Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 79

Ämne: Kent's image inspirerad av Laibach

  1. #61
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Det frågar jag mig också, Sundance Kid. Men vad bekymrar oss Laibach egentligen?

  2. #62
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Något som är lite pinsamt är att innan Hitler blev känd nazist eller vad man ska kalla det så var han faktiskt konstnär, han målade vykort så om sanningen ska fram så var han målare. Vilket borde betyda att de är fazister och inte ironiska med sitt uttalande. Eller bara historiskt okunniga?

    Pinsamt uttalande vilket som...
    Jag tror snarare att ironin ligger i att Hitler var en misslyckad konstnär..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  3. #63
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mimmi77 Visa inlägg
    du, det verkar inte vara någon större idé att definiera saker för dej. Så sköt din stavning så sköter jag min, vännen.
    Som om du ens har försökt. Jag tycker att det är otroligt fånigt att medvetet stava ett bands namn fel bara för att man inte vet vilka de är. Precis som man inte behöver kalla nån "vännen" när det är det sista man menar. Man kan ju låta bli att skriva i en tråd om man inte har nåt vettigt att tillföra.
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  4. #64
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Depesch Moud ..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  5. #65
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mimmi77 Visa inlägg
    Bra du vet vad jag menar. Bra moderaterna ignorerar.
    Bra du tycker mina åsikter är ovettiga.
    Flera påhopp som tillåts?

    Så du tycker dina senaste inlägg tillför något??
    Du får ursäkta, men det tycker inte jag.

    jag svarar inte mera nu. Sköt dej själv istället!
    Jag har inte sagt nåt om dina åsikter, jag tycker att det fånigt att stava fel medvetet. Jag förstår inte poängen med det. Om du inte vet vilka Laibach är så är det väl enklast att låta bli att skriva i tråden alls.

    Förhoppningsvis tillför det att folk slutar vara oförskämda mot ett band som de aldrig hört talas om!

    Håll dig till ämnen som du vet nåt om så ska jag låta dig vara ifred!
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  6. #66
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mimmi77 Visa inlägg
    Tack för att du berättar för mej vad & vart jag ska skriva! vilken tur jag har dej efter mej som kan berätta vad jag vet & inte vet.
    Och varför påpekade du stavningen, om du ändå ska såga mej helt i den här tråden?!
    Nu ber jag dej artigt men bestämt, sluuuuuta!
    Det ENDA jag försöker tala om för dig är att det är löjligt att stava fel medvetet. Jag förstår inte poängen med det och du har fortfarande inte förklarat varför du gör så. Om du känner dig kränkt som människa för att jag reagerar på det så är det hemskt beklagligt men då tycker jag att du överreagerar rätt kraftigt. Beter man sig respektlös så kanske man får räkna med lite kritik och tål man inte det så får man kanske tänka över sitt beteende innan man yttrar sig.
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  7. #67
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mimmi77 Visa inlägg
    Respektlös & överkänslig, jag?...happ, tack!
    Whatever.
    Du ägnar mest energi åt att stalka mej här med negativitet.
    Varsågod, det var så lite!
    Jag försöker fortfarande bara få reda på varför du skrev fel medvetet. Men det vägrar du ju konsekvent att svara på.
    Jag ska sluta förstöra den tråden nu men det vore ju kul att få en förklaring.
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  8. #68
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Något som är lite pinsamt är att innan Hitler blev känd nazist eller vad man ska kalla det så var han faktiskt konstnär, han målade vykort så om sanningen ska fram så var han målare. Vilket borde betyda att de är fazister och inte ironiska med sitt uttalande. Eller bara historiskt okunniga?

    Pinsamt uttalande vilket som...
    Håller inte med. Det är just det faktumet att Hitler var "konstnär" som gör utalandet så bra. Och tolkningsrikt. Visst, han levde på att måla vykort. Men är han verkligen en konstnär för det? Vad är konst? Visst, Laibach ger intrycket av att vara fascister. Men är de det? Första artiklen jag länkade till argumenterar att Laibach inte kan hylla fascism. Diktaturer bygger oftast på illusionen att ledaren tjänar folket. "People's Republic Of China", "Deutsche Demokratische Republik", en mängd afrikanska/latinamerikanska länder som haft diktaturer där propagandan handlat om hur ledaren är folkets tjänare. Ett villigt verktyg för folkets vilja.

    Laibach kör inte med sånt trams utan visar fascisten i all sin skoningslöshet. De har makten och är inte rädda för att använda den. Första artiklen ger ett underbart exempel som jag måste citera:

    "A case in point is illustrated by their performance at the Bach festival in Leipzig with their interpretation of the composer's magnum opus, Die Kunst der Fuge. The concert, which had attracted a huge crowd of dedicated fans, started twenty minutes before schedule, while most people were still at the bar. After playing with their laptops for 15 minutes, the band left the music to its own devices and sat around a table in the middle of the stage playing four-man chess, smoking cigars and drinking brandy. For an hour. An aristocratic display of power and an illustration that "no-one owns Laibach"."

    Men genom att skylta med sin makt, använda den på detta sätt mot "sina egna", sina fans, går inte gruppen emot hela poängen med facism/nazism? Blir det då inte en varningslampa? Nästa gång någon politiker står upp och säger de tjänar sitt folk, eller en artist säger de existerar bara för sina fans, då kanske man ska tänka efter en eller två gånger. För mig känns det som att Laibach överdriver allt till den grad att det blir en parodi av makt. Att de sen tar denna parodi och gör sånger som attackerar västvärldens dekadens och förfall skruvar till det ännu något varv.

    "Laibach does not function as answer, but as a question" (Slavoj Zizek, slovensk filosof). Och det är ganska uppfriskande med en grupp som vägrar säga något om vad de egentligen menar med sin musik, och samtidigt har en så pass extrem image. Rammstein (kallade Laibach för tonåringar av Laibach själva) gick till slut ut med en låt som deklarerade att deras politiska läggning låg åt vänster när nazistanklagelserna blev för många. Laibach har aldrig gett några svar.

    Jag tolkar deras överdrivenhet i image, den subversivitet som funnits sen första början som parodi. Sättet som Queens "One Vision" omtolkades på tyska. Bara genom att ändra språk och genre fick orginaltexten kopplingar ingen tänkte på. Och optimistiska rader som "One race one hope/One real decision" låter helt plötsligt mycket otrevliga. Laibach är som en spegel. De visar sanningen bakom fascism, förtryck, att oavsett vilka ord ledare använder är realiteten den samma. Men de visar också på den dubbeltydighet som gömmer sig i vår västerländska kultur. Att våra slogans lika gärna kunde varit förtryckets uttryck. Att vår politik, speciellt på storbolagsnivå har skrämmande likheter med diktaturer.

    Ja, jag refererar nästan enbart första artiklen, men den är den artikel som direkt berör Laibach. Den andra berör mestadels NSK (Neue Slowenische Kunst). I och för sig måste NSK undersökas för att man ska kunna få ett bättre grepp om Laibach men.

    Rolig notis: En gång så turnerade Laibach. I två uppsättningar. Samtidigt. Båda var "officiella" och innehöll originalmedlemmar. Är inte det helt underbart subversivt och provocerande? Och så typiskt NSK.

    Förlåt för att jag blev långrandig... har någon orkat läsa hit så.. grattis!

  9. #69
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Varför diskuterar ni detta inte i ett Laibach-Forum?

  10. #70
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg

    Varför diskuterar ni detta inte i ett Laibach-Forum?
    Nu ligger det väl inte ens på Laibachnivå längre.
    Mest pajkastning & diskussioner om stavning, hehe.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  11. #71
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    17 385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Nu ligger det väl inte ens på Laibachnivå längre.
    Mest pajkastning & diskussioner om stavning, hehe.

    passar kanske här då:
    http://www.darin.nu/?sid=forum&id=56

  12. #72
    Erfaren medlem hultsfred_emmas avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    6 022

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Detärbarasakermanser Visa inlägg
    passar kanske här då:
    http://www.darin.nu/?sid=forum&id=56
    Haha fan vad dom älskade oss där xD
    .

  13. #73
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Detärbarasakermanser Visa inlägg
    passar kanske här då:
    http://www.darin.nu/?sid=forum&id=56
    Nej, inte ens bland den jävla skiten hade det platsat! Så illa är det!
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  14. #74
    Moderator mhs avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    San Francisco, CA, USA
    Inlägg
    3 950

    Standard

    Ja, det får vara nog med pajkastningen och diskussioner som är helt irrelevanta. Återgå till ämnets FÖRSTA inlägg igen eller så stänger vi ned den här tråden.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd

  15. #75
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Det frågar jag mig också, Sundance Kid. Men vad bekymrar oss Laibach egentligen?
    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Jag tror snarare att ironin ligger i att Hitler var en misslyckad konstnär..
    Han var misslyckad konstnär, och tog igen det genom folkens vrede mot judarna, och de är misslyckade musiker? Jag vet ingenting om dem, men mig stör de inte.

    Bara de lämnar mig och Kent ifred

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •