Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 29 av 29

Ämne: Pianonoter?

  1. #16
    Medlem estetflums avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    Helsingborg, Malmö, Skanör
    Inlägg
    295

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karthago Visa inlägg
    well... problemet är ju att tabsen inte exakt skriver av varken takten eller noternas längd, utan det är helt upp till en själv att "känna" låten. well jag har snart fixat ett notpapper på 747 ^^
    Men du har väl hört dem låtarna du vill spela? Eller du tar låtar på måfå? Då förstår jag att du behöver takt-streck osv. Annars förstår jag dig inte alls. Du vet ju hur det ska låta?
    http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad

  2. #17
    Medlem Pierrens avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Björnlunda
    Inlägg
    330

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Karthago Visa inlägg
    well... problemet är ju att tabsen inte exakt skriver av varken takten eller noternas längd, utan det är helt upp till en själv att "känna" låten. well jag har snart fixat ett notpapper på 747 ^^
    Om du lyckas fixa 747 får du enormt gärna lägga ut den så fler kan få spela
    du, du, du gör mig hel

    Bilddagboken

  3. #18

    Standard

    Jag vet hur det ska låta, men det underlättar att ha ett notblad att stirra på.
    Jag skrapade ihop ett 747-notblad för att bidra med något, jag vet inte om det är särskilt bra.

    Av någon anledning fick det lust att gröta sig, men:
    http://i2.photobucket.com/albums/y30...g?t=1183679858
    Om ni upptäcker något fel så meddela mig, jag är inte den bästa på musik ^^
    凍てつく夜明けの 乾いた真昼の
    震える闇夜の 果てを見に行こう

  4. #19
    Medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Cardiff, Wales
    Inlägg
    1 653

    Standard

    För två år sen kunde jag bara spela klassiskt piano efter noter, typ, men sen tröttnade jag på att inte kunna spela det jag egentligen ville så jag började helst enkelt prova. Gör det! Jag var helt kass i början men det var ju bara jag som hörde så.. =P Sen kan man bara bli bättre! Jag har inte precis jättebra gehör så det handlar bara om att inse hur allt är uppbyggt, harmonilära osv.

    Annars kan man alltid använda tabs: utgå från tangenten som motsvarar gitarrsträngen, räkna ett halvt tonsteg/siffra. T ex om det står A---5 --> tonen D. Så kan man få ett hum om hur nån melodi/nåt solo osv är, takten får man känna, lyssna på skivan och så.

    Ha så kul =)
    Om allt man inte väljer, men ändå tvingas ta. Om stoltheten jag sväljer för att klara varje dag. Och allt som jag ska gömma i mitt hjärta utav glas. Om allt det där ska rymmas går jag av.
    Så ta mig med till drömmarnas land...

  5. #20

    Standard

    Jo, det såklart, men som sagt så underlättar med notpapper...
    Jag tog ju ut 747-noterna efter min bästa förmåga (upptäckt ett par fel) från gitarr tabsen, så visst går det. Men när det kommer till låtar som OWC är det svårt, i alla fall för mig, att ta ut allt på endast gehör och ackord.
    凍てつく夜明けの 乾いた真昼の
    震える闇夜の 果てを見に行こう

  6. #21
    Medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Cardiff, Wales
    Inlägg
    1 653

    Standard

    Om du vill kan jag skriva ner OWC på noter.. Fast jag brukar inte spela den i den tonart som är på skivan eftersom det inte passar till mitt röstläge, eller till tjejers röstläge helt enkelt.
    Få se, på skivan går den i bm, men jag spelar i gm i stället. Du kan ju välja tonart och säga till mig så skriver jag ner lite grundläggande. Det är bra övning för mig också. =) Kan inte lova att jag blir klar med det jättesnart bara, ska åka bort i helgen och kommer hem den 19:e. Men efter det kan jag fixa!

    Tror att jag har ett hum om hur Ett tidsfördriv att dö för spelas med, men också den i en annan tonart. Elever likaså, fast i rätt tonart. Rosor & palmblad har jag länge tänk ta ut, den är inte så svår tror jag. Dessutom spelar jag ofta Thinner, som är en av mina favoritlåtar, den går rätt bra på piano.

    Ja.. bara säg vilka du är intresserad av så ser vi vad jag kan göra!
    Senast redigerat av RutStrut den 2007-08-02 klockan 07:25.
    Om allt man inte väljer, men ändå tvingas ta. Om stoltheten jag sväljer för att klara varje dag. Och allt som jag ska gömma i mitt hjärta utav glas. Om allt det där ska rymmas går jag av.
    Så ta mig med till drömmarnas land...

  7. #22
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    , , Sweden.
    Inlägg
    14

    Standard

    Det skulle vara helt underbart om du ville skriva ner owc! Det smidigaste vore väl kanske att skriva ner i originaltonarten så får man transponera sen o,m man behöver eller?

  8. #23
    Erfaren medlem elegimelodis avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2 597

    Standard

    Jag har på något vis fått tag i bilder av noter till "Ett tidsfördriv att dö för", de funkar utmärkt. Har dem på datorn och kan skicka om någon så önskar. Ni finner MSN-adressen i min signatur.

  9. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RutStrut Visa inlägg
    Om du vill kan jag skriva ner OWC på noter.. Fast jag brukar inte spela den i den tonart som är på skivan eftersom det inte passar till mitt röstläge, eller till tjejers röstläge helt enkelt.
    Jag skulle vara dig evigt tacksam! Tonart spelar ingen roll, jag kan i värsta fall transponera själv... Som sagt, jag skulle vara dig evigt tacksam om du kunde offra din tid för att göra ett Kent-fan glad : D

    Jag har noter på ett tidfördriv att dö för, den har väl postats i tråden redan?

    Själv har jag upptäckt ett par fel i mina 747-noter, och programmet har gått ut, så de som anvädner dem får ta dem med en nypa salt.
    凍てつく夜明けの 乾いた真昼の
    震える闇夜の 果てを見に行こう

  10. #25

    Standard

    Jag skulle också vara jättetacksam för pianonoter. Jag är inte tillräckligt skicklig för att spela gitarr-riff och att bara sitta och nöta ackorden blir lite tradigt i det långa loppet, oavsett om det är piano eller gitarr.
    "Jag visste inte vad jag skulle köpa så jag köpte en falukorv."
    Mitt Relto på nätet

  11. #26

    Standard

    Här finns det PowerTab till ett gäng Kent-låtar.
    Vet inte om det hjälper er, men det är ett tips i alla fall

    http://www.svenska-tabbar.se/index.p...tabs&artist=75

  12. #27
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentnonstop Visa inlägg
    Jag skulle också vara jättetacksam för pianonoter. Jag är inte tillräckligt skicklig för att spela gitarr-riff och att bara sitta och nöta ackorden blir lite tradigt i det långa loppet, oavsett om det är piano eller gitarr.
    på pianot räcker ackorden nästan alltid för att återskapa en rättvis helhetsbild av låten, lyssna på iPoden vid pianot och ta ut detaljerna om du inte tycker ackorden räcker, det är mitt tips =)
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  13. #28
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RutStrut Visa inlägg
    Om du vill kan jag skriva ner OWC på noter.. Fast jag brukar inte spela den i den tonart som är på skivan eftersom det inte passar till mitt röstläge, eller till tjejers röstläge helt enkelt.
    Få se, på skivan går den i bm, men jag spelar i gm i stället. Du kan ju välja tonart och säga till mig så skriver jag ner lite grundläggande. Det är bra övning för mig också. =) Kan inte lova att jag blir klar med det jättesnart bara, ska åka bort i helgen och kommer hem den 19:e. Men efter det kan jag fixa!

    Tror att jag har ett hum om hur Ett tidsfördriv att dö för spelas med, men också den i en annan tonart. Elever likaså, fast i rätt tonart. Rosor & palmblad har jag länge tänk ta ut, den är inte så svår tror jag. Dessutom spelar jag ofta Thinner, som är en av mina favoritlåtar, den går rätt bra på piano.

    Ja.. bara säg vilka du är intresserad av så ser vi vad jag kan göra!
    Läste nånstans att teoretiskt sätt ligger tjejernas röstläge genrellt sätt ganska exakt en oktav högre en killars, så pröva i samma tonart fast en oktav högre, fast den teorin kanske inte alls stämmer ^^


    och btw, en fett grym låt på piano, om man orkar hålla driv i den, är 400 slag
    Senast redigerat av Halka den 2007-10-22 klockan 19:39.
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  14. #29
    Medlem theradiodepts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    87

    Standard

    Det här är den ultimata sidan om man vill lära sig pianoackord:
    http://www.tydal.nu/php/musik/ackord.php

    Man skriver helt enkelt in vilket ackord det gäller, och vips så ser du hur du ska ta det
    Tänk om jag har fel?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •