Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Tystnad, tagning...

  1. #1
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard Tystnad, tagning...

    Är det inte en av historiens snyggaste ihoplänkningar av låtar?
    Och teman, album, koncept...

    Man ser att Isola handlade om så mycket mer. Man ser att Jockes har en ännu mer röd tråd genom sina verk än man tidigare sett. Sådana här kopplingar är det jag älskar med Kentworld.
    Man förstår ändå att det är den Oproffessionella som räddas och hyllas i Hjärta. Men nu är resan från Röd till Isola/En plats i solen lite tydligare.
    Och vi står bakom dig trots att vi aldrig syns.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #2
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Resan till en plats "ISOLA"n, hehe.

    Men vad är ny i denna upptäckning?
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  3. #3
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Det är snyggt och antagligen har Jocke tänkt på det. Att tolka texterna till Oprofessionell och Hjärta som sammanhängande är säkert möjligt - men det tror jag i alla fall inte att författaren har haft i huvudet.

    Jag tror att "Tystnad, tagning" är ord valda för att visa på eftertanke.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  4. #4
    Medlem blåblends avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    solna
    Inlägg
    145

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Resan till en plats "ISOLA"n, hehe.

    Men vad är ny i denna upptäckning?
    en plats isolan, hahaha genialiskt ju fnissar ihjäl mig, hehe :P

  5. #5
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Resan till en plats "ISOLA"n, hehe.

    Men vad är ny i denna upptäckning?
    Inget är nytt i denna upptäckt. Jag har tänkt att låtarna hör ihop från början.
    Men ingen har tidigare givit uttryck för att innehållet är två ganska lika delar av samma historia tidigare så jag tyckte det var dags.

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det är snyggt och antagligen har Jocke tänkt på det. Att tolka texterna till Oprofessionell och Hjärta som sammanhängande är säkert möjligt - men det tror jag i alla fall inte att författaren har haft i huvudet.

    Jag tror att "Tystnad, tagning" är ord valda för att visa på eftertanke.
    Ok.
    Jag tror ju annat.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #6
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ok.
    Jag tror ju annat.
    Inget fel i det. Jag gillar din intressanta tolkning. Dessutom har jag inte ens funderat över de två texternas budskap som du verkar ha gjort.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  7. #7
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    514

    Standard

    har också tänkt på en grej! vi känner alla säkert till att det finns en jones & giftet-låt som heter långt, längre.
    i låten elefanter sjunger jocke "i hela mitt liv har jag längtat långt, längre bort härifrån" vilket såklart är en solklar koppling till den gamla dängan från tidiga 90-talet. j&g-låten är mest känd för rappen som börjar "den är stor, den är grön..." kan det vara så att låten elefanter handlar om stora gröna elefanter? genialiskt säger jag bara!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    har också tänkt på en grej! vi känner alla säkert till att det finns en jones & giftet-låt som heter långt, längre.
    i låten elefanter sjunger jocke "i hela mitt liv har jag längtat långt, längre bort härifrån" vilket såklart är en solklar koppling till den gamla dängan från tidiga 90-talet. j&g-låten är mest känd för rappen som börjar "den är stor, den är grön..." kan det vara så att låten elefanter handlar om stora gröna elefanter? genialiskt säger jag bara!
    Åh, Aino gillar detta.
    genomdimmorna.blogg.se

    08: 31/7.
    10: 25/2, 26/2, 28/2, 30/3, 1/7, 8/7, 17/7, 22/7, 30/7, 6/8, 7/8.
    12: 24/5, 26/5, 30/5, 31/5, 2/6, 27/6, 1/7, 6/7, 14/7, 18/7, 20/7, 27/7, 28/7, 3/8, 11/8, 19/8.

  9. #9
    Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    4 218

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    har också tänkt på en grej! vi känner alla säkert till att det finns en jones & giftet-låt som heter långt, längre.
    i låten elefanter sjunger jocke "i hela mitt liv har jag längtat långt, längre bort härifrån" vilket såklart är en solklar koppling till den gamla dängan från tidiga 90-talet. j&g-låten är mest känd för rappen som börjar "den är stor, den är grön..." kan det vara så att låten elefanter handlar om stora gröna elefanter? genialiskt säger jag bara!
    Var inte så hård mot Pesten. Han kan ha varit full när han skrev det där. Jag tycker det är fint om folk hittar kopplingar de tror på.
    Mr Orange

  10. #10
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    har också tänkt på en grej! vi känner alla säkert till att det finns en jones & giftet-låt som heter långt, längre.
    i låten elefanter sjunger jocke "i hela mitt liv har jag längtat långt, längre bort härifrån" vilket såklart är en solklar koppling till den gamla dängan från tidiga 90-talet. j&g-låten är mest känd för rappen som börjar "den är stor, den är grön..." kan det vara så att låten elefanter handlar om stora gröna elefanter? genialiskt säger jag bara!
    Försvinn från min åsyn pajas.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    har också tänkt på en grej! vi känner alla säkert till att det finns en jones & giftet-låt som heter långt, längre.
    i låten elefanter sjunger jocke "i hela mitt liv har jag längtat långt, längre bort härifrån" vilket såklart är en solklar koppling till den gamla dängan från tidiga 90-talet. j&g-låten är mest känd för rappen som börjar "den är stor, den är grön..." kan det vara så att låten elefanter handlar om stora gröna elefanter? genialiskt säger jag bara!
    Hahahahahhahaha
    Skulle jag träffa oss och vara 15, skulle jag bli otroligt besviken. "Vilka är de här trötta, feta gubbjävlarna?"

  12. #12
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Med tanke på tiden känns det lite som en fylletråd; dock inget dåligt med det. Tror jag. Känns mest som att huvuddelen av det som sägs i huvudinlägget redan har nämnts tidigare av författaren. Lite överflödig tråd kanske.
    Senast redigerat av Adam K. den 2010-11-23 klockan 00:18.

  13. #13
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jag var nykter.
    Dessa detaljer har inte tagits upp någonstans innan.
    De som inte är intresserade av att diskutera ämnet seriöst, försvinn tillbaka till skräptråden eller chatta vidare någon annanstans.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  14. #14
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Jag tror att det helt klart kan finnas vaga och nästan abstrakta länkar mellan albumen/låtarna. Men jag tror också att det är lätt att binda ihop saker och hitta röda trådar som kanske inte riktigt finns där.

    Tematiskt är det ju inte så konstigt att det skrivs om liknande saker, men om det hela är Bergs stora masterplan... vet inte.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Jag tror att det helt klart kan finnas vaga och nästan abstrakta länkar mellan albumen/låtarna. Men jag tror också att det är lätt att binda ihop saker och hitta röda trådar som kanske inte riktigt finns där.

    Tematiskt är det ju inte så konstigt att det skrivs om liknande saker, men om det hela är Bergs stora masterplan... vet inte.
    Håller med dig där....sannolikheten att material som skrivits av en och samma människa (måhända under en längre period) har beröringspunkter och kopplingar..är ganska stor.De flesta av oss har väl platser och händelser...uttryck och citat..som vi ofta återkommer till och använder oss av.

    Jag kan också tycka att det är intressant att analysera ord..meningar..betydelser..även om det blir min egen högst personliga tolkning (som i vissa stunder kan bereda mig stort nöje).Men hur vet man egentligen hur en annan människa tänkte..drog paralleller..kände..? Det som jag känner och uppfattar är ju sprunget ur mig...och därför känns det allt för svårt och komplext...att spekulera i hur någon annan tänkt och känt..
    Säg till om jag stör sa han när han steg in, så går jag med detsamma. Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen.

    @erika.persson.prahlin

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •