Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 46

Ämne: Öltråden

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Nja, jag brukar hålla mig till den vanliga Staropramen.

Ser förresten att ingen har nämnt Leffe. Men nu är det gjort. Drack det i och för sig mer för några år sedan, men när andan faller på sitter en Leffe inte fel. Även där föredrar jag den ljusare varianten, Leffe Blonde. Leffe Brune tycker jag inte är någon höjdare.
    Haha, Leffe Brune låter som namnet på en travhäst.

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Haha, Leffe Brune låter som namnet på en travhäst.
    He he, kanske det! När jag var i Leffes ursprungsland fick jag en Blonde serverad i ett glas av den här modellen, fast jag tror att det var ännu bredare, det var najs:

bild-787667.JPG

Tycker ni att glaset är viktigt när ni dricker öl? Det tycker jag. Det händer att jag dricker öl ur burk, men det känns inte lika gott då.

Höga ölglas är en favorit, typ som andra glaset till vänster på den här bilden:

pfi_13356_3.jpg
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Tycker ni att glaset är viktigt när ni dricker öl? Det tycker jag. Det händer att jag dricker öl ur burk, men det känns inte lika gott då.
    Är det sant att man sabbar ett ölglas, för evinnerlig tid och hur mycket man än diskar det efteråt, om man råkar dricka mjölk i det? Eller är det bara en myt skapad av bryggeri-näringen?

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Är det sant att man sabbar ett ölglas, för evinnerlig tid och hur mycket man än diskar det efteråt, om man råkar dricka mjölk i det? Eller är det bara en myt skapad av bryggeri-näringen?
    Jag vet inte, själv har jag druckit allt möjligt ur mina ölglas. Men jag tror att det kan finnas ett korn av sanning i det påståendet.
    Låt dom komma nu

Standard

Mjo, jeg liker også tsjekkisk øl. og jeg snakker tsjekkisk! Men Praha er ikke staden å reise til. Overprisa og utrivelige folk. Bedre å dra til andre stader. Billig og fortsatt utrivelige servitriser og sånt.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Standard

Glas har små porer. Om det setter seg fett i porene, ødelegger det for skummet i ølet. Fettet er svårt å få ut av porene, og melk inneholder som kjent bittesmå fettdråper som kan smyge seg inn i porene.

Det skal være mulig å tvätte glasen rene med krystallsoda, men det "sikreste" er å kjøpe nye glas som brukes og tvättes separat fra vanlige glas.

Du kan enkelt teste om myten er sann eller ei: kjøp et paket nye glas. Tvätta i krystallsoda. Hell melk i det ene, hell det ut igjen og tvätta med vanlig diskmedel eller i maskin. Hell opp øl i både glaset som det har vært melk i og det som ikke har vært melk i. følg med på hvor lenge skummet holder i glaset det har vært melk i kontra det andre. Om teorien holder, skal skummet i det melkefrie glaset holde bedre.
    Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sorrow Visa inlägg
    Du kan enkelt teste om myten er sann eller ei: kjøp et paket nye glas. Tvätta i krystallsoda. Hell melk i det ene, hell det ut igjen og tvätta med vanlig diskmedel eller i maskin. Hell opp øl i både glaset som det har vært melk i og det som ikke har vært melk i. følg med på hvor lenge skummet holder i glaset det har vært melk i kontra det andre. Om teorien holder, skal skummet i det melkefrie glaset holde bedre.
    Haha, nej det låter nästan lika långtråkigt som att räkna kalorierna sin mat.

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Jag är en nybörjare när det gäller öldrickande. Har på grund av dåliga tonårsupplevelser avskytt det tills för ungefär ett halvår sedan. Nu älskar jag det! Även om jag på en nybörjar nivå mest dricker basic och lättdrucken öl. Men älskar Mariestads till exempel. Just nu dricker jag en Heineken dock, stabilt!
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Jag är en nybörjare när det gäller öldrickande. Har på grund av dåliga tonårsupplevelser avskytt det tills för ungefär ett halvår sedan. Nu älskar jag det! Även om jag på en nybörjar nivå mest dricker basic och lättdrucken öl. Men älskar Mariestads till exempel. Just nu dricker jag en Heineken dock, stabilt!
    Det känns som att många har dåliga tonårsupplevelser av öl. Även jag hade väl det. De första ölen man dricker är ju ofta de där rumstempererade burkölen som inte är särskilt goda alls. Som kanske dessutom dricks alltför snabbt och i alltför stor mängd.

Sedan finns det vissa som hävdar att om man inte gillar halvljummen öl så gillar man inte öl alls. Men det är verkligen en helt annan grej att dricka en lagom kall öl i ett trevligt glas än att dricka en fesljummen avslagen öl ur en burk som legat gömd i en byrålåda i pojkrummet. Även om det sistnämnda innebar en viss förbjuden-frukt-bonus.
    Låt dom komma nu

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Sen är det ju mycket man måste lära sig att tycka om, vänja sina smaklökar. Jag hann aldrig riktigt det innan jag avfärdade det totalt.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Sen är det ju mycket man måste lära sig att tycka om, vänja sina smaklökar. Jag hann aldrig riktigt det innan jag avfärdade det totalt.
    Ja, precis, det är lätt hänt att man avfärdar öl totalt istället för att ge det en chans. För det är ju inte särskilt gott de första gångerna. Särskilt inte under de förutsättningar jag nämnde ovan.
    Låt dom komma nu

Medlem allezs avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Öl är en fantastisk dryck. Några favoriter:

Beamish (Irländsk stout)
    Murphys (Irländsk stout)
    Smithwicks (Ale)
    Brewdog Punk IPA
    Brewdog Hardcore IPA
    Brewdog Trashy Blonde
    Brewdog 77 Lager
    1664
    Carlsberg Hof
    Mariestads
    Peroni
    Staropramen, både den mörka och ljusa
    Glenn No 5
    Falcon Export
    Stella Artois

Typ. Har säkert glömt några.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Mina favoritöl:

Delirium Tremens
    Brewdog Punk IPA
    Mohawk Extra IPA
    Bellman 6,0
    Hell
    Pilsner Urquell
    Brooklyn Lager
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem m@rcos avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Hoegaarden!
    White or Grand cru?

My favorite: tripel karmeliet
    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    vilken rolig spoiler du har! jag tycker om sån't som får mitt nyfikna jag att skratta.

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Ingen här som dricker Chimay?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg