Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 46 till 54 av 54

Ämne: Generation Ex

  1. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    sen när blev detta en "räkna upp alla låtar du gillar-tråd" ?
    sen nu. :]

    nä jag gillar Generation Ex och tror det var ett bra singelval.
    jag gillar personligen såklart Columbus, Vy, LSD, någon? och Sömnen (för det verkar som om ingen annan gillar den :[)

  2. #47
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    22 507

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StandInSilence Visa inlägg
    jag tycker att det där "dööuu döuuhh" synthljudet som låten börjar med och som sedan är genomgående är fint

    låter nästan som nåt slags tuta och det är ju uppenbarligen en hyllning till joakims favoritband och hjältar Scooter
    Kan du åtminstone försöka vara seriös nån gång?

  3. #48
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Personligen tror jag titeln har något med det där att göra: http://sv.wikipedia.org/wiki/Generation_X

    Kentarna ingår ju definitivt i den skaran födda mellan -64 och -79.

    Alt. kanske det är en referrens till Billy Idols första band med samma namn...
    Här är mina teorier om texten:

    Generation X är också den förlorade generationen, dvs den som växer upp nu. Jag är helt övertygad att låten handlar om den, alltså födda typ 1985-1995. Den generationen är på väg att göra revolt mot sina föräldrar. Föräldrar som har allt mindre tid för sina barn/ungdomar, föräldrar som ska förverkliga sina egna drömmar. Inga föräldrar som finns hemma när man kommer hem från skolan, ungdomar som inte blir sedda osv. DET tror jag låten handlar om. Vi har alltså en hel ungdomsgeneration som snart säger STOPP! Man ser redan effekter på alkoholen. Många ungdomar säger idag nej till alkohol pga deras föräldrars dåliga vanor.

    Klipp ur låten:

    [I]Allting går igen, kommer tillbaks, idag ska alla skulderna betalas
    Skulle kunna handla om misstaget föräldrara gjort när barnen var mindre, idag ska skulderna betalas= revolten mot vuxna

    Står vid din olåsta dörr...
    Föräldrarna har ingen koll på sina barn, de kommer och går som de vill

    Framtiden ändå utom räckhåll för oss
    Den maktlöshet många unga känner idag pga te x ovan sagda saker

    Vad tror ni? Har jag fel i mina teorier????

  4. #49
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Intressant... (Den generationen inbegriper ju mig :O) men kallas den också "generation x"? Trodde det bara var -64-79-talisterna? Isåfall är det svårt att säga vilken av dessa generationer låten förknippas med tycker jag.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  5. #50
    Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Stockholm Södermalm Beckbrännarbacken
    Inlägg
    5 553

    Standard

    De har med problem med ens alla ex att göra.
    Något jag verkligen kan relatera till.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

  6. #51
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ingis68 Visa inlägg
    Vad tror ni? Har jag fel i mina teorier????
    Ja, jag tycker att du har fel. Visserligen argumenterar jag ofta för att folk här ska förstå att J.Bergs texter inte måste handla om just honom, men jag tror att sannolikheten är mycket större att han sjunger från en 70-talists perspektiv än från en 80-90-talist.

    Om "Generation Ex" ska tolkas just som en beteckning på en generation så är det enda logiska generation X, alltså de som är födda från mitten på 60-talet till 80-talet. Att dagens ungdomar skulle kallas "generation x" är inget jag någonsin har hört talas om. Har du någon källa på det?

  7. #52
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Ja, jag tycker att du har fel. Visserligen argumenterar jag ofta för att folk här ska förstå att J.Bergs texter inte måste handla om just honom, men jag tror att sannolikheten är mycket större att han sjunger från en 70-talists perspektiv än från en 80-90-talist.

    Om "Generation Ex" ska tolkas just som en beteckning på en generation så är det enda logiska generation X, alltså de som är födda från mitten på 60-talet till 80-talet. Att dagens ungdomar skulle kallas "generation x" är inget jag någonsin har hört talas om. Har du någon källa på det?
    Exakt, det var precis det där jag också undrade över. Jag står fast vid att jag tror att Jocke sjunger om "generation x", dvs dom födda mellan mitten på 60-talet fram till -79.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  8. #53
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Ja, jag tycker att du har fel. Visserligen argumenterar jag ofta för att folk här ska förstå att J.Bergs texter inte måste handla om just honom, men jag tror att sannolikheten är mycket större att han sjunger från en 70-talists perspektiv än från en 80-90-talist.


    Om "Generation Ex" ska tolkas just som en beteckning på en generation så är det enda logiska generation X, alltså de som är födda från mitten på 60-talet till 80-talet. Att dagens ungdomar skulle kallas "generation x" är inget jag någonsin har hört talas om. Har du någon källa på det?
    Var på ett föredrag i helgen där det pratades just om Generation X som alltså är de som växer upp nu.

    Angående det första du skrev om J. Bergs 70-tals perspektiv: I Du är min arme från D&JD skriver JB: Töm ditt rum på tonårstankar nu...osv. JB är ingen tonåring längre. Han skriver ju inte om sig själv där t ex. Han riktar sig nog till dagens tonåringar.
    Senast redigerat av Ingis68 den 2008-09-18 klockan 07:45.

  9. #54

    Standard

    Tycker att Generation Ex tillhör samma typ av låt som Du Är Ånga, tänker då på de här "bells-ljuden", som nästan låter out of tune ...

    Gillar överhuvudtaget soundet skarpt, trummorna är riktigt fina - bra Markus!

    Senast redigerat av Franknr12 den 2008-09-19 klockan 14:19.

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •