Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 45

Ämne: innan allting tar slut

  1. #16
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    YouTube, eller om man spelat in det när det sändes...

    Socker hittar jag iaf, men vet att de resterande delarna ska finnas också, eller så är de borttagna :/
    http://www.youtube.com/watch?v=W_jrOF042Cs
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  2. #17

    Standard

    Väldigt atmosfärisk och fängslande låt, men vad fan handlar den om i detalj? Vad innebär det att ha händer under bordet? Vem har skjutit i parken och varför? O.s.v. Hur uppfattar ni det hela?

    EDIT: Kom på att man kan sitta vid ett bord och finna varandras händer under det om man letar lite grann. Tänkte mest att det var ett slags talesätt... Nåväl...
    Senast redigerat av bara socker man ser den 2008-08-02 klockan 15:35.
    Du och jag, Döden <3

  3. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    111

    Standard

    Refrängen, "Är du lycklig nu?" uppfattar jag som en vädjan till någon som inte kan vara det. Annars är det en väldigt svårtolkad text...

  4. #19

    Standard

    Jag tror att låten kan handla om ett förälskat par där antingen den ene av personerna eller bägge av dem är inblandade i kriminella kretsar. Att bildligt talat växa ännu mer och vara lycklig i detta sättet att leva är frågan.
    Du och jag, Döden <3

  5. #20
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Jag tror att det är lite enklare än vad det kan verka. "Tomhylsor i parken" ska inte tolkas bokstavligt som att någon faktiskt skjutit i parken. Snarare att något hemskt hänt där. Förhållandet "dog" nog där.

    Jag tror att den helt enkelt handlar om ett förhållande som gått/håller på att gå åt helvete. "Är du lycklig nu" är alltså en annan variant på att fråga partnern "är du nöjd nu", eller "är det så här du vill ha det".

  6. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Jag tror att det är lite enklare än vad det kan verka. "Tomhylsor i parken" ska inte tolkas bokstavligt som att någon faktiskt skjutit i parken.
    Om det du säger skulle stämma tycker jag att det är en apdålig metafor. Man kan väl för bövelen inte bara ta vad som helst och göra det till något annat...
    Du och jag, Döden <3

  7. #22
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bara socker man ser Visa inlägg
    Om det du säger skulle stämma tycker jag att det är en apdålig metafor. Man kan väl för bövelen inte bara ta vad som helst och göra det till något annat...
    På vilket sätt är den dålig? Poängen med en metafor är ju just att man använder något för att symbolisera något annat. Jag tycker att den är riktigt fin. Döden kan ju lika gärna vara den känslomässiga döden.

  8. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Poängen med en metafor är ju just att man använder något för att symbolisera något annat. Jag tycker att den är riktigt fin. Döden kan ju lika gärna vara den känslomässiga döden.
    Touché. Håller med, men det att det skulle vara en metafor för ett förhållande som dör i en park... kan nog tyvärr inte hålla med. Reserverar mig för en viss missuppfattning.

    Den första versen skall definitivt uppfattas med en misströstande betoning. Och antagligen resten av låten också.


    EDIT: Med tanke på nyhetsinslaget som körs i bakgrunden i låten förde jag tankarna till något som uppmärksammats i media, exempelvis riktiga skottsalvor.
    Senast redigerat av bara socker man ser den 2008-08-03 klockan 14:13.
    Du och jag, Döden <3

  9. #24

    Standard

    Åh då ska vi försöka oss på nåt ja e kass på, nämligen att försöka förklara vad jag tänker=)

    Jag har alltid tänkt på giftemål när jag hör den, speciellt första versen:

    Moderna tankar om varandra - Tror ja bara e en snygg inledning som han kan vända på moderna och antika..

    och Du liknar ingen annan - bara bevisar sin kärlek och visar att det inte finns någon som dig..

    Antika löften som Vi blandar - giftemål i kyrkan och löftena man avger där är ju väldigt gamla.

    tills Vi båda slutat andas luften omkring... - Tills döden skiljer oss åt?

    Känns ju som d borde beskriva ett giftemål i första versen iaf, vart det sen barkar kan ja inte förklara särskilt bra så kör vidare ni...
    If only my auntie had bollocks she´d be my uncle...

  10. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nicke_85boy Visa inlägg
    Åh då ska vi försöka oss på nåt ja e kass på, nämligen att försöka förklara vad jag tänker=)

    Jag har alltid tänkt på giftemål när jag hör den, speciellt första versen:

    Moderna tankar om varandra - Tror ja bara e en snygg inledning som han kan vända på moderna och antika..

    och Du liknar ingen annan - bara bevisar sin kärlek och visar att det inte finns någon som dig..

    Antika löften som Vi blandar - giftemål i kyrkan och löftena man avger där är ju väldigt gamla.

    tills Vi båda slutat andas luften omkring... - Tills döden skiljer oss åt?

    Känns ju som d borde beskriva ett giftemål i första versen iaf, vart det sen barkar kan ja inte förklara särskilt bra så kör vidare ni...
    bra tolkning

  11. #26
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Ja det var en bra tolkning, har jag aldrig tänkt på riktigt. Intressant
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  12. #27
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    jo fast han sa när dom spelade den på höstturnén förra året att det var en av hans favoriter så det är den nog än
    Var det i Lund?
    inget.

  13. #28
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nicke_85boy Visa inlägg
    Åh då ska vi försöka oss på nåt ja e kass på, nämligen att försöka förklara vad jag tänker=)

    Jag har alltid tänkt på giftemål när jag hör den, speciellt första versen:

    Moderna tankar om varandra - Tror ja bara e en snygg inledning som han kan vända på moderna och antika..

    och Du liknar ingen annan - bara bevisar sin kärlek och visar att det inte finns någon som dig..

    Antika löften som Vi blandar - giftemål i kyrkan och löftena man avger där är ju väldigt gamla.

    tills Vi båda slutat andas luften omkring... - Tills döden skiljer oss åt?

    Känns ju som d borde beskriva ett giftemål i första versen iaf, vart det sen barkar kan ja inte förklara särskilt bra så kör vidare ni...
    Oj, när du säger det så känns det väldigt troligt, aldrig tänkt på, roligt!
    inget.

  14. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Oj, när du säger det så känns det väldigt troligt, aldrig tänkt på, roligt!
    Va? Jag trodde alla redan hade "fattat" första versen någorlunda. Det är väl rätt uppenbart att det handlar om kärlek (och/eller giftermål)...

    Förbryllad!
    Du och jag, Döden <3

  15. #30
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bara socker man ser Visa inlägg
    Va? Jag trodde alla redan hade "fattat" första versen någorlunda. Det är väl rätt uppenbart att det handlar om kärlek (och/eller giftermål)...

    Förbryllad!
    Kärlek ja, det var giftermål jag inte tänkt på.
    inget.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •