Ursprungligen postat av
Halka
Jag har alltid tyckt att Jocke Berg är en bra låtskrivare och han burkar alltid imponera med
sitt nya material genom att gå ett steg längre.
Men just den där introduktionen till Kents nya veva, TTS var visserligen välproducerad,
men var den verkligen välskriven?
För att avgöra värdet i en låt är det helt enkelt bara att avgöra varför man tycker om att lyssna till låten.
Det är alltid något man tycker är bra i en låt man gillar (no shit, sherlock), men det är ofta
olika saker som sätter ens värdering:
1. Låten är välskriven och musikalisk, går att testa genom att framföra den i ett enklare arrangemang, tex. gitarr/sång, piano/sång eller dy.
Tex. Elton John - Your Song, The Beatles - Hey Jude
2. Låten framhäver en viss talang för att spela något instrument
Tex. Led Zeppelin - Moby Dick (trummor), Freddie Mercury - In My Defence (vokal)
3. Låten har ett tilltalande koncept
Tex. Radiohead - Pyramid Song, David Bowie - "Heroes"
4. Låten har en mycket tilltalande text
Tex. Hela hip-hop-genren är fokuserad på detta + beats och dy., Pink Floyd - Breathe
5. Låten är aggressivt medryckande (billigt knep mer eller mindre)
Tex. I princip all hård musik, som typ metal och vissa typer av hård-rock och dy, Rammstein
6. Låten är mycket välproducerad (inte artistens förtjänst om det inte är artisten som suttit och mixat)
Tex. All produktionsmusik, modern dansmusik, mycket RnB, James Blunt - Your Beautiful
Alltså, var platsar man Ingenting då?
Jag skulle faktiskt vilja säga att den fokuserar såhär mycket kring diverse punkter från en skala 1-10:
1. 3
2. 2
3. 5 (ambitiös fokus på förnyelse)
4. 2
5. 7 ("Dom jävlarna tog oss..." är meningen att medryckas till, delvis)
6. 9 (Extremt välproducerad låt)
Alltså sitter fokusen rätt mycket på de två sista punkterna, vilket jag måste säga inte är
så värst positivt.
Nu undrar jag jättemycket vad ni tycker, placera gärna in hur mycket ni tycker Ingenting
fokuserar kring de punkterna ja raddat upp, säg gärna också om de är nåt ni tycker jag
missat eller dy.
Skriv gärna hur fokuset ligger runt Min värld enligt er också!
Btw, moderatorer, for the record anser aja att denna topic definitivt inte ska hänvisas till huvudtopicen om Ingenting då
denna topic fokuserar kring en unik aspekt ang. Ingenting och inte bara om folk tyckte den var bra eller dålig