Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 29 av 29

Ämne: Resetips

Erfaren medlem Suzzies avatar
    Reg.datum
    Jun 2005

Standard

Vart åka?
    Indien (De södra delarna)
    Varför dit?
    Varma och glada människor, härligt väder, stor variation och många spännande upplevelser.
    Vad göra där?
    Ja gud, det finns hur mycket som heslt att göra där beroende på vad man har lust med. Allt från att bada på underbara stränder, känna pulsen på lokala marknader och shoppa billigt i storstan. Missa inte en tripp upp i bergen till teodlingarna där naturen är helt underbar. För att inte tala om alla små och stora tempelbygnaderna som är värda att besöka. Jag tycker också att man ska försöka ta sig lite bort från de stora turistställena och städerna och ge sig ut lite på landsbygden i de små byarna....där kan man få helt underbara upplevelser och möta trevliga människor.
    I guess some people are just born with tragedy in their blood.

Erfaren medlem rose_noires avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Vart åka?

Stockholm

Varför dit?

Om man studerar svenska, måste man se hur Sverige & svenskar ser ut

Vad göra där?

Tala svenska och se & lyssna på kent

Besegra inte
    Slå inte tillbaka
    Ge inte upp

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Vart åka?
    Polen (Auschwitz)

Varför dit?
    För att se och förstå hur jävla hemskt det var

Vad göra där?
    Åka till både Auschwitz 1 och Birkenau.
    Annars kan man gärna åka runt utanför städerna, det är riktigt spännade att se. Fast städerna är också kul

Erfaren medlem elegimelodis avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    Vart åka?
    Polen (Auschwitz)

Varför dit?

Vad göra där?
    Annars kan man gärna åka runt utanför städerna, det är riktigt spännade att se. Fast städerna är också kul
    Dit ska jag åka någon gång.
    Finns inget i världshistorien som är lika spännande som förintelsen. Gulaglägren är också mycket intressant.

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Åk till åmål, det funkar alltid.
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Medlem isdroppes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Vart åka?
    Kyoto och Tokyo, Japan

Varför dit?
    Det finns inget vackrare land än Japan. Människorna där är otroligt vänliga och hjälpsamma.
    Naturen är oslagsbar, speciellt i Kyoto vid bergen. Maten i Japan är annorlunda, men så himla gott och nyttigt dessutom.

Tokyo är Japans puls, en futuristisk stad med glada invånare. Kyoto är en blandning av gammalt och nytt, där gamla tempel möter betong.

Tro det eller ej, men det är inte så dyrt att bo och leva i Japan. Har man tur så kan man hitta billigt boende. Vi hittade t ex ett hotell där fem nätter kostade ca 1.500kr.

Vad göra där?

Oj. Det finns så mycket man kan göra i Japan! I Tokyo kan du strosa runt i varuhus med 5-8 våningar fullproppat med nyaste modet. När du har tröttnat på att shoppa så kan ni alltid hyra en karaokebås och sjunga tills sista tunnelbanan åker. Är du intresserad av elektroniska prylar, anime/manga så är Akihabara en Mecka för dig!

I Kyoto är det mest kulturen som lockar. Om du är intresserad av Japans historia så finns det mycket av det gamla kvar i form av diverse tempel, vackra sådana också Här kan du även besöka tehus, och har du tur så kan du få en skymt av en Geisha i Gion-området.

Övrigt

Tänk på att sommaren är riktigt, riktigt het och kvav i Japan! Om du ska dit så åk gärna på våren (för körsbärsblomningen) eller på hösten (rödsprakande höstlöv) när vädret är behagligare

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Vart åka?
    London

Varför dit?
    Underbar stad. Alla fina gamla byggnader är så sevärda. Bra shopping, hyfsad god mat.

Vad göra där?
    För en fotbollsnörd som jag är en Premier League match ett måste. Såg Arsenal-Everton förra året. Själva matchen var väl sådär men stämningen gav mig gåshud matchen igenom (nåja). Annars är det väl bara att knata runt i London. Finns alltid något att göra.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2003

Standard

Vart åka?
    Beijing, Kina

Varför dit?
    Finns så himla mycket saker att se och uppleva. Beijing är en stad i otrolig förändring, på ena sidan gatan sjukt snygga skyskrapor - på andra sidan gamla, gråa hus.

Vad göra där?
    Alla turistgrejer så som Himmelska fridens torg, Maos Masuleum, Den förbjudna staden, Kinesiska muren osv osv är ju självklarheter. Otroligt häftigt att se! Men missa inte parken vid Himmelens tempel, mitt i centrum, där Beijings pensionärer samlar och gör olika aktiviteter varje morgon, som Thai Chi och Pekingopera och körsång och annan gympa! Så jäkla härlig stämning, helt underbart!! Sen måste man ju shoppa också! Och Pruta! Aahh, prutarnas paradis!
    http://sarakarlsson.blogspot.com/

Erfaren medlem checkarins avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

vart åka?
    Kungsängen

Varför dit?
    För att jag är ensam

Vad göra där?
    Baka bullar med mig

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Vad skådar mitt norra öga, har ni dammat av min gamla resetråd? Bra gjort!

Har ni några tips till någon som funderar på att åka iväg en knapp vecka? Inte sol och bad, men gärna storstad och kultur och Europa. Tipsa gärna om resebolag också.
    Låt dom komma nu

Erfaren medlem Fejkrocks avatar
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    Vart åka?
    Polen (Auschwitz)

Varför dit?

Vad göra där?
    Jag ska få åka dit med skolan, längtar!
    Förintelsen är intressant, och hemskt...
    all the people I see have clouds in their eyes
    me I am alone
    having a little party on my own
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?p=806993&postcount=7338

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Inte för att någon lär följa mitt resetips rent konkret, men det är ju alltid kul att uttrycka sin entusiasm över vissa speciella ställen.

Okända pärlor som inga turister har hittat tycker jag väldigt mycket om.

Och eftersom ingen lär följa det här resetipset gör det inget om jag nämner en sådan plats ...

I norra Chile, på gränsen till Bolivia, finns det en nationalpark Lauca på 5000 meters höjd som är så kall att man nästan fryser ihjäl på natten. Det faller ner snö från tälttaket. Utanför ligger världens högst belägna sjö, Chungará, som besöks av rosa flamingos trots att vattnet fryser till is. Landskapet är som en fantasieggande kullig öken bebodd av olika sorters lamadjur, alpackor som nyttjas för ullen och vicuñas som är skygga som rådjur. Känslan av öken är väldigt sällsam för en svensk, men det som fulländar den ödsliga upplevelsen är de intilliggande bergen, den ena 6000-metersvulkanen efter den andra: aktiva Guallatiri som ryker, vackra Parinacota som är den mest fulländade av alla vulkaniska koner och Sajama, Bolivias högsta berg, som är en slocknad jätte. Egentligen får man inte röra sig fritt i nationalparken, men parkvakten var väldigt snäll och lät oss vandra runt sjön.

Kan rekommenderas om du ändå råkar vara i närheten.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Vart åka?
    New York

Varför dit?
    Världens bästa stad

Vad göra?

Shoppa, festa, träffa nya härliga människor. Folket där är otroligt trevliga att ha och göra med, i alla fall de flesta.
    Sedan finns det ju en massa att se. Passa på att åk nu! Finns billiga resor och det är billigt där nu i och med den låga dollarn.

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

vart åka?
    Caorle, en bit ifrån Venedig

vraför dit?
    supermysig "stad", man kan nog inte kalla det för en stad. det är för mysigt för det. för att komma dit måsta man åka igenom mils lanbruk eller vad man ska säga... jättefin strand, stan är helt fantastisk. en bar jag ska tipsa om är Rio Tera. underbar bar, där satt vi varje kväll och åt glass.

vad göra?
    ja, leva livet, bada i havet, bada i poolen, sola, gå på stan, äta glass, ta båten till venedig....
    meningslösa, menigslöösa

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •