Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Terapi

  1. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vad är det som har "blivit"? Vad är de/vi lurade om?

    Om ensamkommande flykting är 15, 18, 21 eller 37 är mig likgiltigt. Jag är inte rädd för att hjälpa dem som behöver.
    Word!
    Är den här snubben på riktigt? Man skrattar inombords... Kents sista plattor måste va som vigvatten på vampyr för herrn där ute på högerflanken. Stor tragikomik!
    Back to topic: som denna låt växer! Känns som en lillasyster till "Mirage".

  2. #32
    Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016
    Inlägg
    2 000

    Standard

    Det mest fantatiskt fanatiska är att komma med politiska domar utan att komma med någon sorts argument. Lite som att Kents texter lämnar allt tolkningsutrymme till lyssnaren. Men så är ju inte heller Kents syfte att vara politiska. Snarare att spegla hur människor är. Ibland kan jag ana att de på ett sublimt sätt väcker insikter om hur vi tenderar att identifiera oss med grupper istället för att vara objektiva. Eller så är detta något just jag önskar att fler såg och därför blir det något jag tolkar in i texterna. Filosofiska dimensioner snarare än politiska floskler kan jag ändå läsa in. Osäker på hur filosofisk just Terapi är. Det vore en intressant riktning på den här tråden.

  3. #33
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Är det bara jag som kommer att tänka på Eye of the tiger? Tänker främst på arret i låten, gitarren och den "funkiga" basgången. Finns säkert miljoner andra låtar med just den typen av gitarrspel ovanpå en funkig basgång men jag satt och kollade på ett videoklipp nyss där Eye of the tiger spelades som bakgrundsmusik och då slog det mig, likheten med Terapi alltså
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  4. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J. Bergtagen Visa inlägg
    Vi ser samma filmer
    Skriver likadan musik
    Men våra tolkningar av verkligheten
    Skiljer sig som natt och dag

    De här raderna tycker jag är lite komiska satt i relation till hur vissa Kentlåtar kan tolkas på olika sätt utifrån olika synsätt på verkligheten. Egoist, Falska profeter, m.fl. har ju använts för helt olika syften av människor med vitt skilda identiteter. Människor i allmänhet är så inkörda i sina tolkningsramar att de främst kan tolka saker på sitt sätt. Det här är något som med fördel kan belysas i olika sammanhang, t.ex. inom utbildning och politik. Hur som helst kul att Jocke lyckades få med detta innan allting tar slut.
    /Bergtagen
    Har lyssnat på en föreläsning om "filterbubblor" idag och det här är en bra illusion. Samma saker får olika innebörd utifrån vars och ens perspektiv och sedan stärks allt av FB:s (eller tvitters eller instagrams) algoritmer. Till slut blir sanningen "min" sanning, för den stärks och styrks av mitt flöde, blir min egen alternativa sanning. Läskigt.
    MEN .... det finns inga "alternativa" fakta!
    De viskar du är tidlös
    men de menar omodern

  5. #35
    Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016
    Inlägg
    2 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K@ttis Visa inlägg
    Har lyssnat på en föreläsning om "filterbubblor" idag och det här är en bra illusion. Samma saker får olika innebörd utifrån vars och ens perspektiv och sedan stärks allt av FB:s (eller tvitters eller instagrams) algoritmer. Till slut blir sanningen "min" sanning, för den stärks och styrks av mitt flöde, blir min egen alternativa sanning. Läskigt.
    MEN .... det finns inga "alternativa" fakta!
    Ja, det är ju himla sant att detta med de sociala medierna likriktar och polariserar de olika gruppidentiteterna ännu mer. Istället för att försöka förstå hur andra tänker och hur vi funkar som människor.

  6. #36
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Grejen med filterbubblor är att det till stor del följer hur vi levt tidigare. Vi omger oss med människor som tycker mer eller mindre som oss själva. Vi tar till oss information som ligger i linje med de människor vi vill vara.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  7. #37
    Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016
    Inlägg
    2 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fjant Visa inlägg
    Grejen med filterbubblor är att det till stor del följer hur vi levt tidigare. Vi omger oss med människor som tycker mer eller mindre som oss själva. Vi tar till oss information som ligger i linje med de människor vi vill vara.
    Ja, människor föredrar väl helt enkelt att vistas bland människor som är lika en själv. För att känna gemenskap, få sin världsbild bekräftad, etc. Det skulle ta mej 17 behövas en global upplysning för att väcka folk ur de kollektiva hjärntvättningarna.
    ÷ Den kränkta lilla grisen ÷

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •