Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 43

Ämne: Dygnsrytm

Erfaren medlem elegimelodis avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av vilowen Visa inlägg
    jag har aldrig haft några problem med att gå upp tidigt på mornarna, sålänge jag inte stannar uppe större delen av natten så brukar jag vara relativt pigg och vakna innan väckarklockan ringer (vid 6-tiden).

Tricket är att lära sig själv hur man tvingar sig till sömn fast man inte är så trött.
    Lär mig, tack!

Erfaren medlem 747_Isolas avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Jag är mer av en nattmänniska, när jag är ledig och inte har någon tid att passa nästa dag så är det väldigt lätt hänt att jag inte kommer i säng förrän vid 05-08-tiden el. så, dvs. när man egentligen borde gå upp :S Och när man ska försöka vända tillbaka dygnet så blir det ju oftast att man försöker hålla sig vaken hela dagen trots att man inte sovit på natten och då händer det ju ofta att man råkar somna till tidigt på kvällen och sen vaknar mitt i natten och så är man uppe hela natten igen :S Men visst är det ju klart att man behöver få lite dagsljus och så ibland. Kan tycka att det är riktigt skönt att vara uppe tidigt och hinna uppleva hela dagen emellanåt också.

Fast när jag väl måste upp tidigt på morgonen så har jag oftast inga större problem med det trots att man kanske inte kommit i säng förrän 01-02 el. så, det är bara att tvinga sig upp helt enkelt.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

min dygnsrytm är helt åt fanders. jag tycker det är jätte tidigt när vi har föreläsningar klockan 10 på morronen. hujedamej

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag stod härommorgonen vid nio utanför arbetet och slog av tanken att man i den situationen kan se sin säng som himmelriket på jorden. Tänk, att bara få krypa ner där igen och dåsa bort... Ja, jag gillar att sova.

En sak jag har tänkt på apropå sömn, är att en del verkar vara så rädda för att sova för länge. Jag vet personer som blir helt förskräckta när de sovit tio timmar en natt, tänker att de kommer bli så sega och pöiga.
    För mig finns det inget bättre än sömn för att motverka att jag blir seg. Sover jag länge så bli jag mindre seg, that's it.
    Sen har det ju betydelse vad man gör på dagen. Går man bara och degar hemma är det klart att man kan bli seg, men det beror ju inte på hur länge man sov på natten.

Till slut, mitt bästa tips för att sova, det har alltid funkat på mig:
    Jag ligger helt enkelt i sängen, är helt inställd på att sova, blundar, och typ tänker inte på något. Till slut somnar man...
    Fast ibland ligger man ju där och tänker en del, och då blir det så mycket svårare.
    Så helt enkelt, lyckas man på något sätt stänga av snurrande tankar från hjärnan, är det lättare att somna.
    Och sova, det ska jag strax göra.
    en man i en glasask en iskall mannekäng

kamratskap rock
    min vän han fick byta tänder

Medlem _Zaphiria_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Tycker någon borde uppfinna en on-off knapp till hjärnan.
    Vore enormt skönt att bara kunna stänga av alla tankar. Re-charge delux, hehe.
    Apati är en vanesak

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frytsa Visa inlägg
    Jag stod härommorgonen vid nio utanför arbetet och slog av tanken att man i den situationen kan se sin säng som himmelriket på jorden. Tänk, att bara få krypa ner där igen och dåsa bort... Ja, jag gillar att sova.
    Jag kan känna igen mig i den tankegången. Om man fortfarande är så där sjukt trött när klockan ringer finns det nog ingen plats på jorden där man hellre skulle vara än i sin säng. Det värsta är att lämna det varma luftskiktet som bildas under täcket. Det är nog lite som att lämna sin mammas mage. Man fattar varför nyfödda skriker.
    Låt dom komma nu

Medlem _Zaphiria_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Nu ger jag upp!
    Konstiga drömmar och svårväckt... Jag kan ta det.
    MÅSTE bara få sova nu. 2 stilnoct bör göra susen.
    Natti
    Apati är en vanesak

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

brukar lägga mig mellan 24-03 och sen gå upp 07-09 nångång

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2003

Standard

Hade tal i Svenska B, nationellt prov, förra veckan och jag pratade om sömn och dygnsrytm. Hade sett på Vetenskapsmagasinet och det handlade om att forskare nu bevisat att alla människor har ett inre dygn, och att det beror på generna varför man är kvälls- eller morgonmänniska. Otroligt inressant och jag kände verkligen igen mig. Jag är en extrem kvällsmänniska och det spelar ingen roll hur tidigt jag går upp på morgonen, jag är alltid pigg på kvällen i alla fall!

Läs mer om det här, väldigt lärorikt, höhö:
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....12&lpos=lasMer
    http://sarakarlsson.blogspot.com/

Standard

alla verkar sova så lite :O
    jag måste åtminstone sova 9 timmar för å känna mig utvilad

Erfaren medlem sundance-velis avatar
    Reg.datum
    Nov 2004

Standard

Ja, jag behöver ocksâ grymt mycket sömn. Brukar sova ca. 22:30-6:30 under veckan och 01:00-09:00. Gillar inte att sova för länge heller, men jag kräver minst 7 timmars sömn annars är jag död och grinig och jobbig.
    Det känns som om vi vaknat plötsligt i någon sorts skymningsland

Erfaren medlem niclasarringers avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

man ställer ju in sig efter ett tag lägger sig samma tid och vaknar samma å så .. jag sover bort hela dagarna
    All makt åt tengil vår befriare!

http://protectedidentity.blogg.se/

beaver-fever!

Erfaren medlem svarta tårars avatar
    Reg.datum
    Jan 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av _Zaphiria_ Visa inlägg
    Nu ger jag upp!
    Konstiga drömmar och svårväckt... Jag kan ta det.
    MÅSTE bara få sova nu. 2 stilnoct bör göra susen.
    Natti
    2 imovane brukar få mig i sömn... Vaknar trots det 4-5 ggr varje natt.
    ...Svarta tysta tårar...

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag kan gå upp tidigt och lägga mig sent.
    Klarar mig ibland på 4h utan problem.
    Plus att jag vaknar rätt lätt. Konstigheter.

Fast jag har svårt att somna.
    When you can live forever, what do you live for?

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

jag kan med lätthet sova 10 timmar och mer per natt. lägger jag mig kanske 1-2 på natten kan jag med lätthet sova till 12-13 dagen efter. vaknar kanske till lite men somnar med lätthet om. jag tycker om att sova. jag hatar väckarklockor. man ska sova tills dess att man inte kan somna om igen. då har man sovit tillräckligt länge
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •