Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 25 av 25

Ämne: Kents storhet 2014

  1. #16
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det finns många olika parametrar som spelar in här.
    Vi gjorde Kentfest påkopplat på Summerburst för att använda deras "infrastruktur" osv.
    Evenemangen låg i en period då semestrarna inte börjat och dessutom på en söndag.
    Hellströms gig sålde stadigt under en lång tid och till sist var det slutsålt & det är fantastiskt tycker jag.
    Han var en gång i tiden en outsider, precis som vi och däri finns en gemenskap.
    Men vi kan jämföra med Stones som sålde ut Tele2 arena på 40 minuter.
    Det är snabbt, och ändå var det Tele2 som sålde slut långsammast i Europa enligt initierade källor.
    Pga ett krångligt bokningssystem vilket orsakade en del irritation i Stones management
    Anyway...
    Hellströms gig var annonserat innan jul om jag inte misstar mig (korrigera gärna).
    H är på sin karriärs peak och lyckades smart kröna det med en extremt vältajmad och välplanerad konsert i sin egen hemstad, som jag gärna velat se men inte kunde.
    Det var också hans enda spelning i år, vilket är att jämföra med när vi gjorde Sthlms stadion 2003 (sålde slut på 3 timmar. Långsamt med Stones-mått räknat) som var det enda giget i Sverige det året.
    En one off genererar givetvis en hel del besökare på exklusivitet.
    Om knetfest kommer tillbaka, vilket är min förhoppning för det var underbart roligt, så kommer vi tweaka en hel del saker som inte blev riktigt som vi tänkt oss.
    Det mesta gick helt enligt planerna, men det finns alltid saker som kunde blivit kärleksfullare, tightare, snyggare och roligare.
    Men den stora grejen är väl att vi nu fick bekräftat att vi MÅSTE spela under semesterperioden och då helst Fredag eller Lördag givetvis.
    Något som också märktes under DOJD-tältturnen, som gick av stapeln i maj som är en "död" utomhusgigperiod enbart för att tälten inte var tillgängliga under sommaren 2005.
    En annan liten detalj var att vi inte kunde gå ut med biljetter till Kentfest i december 2013 som vi ville eftersom vi helt enkelt inte visste när albumet skulle vara klart.
    Det är en enorm logistisk apparat som sätts igång när vi gör gig i den här skalan så det tar också väldigt lång tid och många långa och sjukt tråkiga möten för att komma fram till lösningar och/eller kompromisser.
    Säkerhet, Sjukvård, Vakter, Mat, Säkerhet, Teknik, Personal, Curfews, Säkerhet, Changeovers och sjukt mycket mer.
    Vi är väldigt nöjda med hur det blev men det finns som sagt massor att förbättra.
    Idén med hela kentfest var att sätta publiken, deras komfort & känsla ute på området i fokus och att, i vår kontext, presentera ett gäng artister som vi respekterar och älskar som i många fall är up and coming.

    Love
    Vet inte om det är relevant i sammanhanget, men Håkans konsert var från början planerad att vara på slottsskogsvallen. Biljetterna till den konserten släpptes innan jul, de biljetterna sålde slut ganska fort. Först i mitten av februari annonserades att spelningen hade flyttats till Ullevi. Nu vet jag inte hur stor kapacitet slottskogsvallen har eller hur fort biljetterna sålde slut, men ett tag såldes inga biljetter. Sen kanske arenabytet ökade trycket på biljettförsäljningen.


  2. #17
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Spelar det egentligen någon roll vem som är störst, vem som säljer flest skivor eller drar den största publiken?
    Det enda som borde spela någon roll är att DU gillar musiken, att det finns något i musiken som träffar en nerv inom dig, att låten 'talar' till dig.
    Och när du går till en spelning smälter musiken, melodin, texter, sång, gitarr - allt, in i en överväldigande upplevelse som rör dig så djupt att det är en nästan andlig upplevelse, eller åtminstone ger dig "a hell of good time"
    Är inte det vad det handlar om?

  3. #18
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det finns många olika parametrar som spelar in här.
    Vi gjorde Kentfest påkopplat på Summerburst för att använda deras "infrastruktur" osv.
    Evenemangen låg i en period då semestrarna inte börjat och dessutom på en söndag.
    Hellströms gig sålde stadigt under en lång tid och till sist var det slutsålt & det är fantastiskt tycker jag.
    Han var en gång i tiden en outsider, precis som vi och däri finns en gemenskap.
    Men vi kan jämföra med Stones som sålde ut Tele2 arena på 40 minuter.
    Det är snabbt, och ändå var det Tele2 som sålde slut långsammast i Europa enligt initierade källor.
    Pga ett krångligt bokningssystem vilket orsakade en del irritation i Stones management
    Anyway...
    Hellströms gig var annonserat innan jul om jag inte misstar mig (korrigera gärna).
    H är på sin karriärs peak och lyckades smart kröna det med en extremt vältajmad och välplanerad konsert i sin egen hemstad, som jag gärna velat se men inte kunde.
    Det var också hans enda spelning i år, vilket är att jämföra med när vi gjorde Sthlms stadion 2003 (sålde slut på 3 timmar. Långsamt med Stones-mått räknat) som var det enda giget i Sverige det året.
    En one off genererar givetvis en hel del besökare på exklusivitet.
    Om knetfest kommer tillbaka, vilket är min förhoppning för det var underbart roligt, så kommer vi tweaka en hel del saker som inte blev riktigt som vi tänkt oss.
    Det mesta gick helt enligt planerna, men det finns alltid saker som kunde blivit kärleksfullare, tightare, snyggare och roligare.
    Men den stora grejen är väl att vi nu fick bekräftat att vi MÅSTE spela under semesterperioden och då helst Fredag eller Lördag givetvis.
    Något som också märktes under DOJD-tältturnen, som gick av stapeln i maj som är en "död" utomhusgigperiod enbart för att tälten inte var tillgängliga under sommaren 2005.
    En annan liten detalj var att vi inte kunde gå ut med biljetter till Kentfest i december 2013 som vi ville eftersom vi helt enkelt inte visste när albumet skulle vara klart.
    Det är en enorm logistisk apparat som sätts igång när vi gör gig i den här skalan så det tar också väldigt lång tid och många långa och sjukt tråkiga möten för att komma fram till lösningar och/eller kompromisser.
    Säkerhet, Sjukvård, Vakter, Mat, Säkerhet, Teknik, Personal, Curfews, Säkerhet, Changeovers och sjukt mycket mer.
    Vi är väldigt nöjda med hur det blev men det finns som sagt massor att förbättra.
    Idén med hela kentfest var att sätta publiken, deras komfort & känsla ute på området i fokus och att, i vår kontext, presentera ett gäng artister som vi respekterar och älskar som i många fall är up and coming.

    Love
    Som arbetande, single-mamma är semester och/eller fredag och lördagar det enda alternativet när man vill gå ut.
    Speciellt om man måste åka till ett grannland för att gå på en kentfest, vilket är helt okej så länge det är under en helg.

    Curfews? Verkligen? Ni har curfews...?

  4. #19
    Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    New Jersey
    Inlägg
    10 256

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Vet inte om det är relevant i sammanhanget, men Håkans konsert var från början planerad att vara på slottsskogsvallen. Biljetterna till den konserten släpptes innan jul, de biljetterna sålde slut ganska fort. Först i mitten av februari annonserades att spelningen hade flyttats till Ullevi. Nu vet jag inte hur stor kapacitet slottskogsvallen har eller hur fort biljetterna sålde slut, men ett tag såldes inga biljetter. Sen kanske arenabytet ökade trycket på biljettförsäljningen.
    Förra gången Håkan lirade på Slottskogsvallen sålde det slut och det var runt 30.000 pers där. Jag kanske minns fel med tanke på att det ändå är över ett år sedan.
    Jag hade faktiskt tänkt att hoppa hans spelning i år men när jag fick reda på att han skulle lira på Ullevi visste jag att jag hade ångrat mig i efterhand om jag inte hade varit där.
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?



  5. #20
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Det är mycket möjligt att Kent:s popularitet bland allmänheten nådde sin höjdpunkt 2002-03, men man ska komma ihåg att det var just i den perioden att de precis gjort ett album med avsikten att skapa en "hit-platta" (parafras), dvs V&A. En sådan platta verkar de dock inte vara så intresserade av att göra nu. Vilket är vettigt, tycker jag. Det räcker länge att bevisa en enda gång att man kan bli störst. Nu verkar det som att de mest av allt vill fortsätta vara bäst.
    Det här är bara min åsikt, förstås.



  6. #21
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Tänker att Kent har en fyra timmar lång avskedskonsert inför ett utsålt Friends arena om några decennier. På nationaldagen.

  7. #22
    Medlem Fichters avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sthlm, , Sweden.
    Inlägg
    282

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av gutted Visa inlägg
    Tänker att Kent har en fyra timmar lång avskedskonsert inför ett utsålt Friends arena om några decennier. På nationaldagen.
    Skulle kunna bli lyckat. Så länge en slipper vänta 2 timmar på att få i sig en slapp gammal hamburgare.

  8. #23
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fichter Visa inlägg
    Skulle kunna bli lyckat. Så länge en slipper vänta 2 timmar på att få i sig en slapp gammal hamburgare.
    Måste säga att Kentfestburgarna var relativt goda ändå!

  9. #24
    Medlem Isbrytnings avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    1 947

    Standard

    Synd att de inte hann göra en till kentfest innan de la ner.

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Om knetfest kommer tillbaka, vilket är min förhoppning för det var underbart roligt, så kommer vi tweaka en hel del saker som inte blev riktigt som vi tänkt oss.
    Det mesta gick helt enligt planerna, men det finns alltid saker som kunde blivit kärleksfullare, tightare, snyggare och roligare.
    Men den stora grejen är väl att vi nu fick bekräftat att vi MÅSTE spela under semesterperioden och då helst Fredag eller Lördag givetvis.
    Något som också märktes under DOJD-tältturnen, som gick av stapeln i maj som är en "död" utomhusgigperiod enbart för att tälten inte var tillgängliga under sommaren 2005.
    En annan liten detalj var att vi inte kunde gå ut med biljetter till Kentfest i december 2013 som vi ville eftersom vi helt enkelt inte visste när albumet skulle vara klart.
    Det är en enorm logistisk apparat som sätts igång när vi gör gig i den här skalan så det tar också väldigt lång tid och många långa och sjukt tråkiga möten för att komma fram till lösningar och/eller kompromisser.
    Säkerhet, Sjukvård, Vakter, Mat, Säkerhet, Teknik, Personal, Curfews, Säkerhet, Changeovers och sjukt mycket mer.
    Vi är väldigt nöjda med hur det blev men det finns som sagt massor att förbättra.
    Idén med hela kentfest var att sätta publiken, deras komfort & känsla ute på området i fokus och att, i vår kontext, presentera ett gäng artister som vi respekterar och älskar som i många fall är up and coming.

    Love
    http://www.last.fm/user/Isbrytning/

    Så nära får ingen gå? En studie om sexualitet, funktionshinder och personlig assistans: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/44376

  10. #25
    Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    , , .
    Inlägg
    10 546

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Isbrytning Visa inlägg
    Synd att de inte hann göra en till kentfest innan de la ner.
    Ja den idéen var så bra.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •