Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: 747

  1. #61

    Standard

    Har det så stor betydelse vad den handlar om.....det är en underbar låt. Det finns ingen annan låt som berör mig så.

  2. #62
    Medlem hagelstorms avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 622

    Standard

    Det här är en av de bästa låtarna någonsin, tycker jag. Från 3.12 till slutet <3 Gåshud.
    Det finns nåt där som bara måste bli sagt. Jag tänker på dig.
    Flickr * Last.fm * Twitter


  3. #63

    Standard

    Har någon annan än jag tänkt på att vid 5:46 när pianoslingan slutar har producenten missat att tona ut eller klippa loopen på rätt ställe för man hör en bråkdels sekund av första tonen i nästa takt som kommer.

    747 är annars en av Kents bästa låtar. Jag fastnade först för den engelska radioversionen (pga sin starka refräng) men jag har lärt mig gilla den svenska (långa versionen) lika mycket/mer.

  4. #64
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    sen ska vi ju inte glömma att den helt makalöst bra textraden

    ni kan skratta om ni vill, håna oss, vi rör oss, ni står still

    kom till på fyllan. jocke erkände själv det i musikjournalen i p3 julen 2000 när han berättar om hur de höll på att steka låten och att sami la gitarrerna ett par timmar innan de skulle lämna galaxy studios och alla andra stod runt om och hejade på. sen när dom kom tillbaka till stockholm tog de upp den igen som tur var. men iaf så berättar han hur han hittade just den textraden i en bisarr låt som heter se upp för skäggen som han skrev efter en blöt fyllekväll. det stämmer liksom att kreativiteten är på topp under påverkan av diverse rusmedel, raden av exempel på artister som gjort storverk under påverkan av alkohol eller tyngre droger är väl ganska lång?

    sen vill jag minnas att jocke vid nåt tillfälle sagt att låten handlar om allt det där man vill ha men inte kan få. och det kanske kan stämma överens lite med historien om kärleksparet som försöker fly allting men så går allt bara åt helvete på vägen dit
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #65
    Nybörjare zeroxinas avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Standard

    De spelade 747 på den senaste konserten, och om jag inte minns helt fel så sa Jocke att "det här är den eviga kärleken" innan de började spela.

  6. #66

    Standard

    Lite sent in på denna tråd men när Kent spelade på #kentfest i stockholm förklarade han vad den handlade om. Jag kan inte direkt quota det han sa men i helhet handlar låten om kärleken mellan ett par och deras försök att rymma från problemen och lösa det. Jocke förklarade det som ett bohemiskt par som inte riktigt kunde hitta varandra och bestämdes sig för att sticka till en plats där de kunda vara själva och hitta sig igen. Låten handlar om deras resa och dess tragiska slut, flygplanet störtar.
    Tystnad
    Tunnel, avfart
    När taxametern slagits på
    försvinner allt i regnet
    utan spår
    & som en viskning
    ser Vi syner nu igen
    Det här är nåt
    som inte ens har hänt…


    Så som jag har tolkat det handlar just första versen om deras väg till flygplatsen.

    Tystnad
    En rökfri viskning
    Det är exakt vad Vi vill ha
    det luftkonditionerade ljudet
    av fart
    Du är värd att dö för
    Ni kan skratta om Ni vill
    Håna oss Vi rör oss Ni står still…

    De är på planet kan man lätt tolka ur denna vers och slutgiltigen:
    Lyssnar
    stel & fastspänd
    & när paniken bryter ut
    ler Du svagt
    och viskar till Mig Du
    är värd att dö för
    Men mot gummi, glas & metall
    betyder ett mirakel inget alls…

    Själva crashen och det olyckliga slutet.

  7. #67
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Han sa väl ungefär att låten handlar om ett ungt par som bestämmer sig för att fly ett tag för att sedan återvända och rädda världen. Men på vägen till paradiset störtar planet. Vill jag minnas... Hur som helst finns det få, väldigt få (om ens någon?) bättre Kent-låtar än 747.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •