Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 43

Ämne: Dygnsrytm

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard Dygnsrytm

Vad tycker ni om sommartid, vintertid, gå upp tidigt på morgonen och så vidare?

Intressant artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_533429.svd

"Trots att större delen av befolkningen alltså är kvällsmänniskor har samhället idag en tidsrytm som snarare passar en morgonmänniska. Det tror Arne Lowden beror på tradition. I bondesamhället var man beroende av solljuset."

Dags för revolution? Varför låtsas som att vi fortfarande lever i bondesamhället och ska upp och mjölka kor? Riktigt bisarrt blir det när man tvingas gå upp före solens uppgång på vinterhalvåret.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem elegimelodis avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men jag går ju upp och mjölkar korna klockan fem varje dag!(lyckades jag lura i hela min klass när jag började ettan, det var lite kul)

Jag tycker bättre om att vara vaken när det är mörkt. Jag tycker om när det är mörkt och man kan tända en massa ljus och mysa och bara ha det fint

Erfaren medlem En_superhjälte_för_digs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag sitter hellre uppe på kvällarna, sova längre på mornarna.
    Håller emd om att man faktiskt borde se lite till det nya samhället och ta bort det där, det svänger dessutom om hela min vardag, även om det bara handlar om en timme.
    De kallar mig Liseberg för jag är så jävla rolig

Medlem _Zaphiria_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Jag är en utpräglad kvälls och nattmänniska.
    Är som en zombie om jag tvingas gå upp klockan tidigt (typ före kl 9 på morgonen). Går jag upp tidigt krävs ett antal koppar kaffe för att jag ska vakna till.

Finns en orsak till att jag gillar att jobba natt. Passar min dygnsrytm fan så mycket bättre.

Skulle gärna ha ett jobb som var anpassat för "oss med lite senare inre klocka", men eftersom jag blir arbetsterapeut om ett halvår så kan jag se fram emot ett 7.30-16.30 jobb i framtiden. Suck!
    Apati är en vanesak

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

jag är också natt-människa

men man behöver se sol-ljus alltså

ibland när jag har vänt på dygnet helt och knappt sett solen på flera dar får jag värsta ångesten till slut

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Jag är något så ovanligt som både nattuggla och morgonpigg.
    Sover aldrig mer än 5-6 timmar per dygn.

Standard

jag har provat i några månader att gå å lägga mig typ 20.30 och och upp 05.30 och gå ut å gå med vovven en timma...det gick helt ok..man va typ mer skärpt på morronen..men jag verkar vara på väg att falla tillbaka..det blev lixom lite dumt på helgerna för jag var dödstrött vid nio och typ somnade stående medan alla andra va uppe halva natten

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Jag stjäl tillbaka min tid
    alla timmar ni en gång
    stal av mig

Det är en märklig företeelse att bli bestulen på en timme när man ligger och sover. Att klockan ställs om till sommartid med andra ord. Så det ska bli skönt att få tillbaka den i och med omställningen till vintertid.

För egen del har jag tänjt ut kvällarna allt mer och går sällan och lägger mig före midnatt. Sedan tar det ytterligare en stund att somna. Det är inte så smart egentligen, men det är så det har blivit. Att vakna brukar inte vara en njutningsfylld upplevelse.
    Låt dom komma nu

Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Jag är en utpräglad nattmänniska och måste nästan tvinga mig i säng om kvällarna när jag ska upp och jobba dagen efter. Klockan drar ju lätt iväg över midnatt och det är ju inte så smart när man ska gå upp vid 5-snåret.
    För ett år sen jobbade jag natt ett par månader och jag har fan aldrig mått så bra som jag gjorde då. Det var helt perfekt! Det påverkade mig inte ett dugg att jag vissa dagar inte hann få några ljusa timmar, utan levde i ett ständigt mörker.
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Jag är något så ovanligt som både nattuggla och morgonpigg.
    Sover aldrig mer än 5-6 timmar per dygn.
    Jag instämmer helt och fullt med det du skrev.

Jag trodde att jag skulle bli bättre på att lägga mig innan midnatt och/eller sova längre än till 8-tiden när jag började mitt oregelbundna arbete. Vi kör sjuveckorsschema, där den ena veckan inte är den andra lik. Några dagpass, ganska mycket kvällspass, lediga strödagar lite här och var och vi jobbar nästan varannan helg.

Tji fick jag, eftersom jag fortfarande sällan släcker innan midnatt och i princip aldrig sover längre än till kl 08. Sedan kvittar det om jag är ledig, om det är helg eller vad det nu må vara. En genomsnittlig natt kanske jag släcker kl 01, vaknar kl 07, och däremellan tar det ju en stund att somna plus att jag kanske vaknar under natten.

Dock inget som jag eller kroppen tar stryk av! Inte ännu i alla fall :P
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Erfaren medlem Rosorochmains avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Jag har börjat bli riktigt trött på kvällarna (för tidigt ålderstecken?) och lägger mig oftast innan tolv både på veckodagar och helger. Dessutom vaknar jag jättetidigt, mellan nio och tio på helgen. Men jag tror det är bra, man blir piggare på veckorna och gör bättre ifrån sig i skolan när man lägger sig tidigt och är utsövd. Dagen blir längre på helgen också!
    Älskling, jag har aldrig kunnat lära dig någonting
    Våldsamt klar glider jag över din hud med tanken
    I bästa fall så kan jag bidra med en känsla

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

hm. jag är också en sån där människa mittemellen morgonpigg och nattuggla.
    men om jag måste välja så är jag hellre vaken på natten och sover längre på morgonen.

Medlem _Zaphiria_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Ibland skulle jag kunna ge en smärre förmögenhet för att kunna sova på nätterna. Gillar inte att ta sömntabletter för jag sover så äckligt tungt på dem och drömmer så knepigt + att jag inte hör väckarklockan på morgonen efter.

Kan man inte sova och inte vill ta sömntabletter är det lätt att ta till det man blir mindre seg av och somnar näääästan lika bra på - rödvin, alternativt whisky.
    Gör det inte ofta, men ibland så...
    A girl's got to have her beauty-sleep....
    Apati är en vanesak

Erfaren medlem vilowens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004

Standard

jag har aldrig haft några problem med att gå upp tidigt på mornarna, sålänge jag inte stannar uppe större delen av natten så brukar jag vara relativt pigg och vakna innan väckarklockan ringer (vid 6-tiden).

Tricket är att lära sig själv hur man tvingar sig till sömn fast man inte är så trött.
    Do you think I'm wonderful? she asked one day as they leaned against the trunk of a petrified marple. No, he said. Why? Because so many girls are wonderful. I imagine hundreds of men have called their loves wonderful today, and it's only noon. You couldn't be something that hundreds of others are.
    - Jonathan Safran Foer

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av _Zaphiria_ Visa inlägg
    Ibland skulle jag kunna ge en smärre förmögenhet för att kunna sova på nätterna. Gillar inte att ta sömntabletter för jag sover så äckligt tungt på dem och drömmer så knepigt + att jag inte hör väckarklockan på morgonen efter.
    Jag känner igen det där.
    Jag får riktigt fuckade drömmar på sömntabletter.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •