Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 39

Ämne: David Bowie

  1. #1
    Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    11 503

    Standard David Bowie

    Hittade ingen allmän tråd om geniet Bowie här på forumet, så nu startar jag en....

    Antar att det finns en del Bowiefans här, eller? Skriv gärna om eran "relation" till Bowie och hans musik, vilken är eran favorit av Bowies olika perioder och stilar?

    Själv upptäckte jag väl honom för ett par år sedan, lite pga. att morsan gillar honom ganska mycket. Sedan blev jag väl mer och mer fanatisk och har nu alla CD och Vinyl från 70-talet, alla mästerverk på sina egna sätt. Har även läst en hel del om honom, bl.a. en utmärkt biografi över hans liv och artistskap... Hur ser era Bowiesamlingar ut?

    Det är nästan omöjligt att välja ut några favoritskivor. "Hunky Dory" finns naturligtvis i den absoluta toppen tillsammans med "Station to station" och "Low".
    Har även alltid gillat "Diamond Dogs" väldigt mycket, en skiva som jag tycker är lite bortglömd. Den har en viss känsla som inte finns på något annat album tycker jag...

    Har någon hört något om vad Bowie har för sig nu för tiden? Hoppas såklart på en ny bra platta där han vågar förnya sig lite igen

    Last.fm


    Money doesn't talk, it swears

  2. #2

    Standard

    Är ett stort Bowie-fan. Han är ju ett rent geni helt enkelt. Det är bara så.

    Favoritskivorna är förstås Ziggy, Station to Station och Heroes. Tycker även om Outside och Earthling rätt rejält eftersom det låter bra även om det är annorlunda jämfört med det han gjort tidigare.
    Dom hette nå jävla Angst eller skit-dåligt mår jag...

    Dom små, små orden är svåra ord

  3. #3
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Life on mars <3
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    uppsala, , Sweden.
    Inlägg
    263

    Standard

    jag tycker inte allt bowie gjort är så bra... MEN gillar station to station-perioden och den "upp fuckade" technotiden på 90-talet haha.

  5. #5
    Erfaren medlem Palace_Mains avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16 980

    Standard

    jag köpte en samlings skiva med honom, det var 3 cds rätt bra, men jag är väl inget större fan lyssnar ibland
    varje gång du möter min blick, blir min värld en aning större

  6. #6
    Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    11 503

    Standard

    Ah, den har jag med... Hyfsad samling, första å andra skivan är ju bäst...
    Tredje är ju mest 80-tal, och Bowies 80-tal var ju inte direkt fantastiskt...

    Tycker dock han har hyfsat till sig på senare år, gillade Heathen från 2002. Vore ju drömmen om han gav ifrån sig ett riktigt mästerverk igen! Man kan ju alltid hoppas...

    Last.fm


    Money doesn't talk, it swears

  7. #7
    Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3 038

    Standard

    har bara 2 av hans plattor

    scary monsters och Heathen-skivan


    har aldrig lyckats gilla heathen och scary monsters gillar jag egentligen bara en låt på

    david bowie känns som en rätt säregen artist men jag har alltid haft rätt svårt att ta till mig hans musik


    är det kostymer i gammal nazist-stil han har på sig i heathen-bookleten eller har jag dålig koll?

  8. #8
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Ah, den har jag med... Hyfsad samling, första å andra skivan är ju bäst...
    Tredje är ju mest 80-tal, och Bowies 80-tal var ju inte direkt fantastiskt...
    Jag förmodar att det är de här samlingen ni pratar om:
    http://www.amazon.co.uk/Platinum-Col...5155064&sr=1-5

    Åtminstone de två första skivorna finns också att köpa separat, för dem har jag nämligen! "Best of 69/74" är jättebra, definitivt Bowies gyllene år. Särskilt kul att originalversionen av "The man who sold the world" finns med, för den hörde jag - och många med mig - först när Nirvana spelade den i "MTV Unplugged". Många godbitar där från Ziggy Stardust och Hunky Dory-albumen. "Best of 74/79", där Brian Eno-samarbetena dominerar, är jag inte alls lika förtjust i.

  9. #9
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Bowie I like, inget bamsefan, men vafan, det är Bowie liksom!
    inget.

  10. #10
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Det känns lite som att Bowie är geniförklarad och att det är "sofistikerat" att lyssna på honom, men att väldigt få personer tycker att han gjort så mycket bra. Han skulle lätt platsa på en lista över "coola artister som man lyssnar på för att ge sken av att vara sofistikerad" (ha ha, vi får starta en sån tråd och se hur många heta debatter det blir!).

    Men det är klart att han gjort en hel del bra, låtarna "Heroes", "China girl", "Ashes to ashes", "Absolute beginners", "Life on Mars?", "Stay", "This is not America" mm.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  11. #11
    Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    11 503

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Det känns lite som att Bowie är geniförklarad och att det är "sofistikerat" att lyssna på honom, men att väldigt få personer tycker att han gjort så mycket bra. Han skulle lätt platsa på en lista över "coola artister som man lyssnar på för att ge sken av att vara sofistikerad" (ha ha, vi får starta en sån tråd och se hur många heta debatter det blir!).

    Men det är klart att han gjort en hel del bra, låtarna "Heroes", "China girl", "Ashes to ashes", "Absolute beginners", "Life on Mars?", "Stay", "This is not America" mm.
    Jag tror framförallt att ganska få gillar allting som Bowie gjort, ens under 70-talet. I och med att han förändrade sig och sin musik inför varje album så finns det de som verkligen älskar "Ziggy Stardust" och "Aladdin Sane" men inte begriper sig på skivor som "Low".

    Jag skulle nog vilja påstå att det finns något för alla hos Bowie, alltid hittar man någon skiva man tycker om.

    Det jag framförallt beundrar med Bowie (även om det faktiskt var ett tag sedan jag lyssnade på honom), är att hans konstnärsskap verkligen inte stannar vid musiken. Alla olika roller som han spelat har alltid gett musiken olika uttryck och det är ganska imponerande hur han lyckats vända sig till människor som egentligen har helt olika smak. Dessutom har han en av världens mest fantastiska sångröster. Håret reser sig ju när man lyssnar på en låt som "heroes" t.ex...

    Last.fm


    Money doesn't talk, it swears

  12. #12
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Sofistikerad vet jag inte, snarare att det ses som nästan allmänbildning om man är musikintresserad inom den här genren. För att vara sofistikerad är snarare att man ska lyssna på band som är så indie att dom knappt finns typ. Fast det är ju bara en känsla jag har.
    inget.

  13. #13
    Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    11 503

    Standard

    Vi borde verkligen starta en tråd för "sofistikerad musik" och se vad folk har för uppfattning om det och om det är musik som de själva tycker om haha Det är ganska spännande det där med vad som ses som "fin" och "ful"-kultur i musikkretsar...

    Last.fm


    Money doesn't talk, it swears

  14. #14
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Vi borde verkligen starta en tråd för "sofistikerad musik" och se vad folk har för uppfattning om det och om det är musik som de själva tycker om haha Det är ganska spännande det där med vad som ses som "fin" och "ful"-kultur i musikkretsar...
    Jag håller med. Ska du eller jag starta tråden då?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  15. #15
    Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    11 503

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Jag håller med. Ska du eller jag starta tråden då?
    Hmm... jag sitter och försöker komma på vad man kan skriva för att beskriva vad som ska diskuteras i den, men bara det känns lite flummigt haha...

    Last.fm


    Money doesn't talk, it swears

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •