Någon som kommit på vilken Ismael som åsyftas i just den här texten? Är det någon obskyr bok som Jocke har läst, för det är väl inte bibelns Ismael det handlar om? Inte för att jag känner till den historien heller...
Någon som kommit på vilken Ismael som åsyftas i just den här texten? Är det någon obskyr bok som Jocke har läst, för det är väl inte bibelns Ismael det handlar om? Inte för att jag känner till den historien heller...
Man kanske skulle gå och köpa Klas Östergrens den där romanen "Ismael" på närmaste antikvariat. Man blir ju onekligen lite nyfiken på boken.
En till litterär association skulle kunna vara Strindberg, Ismael är tjänstekvinnans son.
Moby Dick!
Läs den!
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
De flesta referenser har ju i sin tur tagit Ismael-grejen ifrån Bibeln (alt. Koranen).
Första halvan av texten får ju tankarna att gå till Gamla Testamentet.
Det var kallt när han föddes, han var redan slagen.
Enligt Gamla Testamentet så kunde inte Abrahams fru Sara få barn, vilket gjorde att de till slut valde att låta Abraham skaffa barn med deras tjänstekvinna Hagar. Och så blev Ismael till. Han var liksom från början inte deras "riktiga" barn.
Sedan fick Sara trots allt en son, som blev Isak och Ismael kom än mer i skymundan.
Låttexten säger att det fanns ingenstans att springa, han höll sig gömd.
Han ljög och bröt löften och kunde inte sin heder på spel eftersom den inte fanns. Detta kanske för att han inte var Abrahams och Saras mest önskade barn, utan mest en "nödlösning". Sara ville att det skulle vara Isak som skulle ärva dom, istället för som brukligt den förstfödde.
Han hade sett en framtid där han kunde bli nåt stort skriver Jocke.
Eftersom Abraham var stamfadern till hela det kommande Israeliska folket så hade Ismael kunnat bli den som grundade det israeliska folket, nu blev istället Isak stamfadern efter Abraham.
Dock så säger Koranen något i stil med att Ismael istället blev arabernas förfader, men i kulturen är han sannolikt mer använd som en symbol för den som blev bortvald eller liknande.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.
. Har du tänkt på att vi nästan aldrig lyfter vår blick från marken...
.
Bästa melodin på skivan enligt min mening. Mycket vackert att förlora sig i...
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
.
. Har du tänkt på att vi nästan aldrig lyfter vår blick från marken...
.
Jag bara älskar den här låten.
"Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"
En av de bästa låtar kent gjort någonsin.
Spöklikt vit
i solskens dis
Shit det måste ju vara det låten handlar om då. Tack för historielektionen..hehe.. Nu blev låten ännu bättre. Jag gillar namnet Ismael också. Men gillar mest början av refrängen när Jocke sjunger "Jag ser en framtid där jag kunde bli nåt stort, så blås en kyss och fyll min kvot.." Rysningar!
Och du log genom fräknarna
Med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen