Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 125

Ämne: Symbolerna

  1. #31

    Standard

    1. Att Jocke skulle komma här och förklara kan ni ju bara glömma. All poäng med att använda symboler är för att vi själva ska kunna göra en egen tolkning. Annars kunde han ju skrivit orden från början.

    2. "Hästhuvudet" är ju en schackpjäs, otroligt att Jocke gör en Gudfadern-referens här.

    3. Jag associerar direkt till otur när jag ser fågel/skat-symbolen. Tveksam till att Jocke använt sig av en udda asiatisk definition (The Plague).

    4. Ska jag vara helt ärlig så är jag tveksam till om Jocke själv har tänkt sig en klar exakt definition för varje symbol. Däremot lyckas han med att skapa tolkningsbar symbolikpoesi.

    5. När ni ändå tolkar; är inte den stora symbolen till vänster i bilden intressant den med, bilden slutar ju trots allt inte för att bakgrunden och storleken skiljer sig åt.

    6. Fyra symboler (minus trädet) och fyra bandmedlemmar. Kom igen nu, konspirera!

    Edit: Fan vad tråkig jag låter. Vi gör såhär:
    Senast redigerat av FilipJohansson den 2007-07-18 klockan 18:25.

  2. #32
    Nybörjare
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    i periferin av en Svensk Bermudatriangel.
    Inlägg
    31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vilka är?
    (jämfört med ditt alltså)
    jag tänker inte sked-mata dig alla tidigare inlägg i den här tråden.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    91

    Standard

    Någon som vet vilken/vilka fonter dom där symbolerna kommer ifrån? (Om det nu är från en font).

    Isåfall kanske ni kan kolla vilken bokstav på tangentbordet som motsvarar den symbolen - så kanske det bildas ett ord eller namn (typ Kent )

    Satt själv och letade ... ingen font jag hade iallafall och hittar inget liknande på internet (det lilla jag letade). Men är tämligen säker att dom finns med i någon font.

  4. #34
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vardagshjälte Visa inlägg
    jag tänker inte sked-mata dig alla tidigare inlägg i den här tråden.
    Och nu måste tydligen jag skedmata dig med att ditt förslag är precis lika mycket "ut från det blå"-chansing som vilket annat som nämnts här.
    En springare från ett schackbräde = Gudfadern?!?
    Ett av de mest långsökta i den här tråden....
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #35
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Hmm, scoutsymbolen får mig att tänka på solidaritet och gemenskap, den andra bilden kan betyda en massa saker. Det ser ut som att de håller sig lite på avstånd. Tänker mest på någon form av relation där man skäms lite för att visa sig tillsammans med andra ( tänk två blyga personer som är tillsammans ).
    Schacksymbolen representerar väl någon form av intelligens, medan skatsymbolen är lite mer tjuvaktig.
    Bilden till vänster om symbolerna ser ut som ett enormt träd, som växer långt upp i himmelen.

    Så, om man ska kunna få fram något vettigt av detta: Bilderna visar solidaritet/gemenskap, lycka som man inte riktigt vågar stå för (?), intelligens, tjuvaktighet och något som är enormt och som hela tiden växer. Det låter som kärlek ju! Eller har jag fel? :P

  6. #36
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Och nu måste tydligen jag skedmata dig...
    Lägg av med den där attityden, båda två. Tack.
    Lid för konsten eller brinn.

  7. #37
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Lägg av med den där attityden, båda två. Tack.
    Gärna.
    Svarar bara på det sätt jag själv bemöttes på här iofs.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Noll747 Visa inlägg
    Hmm, scoutsymbolen får mig att tänka på solidaritet och gemenskap, den andra bilden kan betyda en massa saker. Det ser ut som att de håller sig lite på avstånd. Tänker mest på någon form av relation där man skäms lite för att visa sig tillsammans med andra ( tänk två blyga personer som är tillsammans ).
    Schacksymbolen representerar väl någon form av intelligens, medan skatsymbolen är lite mer tjuvaktig.
    Bilden till vänster om symbolerna ser ut som ett enormt träd, som växer långt upp i himmelen.

    Så, om man ska kunna få fram något vettigt av detta: Bilderna visar solidaritet/gemenskap, lycka som man inte riktigt vågar stå för (?), intelligens, tjuvaktighet och något som är enormt och som hela tiden växer. Det låter som kärlek ju! Eller har jag fel? :P
    Sjukt långsökt men poesi (kanske J.Bergs i synnerhet) i ett nötskal. Vackert.

  9. #39
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FilipJohansson Visa inlägg
    Sjukt långsökt men poesi (kanske J.Bergs i synnerhet) i ett nötskal. Vackert.
    Visst är det långsökt, men om man ska försöka "läsa mellan raderna" på symbolerna så går det ju att få fram en massa saker. Det här är vad jag tycker =) och det finns väl inget riktigt svar på det hela, det kanske är meningen att man ska tolka symbolerna fritt. På så sätt har de lyckats engagera oss lyssnare genom att låta oss tänka kreativt, vilket inte är så vanligt nu för tiden med all hjärndöd musik som finns. Så: Tack kent för att ni gör er grej, och att man får såna här saker att klura på!

  10. #40

    Standard

    jag fick en känsla av att alla dom där symbolerna lixom har funnits enda sedan den tiden som är på fotot. asså 1860tal (som "kallt kaffe med socker" föresloog i fotografiet-tråden) eller nått sånt. visst. inte toalettgubbeparet men vad de symbolierar - t.ex. gemenskap

    att symbolerna är tidlösa, alltid i samtiden

  11. #41
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Saaarah Visa inlägg
    jag fick en känsla av att alla dom där symbolerna lixom har funnits enda sedan den tiden som är på fotot. asså 1860tal (som "kallt kaffe med socker" föresloog i fotografiet-tråden) eller nått sånt. visst. inte toalettgubbeparet men vad de symbolierar - t.ex. gemenskap

    att symbolerna är tidlösa, alltid i samtiden
    Hmm, håller med dig symbolerna har någon förknippning med albumet, eller albumets budskap.

  12. #42
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Noll747 Visa inlägg
    Hmm, håller med dig symbolerna har någon förknippning med albumet, eller albumets budskap.
    Ja, varför skulle de annars ha med dem?

  13. #43
    Nybörjare MaxiiMs avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HÄR!
    Inlägg
    39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FilipJohansson Visa inlägg
    1. Att Jocke skulle komma här och förklara kan ni ju bara glömma. All poäng med att använda symboler är för att vi själva ska kunna göra en egen tolkning. Annars kunde han ju skrivit orden från början.

    2. "Hästhuvudet" är ju en schackpjäs, otroligt att Jocke gör en Gudfadern-referens här.

    3. Jag associerar direkt till otur när jag ser fågel/skat-symbolen. Tveksam till att Jocke använt sig av en udda asiatisk definition (The Plague).

    4. Ska jag vara helt ärlig så är jag tveksam till om Jocke själv har tänkt sig en klar exakt definition för varje symbol. Däremot lyckas han med att skapa tolkningsbar symbolikpoesi.

    5. När ni ändå tolkar; är inte den stora symbolen till vänster i bilden intressant den med, bilden slutar ju trots allt inte för att bakgrunden och storleken skiljer sig åt.

    6. Fyra symboler (minus trädet) och fyra bandmedlemmar. Kom igen nu, konspirera!


    Edit: Fan vad tråkig jag låter. Vi gör såhär:

    Jag tror Som Filip, att det fyra symbolerna har något med de fyra bandmedlemmarna att göra.
    Liksom, Sami gifte väl sig för inte allt för längesedan, där av den där "toalett" skylten med både Herr & Dam figuren hand-i-hand. Och då att man kanske kan koppla symbolerna till medlemarna, kanske att alla medlemar har alla symboler gemensamt.. eller nått? Bara en tanke jag har..
    Senast redigerat av MaxiiM den 2007-07-18 klockan 23:57. Anledning: Stavning
    - Kan du göra en 360-kickflip?
    - Nemas Problemas!

  14. #44
    Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    1 596

    Standard

    Scouterna? Ska man vara konspirativ finns det väl bättre kopplingar.. den franska liljan.. illuminati... davincikoden... kom igen... bättre kan ni... ;-)

  15. #45
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    Ja, varför skulle de annars ha med dem?
    För att vi ska ha något att grubbla på, samtidigt som de gör något helt annat som överraskar oss? Ingen vet.

Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •