Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: Framtiden

Medlem
    Reg.datum
    May 2009

Standard Framtiden

Tjosan

Det är såhär att jag just nu jobbar med ämnet framtiden. Meningen är att vi ska börja tänka över hur framtiden kommer se ut.
    För att komma igång med tänkandet fick vi först se några filmer, blade runner och I Robot. Sen skulle vi läsa en bok om framtiden, jag läste Oryx och Crake.

Men till saken, vi fick i uppgift om att intervjua ett antal personer om hur framtiden skulle se ut.
    Så jag undrar om någon här har lust att dela med sig om hur de tror att framtiden kommer se ut?

Tror ni att vi kommer ha flygande bilar? Kommer vi utrota alla sjukdomar? Kommer vi bygga rymdskepp och hälsa på utomjordingar (typ som i mass effect?). Eller kommer aliens invadera jorden?

Hur är eran vision av framtiden?

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Min vision, och önskan, om framtiden är följande: Alla människor som just nu och kommer finnas på jorden har lärt sig, och kommer lära sig, vad empati och moral är för nått och att människor har förstått att djuren som finns här på jorden, INTE finns här för att tjäna människan på nått sätt och att människan ser djuren som individer med känslor och rättigheter, på samma sätt som en människa ser på en annan människa.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

• Vi kommer att leva längre (200 år kanske), man kan lätt byta ut de flesta kroppsdelar och organ till robotdelar utan problem.
    • Det kommer att finnas luftstäder som svävar, städer under vattnet och rymdkolonier samt kolonier på månen. Folk åker på semester på en tur runt solsystemet, men vi träffar inga intelligenta utomjordingar som går att kommunicera med.
    • Ingen kommer att svälta, matuppfödning och odling finns inte längre, all mat görs i labb.
    • Religion är nästan helt borta.
    • Robosexuella äktenskap är helt accepterade.
    • Dubstep spelas i skolornas klassrum för att lugna ner barnen.
    Sláinte Mhath!

Medlem
    Reg.datum
    May 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    • Vi kommer att leva längre (200 år kanske), man kan lätt byta ut de flesta kroppsdelar och organ till robotdelar utan problem.
    • Det kommer att finnas luftstäder som svävar, städer under vattnet och rymdkolonier samt kolonier på månen. Folk åker på semester på en tur runt solsystemet, men vi träffar inga intelligenta utomjordingar som går att kommunicera med.
    • Ingen kommer att svälta, matuppfödning och odling finns inte längre, all mat görs i labb.
    • Religion är nästan helt borta.
    • Robosexuella äktenskap är helt accepterade.
    • Dubstep spelas i skolornas klassrum för att lugna ner barnen.
    Om vi lever och blir 200 år, det kommer väl bli ganska många människor då. Kanske vi kommer införa nå förökningsregler?

Rymden tycker jag definitivt vi borde komma ut i, visst vore det himla tråkigt annars? Sitta kvar här på jorden och dega...

Om all mat görs i labb, tänk va himla lätt att få i sig exakta mängder näringsämnen direkt, men tror du de kommer göra maten i chokladkake form, så man sitter där varenda dag med sin kaka? Kan bli långtråkigt.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wimse Visa inlägg
    Om vi lever och blir 200 år, det kommer väl bli ganska många människor då. Kanske vi kommer införa nå förökningsregler?

Rymden tycker jag definitivt vi borde komma ut i, visst vore det himla tråkigt annars? Sitta kvar här på jorden och dega...

Om all mat görs i labb, tänk va himla lätt att få i sig exakta mängder näringsämnen direkt, men tror du de kommer göra maten i chokladkake form, så man sitter där varenda dag med sin kaka? Kan bli långtråkigt.
    Nej befolkningsproblemet är löst sedan länge, det är ett påhittat problem för nutiden, mer människor betyder snabbare utveckling.

Om man går långt in i framtiden så har vi befolkat nya jordliknande planeter utanför solsystemet innan solen bränner upp jorden och dör, männskligheten överlever efter jorden.

Nej maten kan göras i samma form som idag, morötter och kött och grejs, skillnaden är att allt är nyttigt och allt är billigt, du kan typ äta lyxmat varje dag om du vill utan att betala extra för det, eller äta på donken varje dag utan att det är onyttigt.
    Sláinte Mhath!

Medlem Svartermetalisks avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Inom våran livstid kommer alla industrijobb att flyttas till låglöneländer och många butiker kommer göra sig av med personal till förmån för gör det själv system.

Det kommer bli extremt svårt att sätta alla svenskar i artbete.

På lite längre sikt kommer Asien och Indien vara supermakter militärt och dom kommer vara ledande ekonomier och dom viktigaste platserna för forskning och studier medans Europa och USA faller långt långt bakom.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

När det gäller mat:

När det gäller framtid så vill jag har det som "the fifth element".
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Min förhoppning är att alla är döda och nån utomjordisk ras tagit på sig att sanera jorden från all skit vår mögliga existens lämnat.
    "It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bravorion Visa inlägg
    Min förhoppning är att alla är döda och nån utomjordisk ras tagit på sig att sanera jorden från all skit vår mögliga existens lämnat.
    Känns lite pessimistiskt, så hemska är vi väl inte? skulle du hoppas på det här om det skedde imorgon också?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Ja varför inte? Klart man kommer vara rädd men vad spelar min rädsla för roll i det långa loppet?

Pessimistiskt ja, men ärligt talat känner jag att vi spelat ut vår roll. Vi är klara. Kanske att de väljer ut en grupp att få en ny chans på nån liten koloni nån annanstans med en del utvald teknologi.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ja varför inte? Klart man kommer vara rädd men vad spelar min rädsla för roll i det långa loppet?

Pessimistiskt ja, men ärligt talat känner jag att vi spelat ut vår roll. Vi är klara. Kanske att de väljer ut en grupp att få en ny chans på nån liten koloni nån annanstans med en del utvald teknologi.
    Så du skulle välja att mänskligheten inklusive dig själv dog imorgon om du fick?
    Jag förstår inte resonemanget.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Resonemanget är att för få av oss bryr oss. Projektet är misslyckat. Lägg ned. Typ så. Vi tycker vi är så smarta och bra. Vi är släktet som vet att vi vet. Men vi är ändå inte tillräckligt måna om världen eller varandra.

Tycker du världen känns frisk? Att vi har en naturlig och rik framtid framför oss?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Resonemanget är att för få av oss bryr oss. Projektet är misslyckat. Lägg ned. Typ så. Vi tycker vi är så smarta och bra. Vi är släktet som vet att vi vet. Men vi är ändå inte tillräckligt måna om världen eller varandra.

Tycker du världen känns frisk? Att vi har en naturlig och rik framtid framför oss?
    På vilket sätt är det misslyckat? Jag tror vi bryr oss om varandra och om världen mer än någon annan art i jordens historia, jag tror knappast att utrota mänskligheten kommer att lösa det, som att bävrar skulle ta över jorden och vara miljöpartister och anti-krig och grejer.

Vi har en rik framtid framför oss, "naturlig" fattar inte jag vad det betyder i det här sammanhanget.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jag hatade också människan, när jag hatade mig själv.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Med att vi inte känns naturliga menar jag att mer och mer är kemiskt osv ersätter det naturliga i vardagen. Människor knaprar smärtstillande och psykofarmaka som fan för att de "inte överlever utan." Vi är rädda för att kämpa, jaga eller försöka överleva själva. Det finns genvägar till allt. Jag är inte emot vetenskap och så, vi känns bara inte mänskliga alls. Snart är vi inte ens jämförbara med resten av planeten.

Svante; ja. Det stämmer.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •