Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25

Ämne: Krossa Allt

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard Krossa Allt

hej jag skulle vilja höra vad ni tycker om Krossa Allt?? Vad jag har läst så är det många som tycker att den är bland dom mindre bra låtarna på röd. Själv så har jag alltid gillat den och den bara växer o växer.

Tycker om stråkarna speciellt och tycker den är en as bra fortsättning på taxmannen. är denna låt underskattad?? jag kan hålla med om att det finns "större" och bättre låtar på röd men den är fortfarande grym! tycker denför tjänar lite mer uppmärksamhet, skriv vad ni tycker!
    Där tio kulspetsblå små siffror
    skriker våga utan ord
    Men ögonblicket glider undan
    som skuggorna från små grå lätta moln

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Den här skivan är så sjukt bra.
    Krossa Allt är grym, men kanske minst "magiskt"

Men fan va mycket bra grejor det finns i denna låt. Älskar den "ridande" rytmen i verserna och hur catchy den där gitarrslingan efter refrängen är.

Det house-liknande slutet är grymt och min favoritdel i låten, älskar den sångmelodin och den fransk doftande synthen
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Mindre bra?

Det är en jäkla fin låt!

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Den här skivan är så sjukt bra.
    Krossa Allt är grym, men kanske minst "magiskt"

Men fan va mycket bra grejor det finns i denna låt. Älskar den "ridande" rytmen i verserna och hur catchy den där gitarrslingan efter refrängen är.

Det house-liknande slutet är grymt och min favoritdel i låten, älskar den sångmelodin och den fransk doftande synthen
    aah håller med dig, gitarr slingan är helt galet snygg! och älskar när han sjunger "och när ljusen släcks så ska du va min". som sagt så finns det många bra låtar på röd men tycker ändå den slår (om man nu ska jämföra osv) töntarna, ensamheten, idioter och intro psalmen 18:29-4.
    skriker våga utan ord

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Mindre bra?

Det är en jäkla fin låt!
    ja men vad ska jag skriva då ? håller med dig om att den är jäkla fin!
    skriker våga utan ord

Nybörjare McMucks avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag är också lite förundrad över varför så många verkar rata den så. Särskilt eftersom majoriteten samtidigt hyllar Taxmannen så mycket i jämförelse, och den är ju lite som del 1 av ett längre stycke där Krossa allt är del 2. Själv tycker jag att de båda hör till albumets "bättre medelmåttiga" spår. Taxmannen har mer hit-potential, medan Krossa allt är aningen mer intressant på ett udda sätt tack vare t.ex. Commodore 64-aktiga ljud. Å andra sidan är dess refräng-sound nästan lite åt schlagerdisco-hållet. Antagligen tycker folk mindre om Krossa allt mest just för att den är så lik Taxmannen, men lite enklare och mindre explosiv, vilket kanske gör den till den tråkigare delen för många. Sticket kanske känns lite mainstream à la dansmusik också. Samtidigt har den iochförsig mer betydande gitarrinslag som borde kunna göra den mer intressant efter fler lyssningar. Låtordningen kanske också spelar en viss roll för hur vi uppfattar den i sammanhanget.

Stämmer det förresten att Krossa allt ligger på sida 2 av första vinylskivan, medan Taxmannen ligger på sida 1? Det låter ju minst lika befängt som att Vy från ett luftslott inte skulle direktfölja Sömnen på Tillbaka till samtiden, men det var någon som skrev att deluxe-versionen är just sådan.
    Den melodin blir en melodram. Glöm bort den och ge oss en kram. Glöm bort den och ge mig en kram.

Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Den blir bättre för varje lyssning!
    Ingen på vägarna
    bara döda grävlingar

Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Taxmannen och Krossa allt hör helt klart ihop. Alltid gillat båda och tyckt båda låtarna är det bästa på skivan.
    Först gillade jag Taxmannen mer men nu tycker jag Krossa allt är bättre. Men de är nog lika starka båda två. Sedan håller Vals för satan samma klass. Sjukt bra.

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Snäppet vassare än "Taxmannen" tycker jag, tack vare den läckra gitarrslingan efter refrängen! Märkligt att inte fler kommenterat den; jag trodde att de flesta kentare saknar gitarrerna?

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Snäppet vassare än "Taxmannen" tycker jag, tack vare den läckra gitarrslingan efter refrängen! Märkligt att inte fler kommenterat den; jag trodde att de flesta kentare saknar gitarrerna?
    ja, för jag läste om folk som ville ha tillbaka det "gamla" gitarr kent osv. och den låten har ju ändå ganska mycket gitarr. fast ändå så har typ bara 6 st röstat på den som bästalåt när jag kollade kan dock ha uppdaterats...
    Senast redigerat av Planlöst den 2009-11-10 klockan 07:40.
    skriker våga utan ord

Standard

Krossa Allt är lätt en av skivans bästa låtar tycker jag. Andra versen är helt underbar med snygga gitarrplock och vackra/gripande melodier. Lite coolt att Taxmannens synthslinga som vägrar sluta hänger kvar ända in i första versen på denna låt.
    Våga konfrontera/utmana dina fördomar och rädslor så blir allt sjukt mycket roligare

Medlem Litas avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard Texten

Jag har precis hela tiden utgått från att texten går "När ljuset släcks så ska du vara med" och råkade av en slump idag se att det ju står "ska du vara MIN". Det ändrar hela betydelsen för mig och hur än jag lyssnar om den så vill min hjärna inte höra Min det blir Med. Har det varit helt upenbart för er andra hela tiden eller kan någon hålla med mig om att det hade varit fint med ett MED också?

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lita Visa inlägg
    Jag har precis hela tiden utgått från att texten går "När ljuset släcks så ska du vara med" och råkade av en slump idag se att det ju står "ska du vara MIN". Det ändrar hela betydelsen för mig och hur än jag lyssnar om den så vill min hjärna inte höra Min det blir Med. Har det varit helt upenbart för er andra hela tiden eller kan någon hålla med mig om att det hade varit fint med ett MED också?
    Jag har hört "min" hela tiden (om jag ens lyssnade så noga innan jag läste texten), men jag förstår din känsla. Har man vant sig vid ett särskilt ord är det svårt att göra sig av med det, även om man vet att det är fel!

Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Även jag behövde lite tid innan den började sjunka in. Mindre bra tyckte jag inte att den var direkt, men jag hoppade ofta över den i början, kände inte så ofta för den. Sen gåv jag den emellertid en rejal chans, lyssnade en del gånger för att förstå nyanserna i låten bättre, och nu tillhör den mina favoriter. Helt fantastiskt vackert refräng, och det mystiska slutet är trollbindande.

Lita, jag hörde också först "med!" Vilket också för mig funkade mycket bra, av olika anledningar. Fast jag tror jag fattar textens helhet bättre så som den är.
    Senast redigerat av buster89 den 2010-01-26 klockan 20:45.

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lita Visa inlägg
    Jag har också hört "med" hela tiden, och jag gillar det bättre än "min". Som tröst kan jag väl säga att det inte alltid står rätt i texthäftet.

Krossa allt är för övrigt en grym låt, en av de bästa på albumet. Grym text, grym melodi, sorglig som fan, hoppfull som fan.
    Låt dom komma nu

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •