Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 52

Ämne: Digital systemkamera

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2008

Standard Digital systemkamera

Tänker köpa en digital systemkamera. Har bestämt mig för Nikon D60 eller Canon EOS 1000D. Någon som har erfarenhet av/kunskap om dessa? Om jag har fattat det rätt finns det ett mer begränsat utbud av objektiv till D60 p.g.a. autofokusmotor-nånting. Men det kanske inte är något problem?

Skulle bli glad om någon kan hjälpa lite

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag skulle rekommendera canon, dels har jag det själv (och är supernöjd, fast jag har inte provat den modellen men den ska väl vara en "enklare" version som inte är lika avancerad. kan nog funka bra som nybörjarmodell) och dels så är det som du säger (om jag inte missminner mig) att D60 inte har autofokusmotor i objektivet så du måste isåfall köpa objektiv som har det istället. Det borde inte vara nåt större problem men kan ju komma att bli ett hinder.

Dock skulle jag rekommendera att du går till en fotoaffär eller liknande och känner lite på kamerorna, tar ett par bilder och ser vad du tycker känns bäst. Den ska ju ligga skönt i handen också.
    Kanske kan du ju även kolla lite på vad priserna ligger på just nu för olika typer av objektiv tex tele och sånt utifall att du vill skaffa till det senare, har för mig att nikon brukar ligga lite dyrare än canon men vet inte hur det är på allt. Men det är ju bara en liten tanke.
    Senast redigerat av popdrog den 2009-03-07 klockan 21:53.
    When you can live forever, what do you live for?

Adam K.
    Guest

Standard

Se det som ett perfekt tillfälle att lära dig fokusera manuellt ibland! Väldigt bra att ha den kunskapen, särskilt då alla kameror inte har supermånga fokuspunkter.

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2008

Standard

Kan man köpa objektiv som inte har autofokusmotor och ändå använda på D60? För jag har inget emot att fokusera manuellt, men på de sidor jag har läst låter det som att objektiven inte passar till D60 om de inte har autofokus. Jag kanske bara fattade fel, för det låter lite konstigt :P

Min kompis har en D60 (som hon dock inte är alltför bekant med ännu), så har känt lite på den och den kändes väldigt bra...

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Autofokus + systemkamera = set sail for epic fail
    "I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av domino Visa inlägg
    Kan man köpa objektiv som inte har autofokusmotor och ändå använda på D60? För jag har inget emot att fokusera manuellt, men på de sidor jag har läst låter det som att objektiven inte passar till D60 om de inte har autofokus. Jag kanske bara fattade fel, för det låter lite konstigt :P

Min kompis har en D60 (som hon dock inte är alltför bekant med ännu), så har känt lite på den och den kändes väldigt bra...
    Det fungerar utan problem, iaf de objektiv jag testat till min (av fyra testade har bara ett motor).

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag har en D60, gillar den.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Både de kamerorna är ju kameror att växa i och om det är din förstakamera så tvivlar jag på att du kommer märka någon skillnad på resultatet oavsett vilken kamera du väljer
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Adam K.
    Guest

Standard

Precis, och det är ju därför det viktigaste är att testa båda en stund. Vilken känns bäst helt enkelt, vilka menyer tycker du är enklast att använda, vilken kamera ger dig bästa känslan helt enkelt.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006

Köp en billig systemkamera, köp ett dyrt och bra objektiv.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Edvin_747 Visa inlägg
    tycker han borde satsa på en hasselblad istället
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    tycker han borde satsa på en hasselblad istället
    Ja, om han/hon har pengar så är det bara att slå till..
    Senast redigerat av Edvin_747 den 2009-03-08 klockan 13:17.

Adam K.
    Guest

Standard

Väldigt dumt tänkt. Bättre att komma igång med sitt fotande först och sen satsa på dyrare saker (både objektiv och kamerahus). Det är ju nya format som är på gång på de dyrare husen, och då är det ju inte så bra att köpa ett snordyrt objektiv till D60:n som inte alls fungerar lika bra på en dyrare kamera med fullformat.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Väldigt dumt tänkt. Bättre att komma igång med sitt fotande först och sen satsa på dyrare saker (både objektiv och kamerahus). Det är ju nya format som är på gång på de dyrare husen, och då är det ju inte så bra att köpa ett snordyrt objektiv till D60:n som inte alls fungerar lika bra på en dyrare kamera med fullformat.
    Jo, jag menar det med. H*n verkar ju bara vilja ha ett enkelt system och komma undan så billigt som möjligt. Har h*n pengar över sen kan hon köpa ett bättre objektiv... det var bara ett tips.

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Jo, jag menar det med. H*n verkar ju bara vilja ha ett enkelt system och komma undan så billigt som möjligt. Har h*n pengar över sen kan hon köpa ett bättre objektiv... det var bara ett tips.
    Vadå vilja komma undan så billigt som möjligt?
    Om han/hon aldrig haft en systemkamera så är det väl rätt naturligt att man köper en av de enklare varianterna och inte typ en nikon d3.
    Antar att trådskaparen inte ska använda kameran till värsta proffsnivåerna, så det är väl bättre att lägga pengar på en kamera som är på den nivå han eller hon själv ligger på.
    på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
    och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •