Idag släppte maudlin of the Well sin nya skiva "Part the Second" på nätet, den finns att ladda ner
gratis via Bittorrent
här. Inget olagligt, inga konstigheter. Det är bandet själva som beslutat att släppa den gratis.
Bandet upplöstes egentligen 2001 efter att några av medlemmarna lämnat bandet samtidigt som de bytte bolag och släppte sin påbörjade skiva under ett nytt bandnamn,
Kayo Dot. Tack vare donationer från sina fans så återförenades de flesta av originalmedlemmarna i början på 2009 för att spela in en ny skiva.
Som maudlin of the Well släppte de tre skivor innan den nya varav två (som ofta ses som en dubbel-skiva) 2001. Dessa två skivor, "Bath" och "Leaving Your Body Map" ser jag båda som topp tio bland mina favoritskivor någonsin (jag skulle nog placera Kayo Dots "Choirs of the Eye" däruppe också).
Musiken då? En blandning av väldigt många olika stilar. I början av sin karriär låg de närmare death metal med inslag av allt möjligt. Man kan hitta allt från jazz, post-rock, ambient, metal, progressive rock, klassisk musik, rock, "indie" etc. om man går igenom deras diskografi. Ett väldigt unikt band.
Lite smakprov:
"
Geography" (väldigt opassande fan-video) så lyssna nu, barn. Inte titta på flickan.
"
Heaven and Weak" återigen är jag ledsen för videons innehåll, men det är denne användare som har bäst ljudkvalité.
Smakprov från deras nya skiva som du kan ladda ned gratis och lagligt, "
Laboratories of the Invisible World (Rollerskating the Cosmic Palmistric Postborder)" :
http://www.maudlinofthewell.net/06.html
"
Gleam in Ranks"