Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 54

Ämne: Generation Ex

  1. #31
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    841

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    den har ju sån skitbra vers med mycket bas. dessutom är versmelodin en kopia av stråkslingan i cures lullaby
    Inte hela versen väl? Tycker inte man kan tala om "kopia" när det handlar om två utdragna, fallande toner som finns i hur många låtar som helst...

  2. #32
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    841

    Standard

    Jag tycker faktiskt att "Generation ex" är ett av de svagare spåren på skivan...

  3. #33
    Medlem Midvinterhatts avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Inom polcirkeln
    Inlägg
    286

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hillbilly Visa inlägg
    Jag tycker faktiskt att "Generation ex" är ett av de svagare spåren på skivan...
    Du och jag tycker helt olika
    Det bästa i låten är Jockes ljusa 2:a "Du har fel" i verserna.
    Alla har vi fastnat hos nån någonstans

  4. #34

    Standard

    asså shit vad en tråd kan bli kapad. Två gånger om till och med.
    Men jag tror inte direkt att dom skulle göra ett sånt misstag med synkroniseringen. Sen kan man ju diskutera vad som låter bäst, men är det osynkat så är det meningen att det ska vara det.

  5. #35
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Ditt ansikte blekt nästan grymt/gult...?

    I texthäftet står det grymt, men jag får det till att Camela sjunger "grymt" och Jocke "gult" samtidigt. Det låter som det tycker jag.

    Det är klart det är meningen att rösterna inte är synkade hela tiden.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  6. #36
    Medlem Silversnows avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    250

    Standard

    Jag fick en uppgift i GEMU (Gehörs och musiklära) att planka en låt och då valde jag Generation Ex. Tänkte att jag skulle bli sjukt trött på den när jag var färdig men ack så fel jag hade. För när jag satt där och lyssnade på den om och om igen och koncentrerade mig på ett instrument i taget så insåg jag hur sjukt bra den här låten är. Eller, det är inte bara en bra låt, den är ett exeptionellt vackert hantverk. Ostinatot på fyra toner som ligger i bakgrunden genom hela låten och skapar ackorden tillsammans med basen och Jockes och Camelas röster tillsammans och melodin och den stora "D-moll klangen" som ligger över hela låten. Alltså, nä.. det är så vackert.
    När ska jag lära mig att ingen är hel
    att allt är mer eller mindre trasigt

    http://www.soundcloud.se/snow-drop

  7. #37
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    "Generation Ex" är också en häftig upplevelse live, med Camela på storbildsduk!

  8. #38
    Medlem Silversnows avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    250

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    "Generation Ex" är också en häftig upplevelse live, med Camela på storbildsduk!
    Ja visst är den! Hoppas det blir den officiella videon
    När ska jag lära mig att ingen är hel
    att allt är mer eller mindre trasigt

    http://www.soundcloud.se/snow-drop

  9. #39
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    Jag vet inte om jag är sent ute men jag fick iallafall höra det idag på P3 efter att de spelat "Columbus" att "Generation ex" blir nästa singel.

    La också märke till att de utalade "Generation ex" engelskt, vilket jag inte gjort innan.

  10. #40
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Personligen tror jag titeln har något med det där att göra: http://sv.wikipedia.org/wiki/Generation_X

    Kentarna ingår ju definitivt i den skaran födda mellan -64 och -79.

    Alt. kanske det är en referrens till Billy Idols första band med samma namn...
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  11. #41
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    jag tycker att det där "dööuu döuuhh" synthljudet som låten börjar med och som sedan är genomgående är fint

    låter nästan som nåt slags tuta och det är ju uppenbarligen en hyllning till joakims favoritband och hjältar Scooter

  12. #42
    Medlem 400slags avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    402

    Standard

    Jag är också nyfiken på vilket instrument som gör det där ljudet i början och hur man kom på det. Grymt ljud, passar perfekt.
    Gillar när gitarren förstärks av trummorna.
    Tycker verkligen om alla speciella "ljud" på den här skivan. Det är oerhört bra kvalitet och det märks att man lagt ner mycket jobb och att det är gjort i en bra studio.

    Generation Ex är en av de starkaste låtarna på skivan tycker jag. Hela skivan är fantastisk men Generation Ex och Berlin är favoriterna för min del.



    Tack J.Berg för att du lärt mig älska det svenska språket.

  13. #43
    Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    , , Sweden.
    Inlägg
    33

    Standard

    Likväl som "Ensammast i Sverige" har inspirerats av Depeche Modes "The Sun And The Rainfall" kan sirenljudet i "Generation ex" sägas ha hämtats från "A Pain That I'm Used To" (även DM). Anser iaf jag

  14. #44
    Medlem Elefantens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    463

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 400slag Visa inlägg
    Jag är också nyfiken på vilket instrument som gör det där ljudet i början och hur man kom på det. Grymt ljud, passar perfekt.
    Gillar när gitarren förstärks av trummorna.
    Tycker verkligen om alla speciella "ljud" på den här skivan. Det är oerhört bra kvalitet och det märks att man lagt ner mycket jobb och att det är gjort i en bra studio.

    Generation Ex är en av de starkaste låtarna på skivan tycker jag. Hela skivan är fantastisk men Generation Ex och Berlin är favoriterna för min del.
    håller med om att det finns många ljud som man gillar från plattan, ett ljud som ja verkligen gillar är de lite typ knakande, gnissliga ljudet som ligger gömt i introt till vy från ett luftslott. annars är pys ljudet i elefanter grymt bra oxå : D

  15. #45
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    sen när blev detta en "räkna upp alla låtar du gillar-tråd" ?
    Nej, för en gång skull kan jag hålla med någon som beklagar sig över forumiternas inlägg. Tråden heter "Generation Ex" och folk räknar upp favoritspår för att markera att Generation Ex inte är någon favorit eller ... !?

    Enligt mig är Generation Ex en av Kents bästa mainstream-låtar någonsin, alltså en låt som borde uppskattas av dom stora massorna och ändå är riktigt bra. En klar singelkandidat. Dessutom grym live. Bara Elefanter är ungefär lika bra på TTS ... (om man nu ska hävda sina TTS-preferenser i denna tråd)
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •