Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konstprofessor analyserar "Ingenting" i DN

  1. #1
    Medlem Litas avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Standard Konstprofessor analyserar "Ingenting" i DN

    DN kultur har idag en artikel om musikvideor och dess symbolik och en konsprofessor har följande att säga om videon till Ingenting.


    "I början ser vi eld och tv-apparater som exploderar. Videon visar oron för den globala överhettningen - djur och människor konsumeras av elden i slutet. Jag ser det som kritik mot media och en nyliberalism som löpt amok, där klimatet offras för girigheten. Här betonas också djurens skönhet vilket gör att vi känner att andra stora värden går under om ingenting görs för att hejda klimatförändringen.

    Om ingenting görs finns ingenting kvar till slut - men regnet står för hopp. Det är ett politiskt och konstnärligt manifest om vad som måste göras. I slutet brinner bandmedlemmarna också upp tillsammans med djuren. Men Kent kritiserar sig själva, pianot exploderar på samma sätt som tv-apparaterna gjorde i början."

  2. #2
    Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Antarktis
    Inlägg
    12 935

    Standard

    Tycker det var en väldigt smart analys.

  3. #3
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    En önskedröm från professorns sida tror jag.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lita Visa inlägg
    DN kultur har idag en artikel om musikvideor och dess symbolik och en konsprofessor har följande att säga om videon till Ingenting.


    "I början ser vi eld och tv-apparater som exploderar. Videon visar oron för den globala överhettningen - djur och människor konsumeras av elden i slutet. Jag ser det som kritik mot media och en nyliberalism som löpt amok, där klimatet offras för girigheten. Här betonas också djurens skönhet vilket gör att vi känner att andra stora värden går under om ingenting görs för att hejda klimatförändringen.

    Om ingenting görs finns ingenting kvar till slut - men regnet står för hopp. Det är ett politiskt och konstnärligt manifest om vad som måste göras. I slutet brinner bandmedlemmarna också upp tillsammans med djuren. Men Kent kritiserar sig själva, pianot exploderar på samma sätt som tv-apparaterna gjorde i början."


    Jag klarar verkligen inte av sådana där anspråksfulla analyser. Dels för att det tar bort magin i det konstnärliga arbetet men också för att det främst är upphöjda klåpare som står för dem.
    rbroddmark.tumblr.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •