Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 29

Ämne: Resetips

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Cool Resetips

Vart åka?
    Varför dit?
    Vad göra där?

Den här tråden handlar om något som ofta kräver tåg, flyg, båt, bil eller buss. Om att ge sig av. Långt bort eller bara till grannkommunen.
    Låt dom komma nu

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Oh, jag ska komma med två fina förslag efter jobbet.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Medlem 016s avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Vart åka?
    Island
    Varför dit?
    för att det är så himla härligt där. fin natur, orört och öde/mystiskt
    Vad göra där?
    party livet är väl helt ok där, ta en helvecka på hästryggen och lek viking
    valsafari och kolla in vulkaner och gejsrar!

Medlem bnns avatar
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Vart åka?
    London

Varför dit?
    Det är en magisk känsla att gå bland alla fantastiska byggnader och insupa atmosfären. Jag har en thing för gamla vackra byggnader. Dessutom är det nästan gratis att åka dit med ryanair.

Vad göra där?
    Shoppa, gå på pubar och klubbar och mata ekorrar i någon park.
    I'm drowning in time to a desperate beat

Medlem _Zaphiria_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Vart åka?
    Santorini (en grekisk ö om nån inte visste det )

Varför dit?
    Det ser inte ut som något annat ställe jag besökt. Landskapet är dramatiskt och det är alldeles fantastiskt vackert med alla små vita hus som klättrar på branten ner mot calderan.

Vad göra där?
    Santorini är inget partyställe direkt, men det finns massor av mysiga restauranger. Speciellt i Thira och Oia.
    Sola och bada är två självklara aktiviteter. Sedan kan man vara kulturell och besöka byn akrotiri som begravdes i aska under ett vulkanutbrott under antiken eller ruinerna efter ancient Thira.
    Kan också rekommendera en färd till den fortfarande aktiva vulkanen, samt att betrakta solnedgången någonstans i Oia.
    Apati är en vanesak

Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Vart åka?
    Rom, Italien

Varför dit?
    Var huvudstad i det romerska riket under antiken, är nu Italiens huvudstad, och där ligger Vatikanstaten som är världens minsta självständiga stat och centrum för Romersk-katolska kyrkan. Påven bor där, du kan kanske se honom live om du åker dit.. ; )
    Parker, restauranger, kyrkor, museer, fontäner, konst..
    och Italiens historia är mäktig.

Vad göra där?
    Besöka kyrkor (Peterskyrkan, Santa Maria del Popolo...), museer (Vatikanmuseerna med Sixtinska kapellet, Galleria Borghese...), shoppa (Gucci, Versace.. ), äta pizza/pasta/annat italiensk mat mmm (italiensk glass, gelato, är det godaste jag vet!!), promenera, köra Ferrari/Vespa (enkelt att åka metro eller spårvagn), gå på fotbollsmatcher (AS Roma/Lazio Roma..), festa med snälla roliga trevliga människor och innan man åker hem måste man kasta ett mynt över axeln ner i fontänen Fontana di Trevi för att komma tillbaka till Rom någon gång i framtiden..

Ni som är intresserade får maila eller nåt så kan jag berätta mer. Jag har erfarenhet :P

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Vart åka? Kreta.

Varför dit & vad göra där? - Fin miljö, upptäcka ön med hyrd bil (eller vespa), spana in Knossos,med eller utan guide, fina sandstränder, äta frukt på någon odling, shoppa på något turiststråk, äta god mat - Souvlaki är fantastiskt gott!, dricka goda drycker, pröva skivad apelsin med socker, kanel & Metaxa efter maten. Kreta är lugnet självt, så vitt jag kan minnas ön, det var ett tag sedan.
    Räkna vägkyrkor & skrika när någon annan kör på de smala, slingriga vägarna över bergen.
    Köpa fin olivolja, keramik & roliga t-shirts & läckra saronger i någon strandaffär.
    Trevliga människor & turistvänligt.
    En ö att upptäcka själv.
    Man klarar sig (givetvis) på att prata engelska där.
    Det finns säkert partyställen där med, men de vet jag inget om.
    mimmi heter jag tralalalala

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Vart åka?
    Boston

Varför dit?
    Boston är en helt underbart kul stad. Som Göteborg fast i USA. Mycket lätt att ta sig runt i. Man kan gå i princip överallt eftersom stadskärnan inte är så stor, annars finns bussar och tunnelbana som är bra mycket billigare än i London. Boston Downtown är väl knappast något mot NY men bra mycket coolare än allt i Sverige. Vill man till USA och uppleva storstäder men ändå känner att NY, LA eller liknande är lite för stora så är Boston staden att åka till.

Vad göra där?
    Så mycket. Festa med en massa studenter. Vandra runt vid Harvard. SHOPPA (speciellt nu när dollarn är ganska låg). Äta sjukt mycket god mat. Finns hur många restauranger som helst och från alla världens länder. Se på Red Sox (Bostons stoltheter) på den historiska arenan Fenway Park.

Vart åka?
    Oxford

Varför dit?
    Är man det minsta intresserad av historia eller gamla byggnader så är staden ett måste.

Vad göra där?
    Kolla på alla gamla universitet och kyrkor (vissa byggnader är från 1000-talet). Gå runt i trädgårdsföreningen som är väldigt mysig (har bara varit där på hösten men det lär vara underbart på våren). Festa med studenterna eller bara gå in på någon pub och mysa av den härliga brittiska stämningen.

Hur kan jag ta mig dit?
    Det tar ca en och en halv timme att åka dit med buss från London (Victoria Coach Station) och kostar £14 om man åker tur och retur under dagen eller hem dagen efter. Bussarna går hela dygnet. Bussar går även från Heathrow och Gatwick.
    Senast redigerat av sofia747 den 2007-08-27 klockan 19:19.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Väldigt lätt förenkling:

Vart åka?
    Rom och Paris.

Varför dit?
    Historia, sevärdheter och atmosfär.

Vad göra där?
    Andas & upplev historiens vingslag,
    och insupa den underbara atmosfären.

Vart åka?
    London och New York.

Varför dit?
    Upplevelse, sevärdheter och atmosfär.

Vad göra där?
    Shoppa, spatsera, slappa och njut.
    Sitt i en grön park & ha en fin picknick.
    Sitt med kaffe och en bra bok på ett café.

Fyra av mina absoluta favoritstäder, hur som helst.

Aten (Grekland) och Alexandria (Egypten)
    är två städer jag inte varit i, men ska besöka.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

vart åka?
    Caorle (Venedig), Italien

varför dit?
    gött som shö-ön

vad göra där?
    äta italienska pizzor, vara på playan, ta en glass på Rio Tera, (Antoni på Rio Tera är hemskt trevlig, Filippe också)
    meningslösa, menigslöösa

Erfaren medlem vilowens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004

Standard

Var?
    Reykjavik.

varför?
    För att det är världens bästa stad. Secondhandshoppingen äger då det finns flera stora väldigt coola vintage-affärer med mycket amerikanska märken och egensytt. Finns mängder av antikaffärer också där man kan hitta allt möjligt. Det är en väldigt trevlig stad att bara gå runt i och ta en fika med jämna mellanrum, i synnerhet det organiska aktivistcaféet på Laugavegur, mysigaste stället någonsin, tror jag. Sen så luktar det gott och fräscht av hav hela tiden, vart man än går.

varför inte?
    Det är dyrt. allt på island är dyrt, helt enkelt. Äta ute kostar en hel del. Det är dessutom väldigt svårt att vara vegetarian, men det finns ett trevligt billigt vegetariskt lunchställe vid en tvärgata till laugavegur - annars är det mest superhälsosamt superdyra vegrestauranger som finns, och det är ungefär 2.
    Sen så är självklart all frukt och grönsaker väldigt dyrt i affärerna

Vad ska man göra?
    Secondhandshoppa, självklart. Bara gå runt i staden och kolla i alla möjliga affärer. Sen så MÅSTE man gå och bada i något av dom lokala badhusen, i princip varje område i reykjavik har sitt eget. man luktar svavel i evigheter sen, men det är jättebilligt, jätteskönt, bra för hyn, avslappnande och hela kittet.
    Valskådning skulle jag inte satsa på, kallt och jävligt och förmodligen ser ni inte mer än en minkewales ryggfena (fast studenterna i sommar såg visst en humpback hoppa, sjukt avundsjuk). Men ridning däremot, finns både ishestar och eldhestar en bit från reykjavik som anordar turer och hämtar upp er där ni bor.
    Sen så beror det förstås på vad man är intresserad av, och sånt. Utelivet i reykjavik är fantastiskt, men vill ni sova på nätterna så ska man inte bo mitt i stan där de värsta partystråken går, utan en bit utanför.

Eh, ja.
    Do you think I'm wonderful? she asked one day as they leaned against the trunk of a petrified marple. No, he said. Why? Because so many girls are wonderful. I imagine hundreds of men have called their loves wonderful today, and it's only noon. You couldn't be something that hundreds of others are.
    - Jonathan Safran Foer

Medlem -Järnspöket-s avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Vart åka?
    Franska Alperna (Chamonix)
    Varför dit?
    För att man vill åka skidor och festa
    Vad göra där?
    Åka skidor och festa som man alltid gör på skid semestern. Det passar ju bra nu när vinter börjar närma sig. Och svenska fjällen kan man inte jämnföra med alperna
    "Ge mig en vinterdrog"

Medlem Eliites avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av _Zaphiria_ Visa inlägg
    Vart åka?
    Santorini (en grekisk ö om nån inte visste det )

Varför dit?
    Det ser inte ut som något annat ställe jag besökt. Landskapet är dramatiskt och det är alldeles fantastiskt vackert med alla små vita hus som klättrar på branten ner mot calderan.

Vad göra där?
    Santorini är inget partyställe direkt, men det finns massor av mysiga restauranger. Speciellt i Thira och Oia.
    Sola och bada är två självklara aktiviteter. Sedan kan man vara kulturell och besöka byn akrotiri som begravdes i aska under ett vulkanutbrott under antiken eller ruinerna efter ancient Thira.
    Kan också rekommendera en färd till den fortfarande aktiva vulkanen, samt att betrakta solnedgången någonstans i Oia.

nej usch där äre tråkigt ju!
    var där lite när jag var liten.. finns ju ingenting att göra där XP

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Vad sjukt många bra resetips ni har kommit med. Jag får väl bidra med mitt också.

Vart åka?
    Berlin.

Varför dit?
    Det är en stad som inte går att ignorera, den har så mycket historia och framtid i sig. Dessutom är det inte särskilt svårt eller dyrt att ta sig dit. Jag åkte med nattåget Berlin Night Express från Malmö. Billigast är sovplats i sexbäddskupé, vilket visserligen är ganska trångt, men jag tyckte att funkade bra. Allt man gör på tåget är ju att ligga i sin säng och förhoppningsvis sova. När tåget har rullat ombord på färjan till Sassnitz går det också att gå och sätta sig i färjans restaurang om man vill.

Vad göra där?
    Jag kan rekommendera Insider tours, som har mycket kunniga guider som verkligen brinner för att visa Berlin. Annars finns massor av sightseeingbussar och båtar, men jag har svårt att tänka mig att det ger lika stor behållning som Insider tours.

Det finns självklart tusentals saker att göra i en storstad som Berlin. Själv skulle jag vilja åka dit någon gång när det inte är turistsäsong.
    Låt dom komma nu

Medlem _Zaphiria_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Eliite Visa inlägg
    nej usch där äre tråkigt ju!
    var där lite när jag var liten.. finns ju ingenting att göra där XP
    Haha, beror på ju!
    Åker man dit för att festa är det ingen höjdare. Däremot finns det mycket att se som man kanske inte uppskattar på samma sätt när man är liten.
    Väldigt trevligt att vara där som par. Romantiskt delux
    Apati är en vanesak

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •