Sidan 21 av 49 FörstaFörsta ... 111213141516171819202122232425262728293031 ... SistaSista
Resultat 301 till 315 av 732

Ämne: Kultur

  1. #301
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Ironiskt då att jag tycker att svenska filmer är bättre än danska.
    Jag gillar inte att titta på danska filmer eller serier, de saknar ... något jag kan inte riktigt sätta fingret på, men i brist på ord säger jag "Djup".
    Jag tror att danska filmer i allmänhet har ambitioner som de inte kan leva upp till. Men vad vet jag ... Jag gillar ju inte att titta på dem

    Vad är det som ni är bättre på, som vi förment inte tycker om?
    Jo men det kan jag hålla med om.
    För mig känns det snarare som om svensk film vill för lite.
    Danskar tycker väl att vi är lite präktiga, som om vi tror att vi är moraliskt högstående?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  2. #302
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Ironiskt då att jag tycker att svenska filmer är bättre än danska.
    Jag gillar inte att titta på danska filmer eller serier, de saknar ... något jag kan inte riktigt sätta fingret på, men i brist på ord säger jag "Djup".
    Jag tror att danska filmer i allmänhet har ambitioner som de inte kan leva upp till. Men vad vet jag ... Jag gillar ju inte att titta på dem

    Vad är det som ni är bättre på, som vi förment inte tycker om?
    Jag som tyckte jättemycket om Thomas Vinterbergs "Jakten" bara just för att den slog som ett knytnävsslag i magen på mig, när jag såg den. Men visst sådant återfinns kanske i den svenske dramatikern Lars Norèns pjäser - att man även där får liksom ett knytnävsslag i magen, när man ser den gode Lars pjäser.

  3. #303
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Jag som tyckte jättemycket om Thomas Vinterbergs "Jakten" bara just för att den slog som ett knytnävsslag i magen på mig, när jag såg den. Men visst sådant återfinns kanske i den svenske dramatikern Lars Norèns pjäser - att man även där får liksom ett knytnävsslag i magen, när man ser den gode Lars pjäser.
    Jagten var riktigt bra, liksom Hämnden som jag såg idag.
    Båda filmerna är förvisso som Laila uttrycker det ambitiösa (kanske i överkant) eller som jag kan uppfatta det övertydliga/överdrivna i vad de vill förmedla och i båda filmerna kunde jag störa mig på att vissa karaktärer var lite väl dumma/elaka (det kanske är något danskt, vad vet jag ... eh, skojar lite apropå djurskötseldebatten som förts på sistone), men i Hämnden (som jag har mer färskt i minnet) kunde jag ändå tycka att händelseutvecklingen och sensmoralen var oförutsägbar respektive väl avvägd (balanserad), hur tydligt ämnet (hämnd) än förmedlades via karaktärernas handlingar.

    Inte att förglömma "Festen", som är en annan dansk klassiker. Lite lustigt att samma skådespelare verkar spela i alla danska filmer förresten.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  4. #304
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Dansa med ljuset . . .



    Så underbart vackert och förtrollande !!

  5. #305
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    More than body paint . . .









    men gå kolla fler här ... http://www.roustanbodypaint.com/image-gallery så vackra !!

  6. #306
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Vad vi läser i kväll . . .


    - på lån från en kär vän.

  7. #307
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

  8. #308
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    En magisk värld . . .










    via http://www.lifebuzz.com/snails/?utm_...sharers#!EqxYC ... så underbara bilder !!

  9. #309
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Ibland känns det så . . .






    av http://agnes-cecile.cleanfolio.com/

  10. #310
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    i en annan värld . . .






    av http://erikjohanssonphoto.com/ via http://lailamarigigi.tumblr.com/post...n-germany-erik

    Jag kan verkligen relatera till dessa bilder. Att se en annan - eller kanske skapa en annan verklighet.
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2014-04-25 klockan 23:34.

  11. #311
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    allt man behöver är en blyertspenna . . .






    via https://www.facebook.com/AmazingThin...e=3&permPage=1
    av Diego Fazio http://diegokoi.deviantart.com/ (tror det är hans web page...)
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2014-04-26 klockan 08:29.

  12. #312
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Hundertwasser . . .






    Han var en fantastisk person, med en oändlig fantasi och en fantastisk livsfilosofi !!

    . . . jag vill bo i ett sådan hus, ha en liten lägenhet, och gå upp på taket på morgonen och se solen gå upp.

  13. #313
    Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    , , .
    Inlägg
    10 546

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Hundertwasser . . . Han var en fantastisk person, med en oändlig fantasi och en fantastisk livsfilosofi !! . . . jag vill bo i ett sådan hus, ha en liten lägenhet, och gå upp på taket på morgonen och se solen gå upp.
    Lite som Gaudí.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

  14. #314
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kmb Visa inlägg
    Lite som Gaudí.
    Jag vet inte mycket om Gaudi annat än hans arkitektur också är mycket udda. Men kanske lite mera Art Noveau-ish. Jag gillar hans sätt att använda kakel!
    Jag undrar om Gaudi hade en ekologisk, ekologisk livsfilosofi bakom hans arkitektoniska val av stil?

  15. #315
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Jag vet inte mycket om Gaudi annat än hans arkitektur också är mycket udda. Men kanske lite mera Art Noveau-ish. Jag gillar hans sätt att använda kakel!
    Jag undrar om Gaudi hade en ekologisk, ekologisk livsfilosofi bakom hans arkitektoniska val av stil?
    har varit i Barcelona och sett flera gaudi byggnader och gick (tyvärr) in i turistfällan familia sagrada och ända upp i de trånga tornen .. det är en gigantisk byggarbetsplats för ett lika gigantiskt ego får jag anta Gaudi ritade ju en kyrka han visste skulle bli svindyr att bygga och jag tycker inte om hur den ser ut alls . jag har sanslöst svårt med de här byggnaderna och lika mkt jag tycker om hundertwassers målningar lika litet tycker jag om hans hus. jag är råkonservativ och älskar 90° vinklar alltså de här böljande husen som kunde vara tagna ur sagan om ringen får mig att må fysiskt illa jag förstår inte vitsen med att bygga en slags koja fast svindyr sådan som jordkojor eller som de grottor våra förmödrar och förfärder bodde i .
    ANDRA får älska de här husen men jag blir bara nervös av avsaknaden av ordning och räta vinklar .
    JO en sak var häftig från familia sagrada och det var utsikten från det högsta tornet . det var superduperhäftigt men kan ju ordnas med de byggkranar som bara står där och sällan verkar användas .

    ps jag hoppas du förstår att jag personligen sågar de här bygganderna inte dig !
    det är så många som älskar dem så det finns plats för mina sågningar
    Senast redigerat av snö den 2014-04-28 klockan 09:23.

Sidan 21 av 49 FörstaFörsta ... 111213141516171819202122232425262728293031 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •