvarn... men det är nog bara en känsla, alla jämförelser bygger nog på spontana känslor. Så du har nog också en poäng.

  3. #3
    Nybörjare säpos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Hagnesta Hill
    Inlägg
    21

    Standard

    Håller med!
    Jag har länge haft associationer mellan Utan Dina Andetag och Jag Ger Dig Min Morgon.
    Två mycket fina låtar..
    "när det är fem minuter kvar, det är då, då man går tillbaks till istiden och bara...bara önskar att allt var över"

  4. #4
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Ja det lär han ha gjort. Han har iaf en gång sagt innan dom körde Utan dina andetag live att "det finns en väldigt fin låt som heter Jag ger dig min morgon... Här är vårat försök till en sådan".
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  5. #5
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Ja det lär han ha gjort. Han har iaf en gång sagt innan dom körde Utan dina andetag live att "det finns en väldigt fin låt som heter Jag ger dig min morgon... Här är vårat försök till en sådan".
    Har han sagt så?
    Ok.

    Minns bara att han har sagt nånting om att vart är ungdomen på väg när responsen uteblev när han nämnde låten Jag ger dig min morgon på nån konsert.

  6. #6
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2003
    Ort
    Strömstad, , Sweden.
    Inlägg
    3 316

    Standard

    Ptja, det handlar ju om ens kärlek som ligger och sover sött. Båda två.
    Jag har också alltid kopplat ihop dom två.

  7. #7

    Standard

    Hade faktiskt inte tänkt på det innan jag läste tråden, men visst påminner de om varandra. "Utan dina andetag" är dock bättre. Det måste ju förövrigt vara en av Kents få lyckliga låtar...
    "VM i att hålla färgen
    tyck synd om mig, jag är ensamast i Sverige"

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hammare12 Visa inlägg
    Hade faktiskt inte tänkt på det innan jag läste tråden, men visst påminner de om varandra. "Utan dina andetag" är dock bättre. Det måste ju förövrigt vara en av Kents få lyckliga låtar...
    Helt lycklig är den väl inte, den innehåller en hel del bakomliggande ångest...
    Dock tillräckligt lycklig för att hustrun & jag skulle ha den med på vår vigsel...
    Du blev vuxen så fort

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hammare12 Visa inlägg
    Hade faktiskt inte tänkt på det innan jag läste tråden, men visst påminner de om varandra. "Utan dina andetag" är dock bättre. Det måste ju förövrigt vara en av Kents få lyckliga låtar...

    Lycklig vet jag inte, har fått för mig att Jocke skrev den till sin flickvän/vän eller vad det nu var sóm omkom i en bilolycka. Jag kan ha helt fel där men för mig blir låten lite finnare då, jag mennar "Din klocka har stannat under dina ögonlock" känns som det har en mening

  10. #10
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 632

    Standard

    Det är två otroligt vackra låtar.. Synd bara att varje gång jag hör 'Jag ger dig min morgon' så tänker jag på Torsk på Tallin.
    The next step for mankind will be the last season in sin


    http://epidemisk.bilddagboken.se


    080207
    080628 <3
    080801

  11. #11
    Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 375

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av un_plugged Visa inlägg
    Lycklig vet jag inte, har fått för mig att Jocke skrev den till sin flickvän/vän eller vad det nu var sóm omkom i en bilolycka. Jag kan ha helt fel där men för mig blir låten lite finnare då, jag mennar "Din klocka har stannat under dina ögonlock" känns som det har en mening
    Ja i så fall ger det ju låten en ny innebörd, men lika vacker för det, och en kärlekssång är det ju hur som helst. Kan det vara en orsak till varför dom spelar den så sällan, fast den är så önskad?

  12. #12
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av un_plugged Visa inlägg
    Lycklig vet jag inte, har fått för mig att Jocke skrev den till sin flickvän/vän eller vad det nu var sóm omkom i en bilolycka. Jag kan ha helt fel där men för mig blir låten lite finnare då, jag mennar "Din klocka har stannat under dina ögonlock" känns som det har en mening
    Det sägs ju att även Frank kan handla om en barndomsvän till Jocke som dog.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  13. #13
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Det sägs ju att även Frank kan handla om en barndomsvän till Jocke som dog.
    den handlar om en barndomsvän till jocke som var stor och tuff, slutet är uppdiktat sa jocke själv...


  14. #14
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    den handlar om en barndomsvän till jocke som var stor och tuff, slutet är uppdiktat sa jocke själv...
    Okej, då vet man det
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  15. #15

    Standard

    "långt bakom ditt öga svinner nattens drömmar"

    "under dina ögonlock fladdrar drömmarna förbi"

    Så ja.. det är lite hämtat därifrån känns det som..
    Sedan tycker jag det känns lite som "every breath you take" med Police.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •