Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 46

Ämne: Cirkus, Stockholm 26.05.2012

  1. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack. Det är rätt knivigt.
    Vad vi än spelar för låtar så kommer folk att klaga.
    Vi spelar det vi gillar och det som låter bra och försöker spela lite hits också för hits vill i alla fall jag höra när jag går på ett gig.
    I 90% av fallen (vad forumet än tycker) så är hitsen ofta de bästa låtarna. Det är därför de blir hits. Duh.
    Men det blir man slaktad för om man säger här
    Det är mycket fiiinare att gilla låtar som ingen annan hört.
    Hade den här låtlistan varit i sommar tror jag inte lika många hade klagat. Det var väl mer att klubbturnén lanserades som exklusiv, och att man av den anledningen kanske hade förväntat sig en lite mer varierad låtlista. Det är inte så många på varje spelställe, och antagligen mer packat med "hardcorefans" än vanligt. Personligen gjorde det mig inte så mycket, med tanke på att konserterna var fantastiska ändå, även om det hade varit roligt med mer än en utbytbar låt.
    genomdimmorna.blogg.se

    08: 31/7.
    10: 25/2, 26/2, 28/2, 30/3, 1/7, 8/7, 17/7, 22/7, 30/7, 6/8, 7/8.
    12: 24/5, 26/5, 30/5, 31/5, 2/6, 27/6, 1/7, 6/7, 14/7, 18/7, 20/7, 27/7, 28/7, 3/8, 11/8, 19/8.

  2. #17
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Klaga på socialstyrelsen om du inte gillar ljudnivån.
    Man FÅR inte spela högre än 100 decibel under en konsert och det räknas som ett snitt genom ett gig.
    Skulle vara intressant att veta vart de mäter när de säger 100 dB? Är det alldeles intill högtalaren, eller är det någonstans i mitten av publikhavet?

    Jag tycker det är bra med gränser, men det får ju inte ta bort upplevelsen samtidigt. Jag vet mina egna gränser och har alltid med mig hörselskydd; problemet är väl att det finns unga människor som inte känner till hur mycket deras öron klarar och drar på sig tinnitus redan vid 12 (13?) års ålder.. Sen är det säkerligen fortfarande mesigt att ha hörselskydd fortfarande.. Jeez.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  3. #18
    Medlem Fichters avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sthlm, , Sweden.
    Inlägg
    282

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack. Det är rätt knivigt.
    Vad vi än spelar för låtar så kommer folk att klaga.
    Vi spelar det vi gillar och det som låter bra och försöker spela lite hits också för hits vill i alla fall jag höra när jag går på ett gig.
    I 90% av fallen (vad forumet än tycker) så är hitsen ofta de bästa låtarna. Det är därför de blir hits. Duh.
    Men det blir man slaktad för om man säger här
    Det är mycket fiiinare att gilla låtar som ingen annan hört.
    Den absolut bästa låtlistan tycker jag ni körde under turné 19. Du å jag döden som stomme med en härlig blandning hits, akustiska, och äldre låtar så som en timme en minut. Bästa spelningen jag någonsin varit på. Så vemodigt, mörkt, vackert och hjärtskärande att man inte visste var man skulle ta vägen.

  4. #19
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Skulle vara intressant att veta vart de mäter när de säger 100 dB? Är det alldeles intill högtalaren, eller är det någonstans i mitten av publikhavet?

    Jag tycker det är bra med gränser, men det får ju inte ta bort upplevelsen samtidigt. Jag vet mina egna gränser och har alltid med mig hörselskydd; problemet är väl att det finns unga människor som inte känner till hur mycket deras öron klarar och drar på sig tinnitus redan vid 12 (13?) års ålder.. Sen är det säkerligen fortfarande mesigt att ha hörselskydd fortfarande.. Jeez.
    De måste väl mäta nånstans mitt i publiken?
    Men jag håller med dig, det är faktiskt en svår fråga. Förstår helt klart band, det är lite som att helt plötsligt förbjuda tacklingar i hockey på svensk mark. Å andra sidan fungerar inte ens hjärna helt bra när man är ung...så man super sig full och går på gig och bland kompiskretsen är det töntigt att ha öronproppar. Det är väldigt töntigt men så är det många gånger tyvärr. Sedan kan man tycka att staten inte ska lägga sig i detta och att publiken ska få välja själv om de vill ha öronproppar eller inte. Men det är inte så lätt, staten har i många frågor i samhället en beskyddande hand över oss, och bör nog ha det även i detta fallet. Men gränsen kan man diskutera om den är lämplig. Jag är inte så insatt i vad som skulle vara bra. Minns bara att det tjöt mer i öronen efter kent gig i början på 2000-talet än det gör nu..
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  5. #20
    Nybörjare Paralyzed81s avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    13

    Standard

    Usch mår nästan lite illa när jag ser hur mycket folk klagar. Ljud hit och låtlistor dit...
    Måste ju varit en fantastisk upplevelse att få se Kent spela på Cirkus ! Känns som om vissa går dit med negativ inställning från början.
    Nu ska vi se vilka fel vi hittar som vi kan skriva på kentforumet och klaga lite.
    Var glada att ni fick tag på biljetter över huvudtaget!

    /Jag som inte fick tillfälle att se Kent på Cirkus

  6. #21
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Paralyzed81 Visa inlägg
    Usch mår nästan lite illa när jag ser hur mycket folk klagar. Ljud hit och låtlistor dit...
    Måste ju varit en fantastisk upplevelse att få se Kent spela på Cirkus ! Känns som om vissa går dit med negativ inställning från början.
    Nu ska vi se vilka fel vi hittar som vi kan skriva på kentforumet och klaga lite.
    Var glada att ni fick tag på biljetter över huvudtaget!

    /Jag som inte fick tillfälle att se Kent på Cirkus
    Håller med fullständigt. jag såg inte dem på Cirkus, men däremot på KB och det var en fantastisk upplevelse som jag aldrig trodde jag skulle få vara med om att se dem så nära i en sån liten lokal. Visst, hade jag helt själv fått bestämma låtlistan kanske jag hade bytt några låtar, och visst jag behövde inte hörselproppar (vilket var bra eftersom jag glömt mina haha) och hade inte tinnitus dan efter MEN DET VAR GRYMT!!! Och jag är så jäkla lycklig för att jag fick biljett och att jag orkade köa såpass att jag kom näst längst fram. Det tog flera dar innan jag "landade" och jag kommer att leva på detta länge. Starka känslor i musiken!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  7. #22
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack. Det är rätt knivigt.
    Vad vi än spelar för låtar så kommer folk att klaga.
    Vi spelar det vi gillar och det som låter bra och försöker spela lite hits också för hits vill i alla fall jag höra när jag går på ett gig.
    I 90% av fallen (vad forumet än tycker) så är hitsen ofta de bästa låtarna. Det är därför de blir hits. Duh.
    Men det blir man slaktad för om man säger här
    Det är mycket fiiinare att gilla låtar som ingen annan hört.
    Varsågod! Alla kommer aldrig att vara nöjda med låtlistan vilket band vi än pratar om. Hits kan också vara underskattade ibland. Det tog mig säkert tio år att förstå hur bra DMs Stripped var för jag hakade upp mig på att ALLA hyllade den så in i helskotta. Men jag tror inte att det har med nån slags elitism bland fansen att göra att man vill höra udda låtar. Lyssnar man mer intensivt på ett band så så fastnar man såklart för andra låtar en de som spelas i radio och det kan vara svårt att förstå varför man då inte skulle kunna få höra de låtarna live. Glömmer aldrig känslan när Depeche spelade "Death's door" och mer än hälften av arenan såg ut som levande frågetecken, det har inte med skadeglädje att göra eller att man känner sig finare än de som inte hört låten, det känns mer som man fått en väldigt fin present av sitt favoritband.
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  8. #23
    Erfaren medlem Anxs avatar
    Reg.datum
    Oct 2002
    Ort
    Sjöstan, Stockholm, Sverige.
    Inlägg
    3 558

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kentlivetrader Visa inlägg
    Om Jocke Berg var som Fat Bob så skulle de säkert köra hela JÄIRFM plus de först 3 skivorna på varenda konsert...
    Haha, men nu är han the thin white Jocke så nu är det som det är
    Det är jag som är polisen, det är jag som bestämmer!

  9. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Etown
    Inlägg
    204

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack. Det är rätt knivigt.
    Vad vi än spelar för låtar så kommer folk att klaga.
    Vi spelar det vi gillar och det som låter bra och försöker spela lite hits också för hits vill i alla fall jag höra när jag går på ett gig.
    I 90% av fallen (vad forumet än tycker) så är hitsen ofta de bästa låtarna. Det är därför de blir hits. Duh.
    Men det blir man slaktad för om man säger här
    Det är mycket fiiinare att gilla låtar som ingen annan hört.
    Det är egentligen inte så konstigt att de flesta här inne har favoritlåtar som är lite mer "okända". All musik som spelas på radion måste tillfredsställa den stora massan, och musiken som då spelas där är musik anpassad på det sättet, man hittar den "minsta gemensamma nämnaren" så att så många som möjligt kommer gilla det. Om du förstår vad jag menar.

    Men för oss som är lite mer "hardcorefans" så gillar vi mer än den minsta gemensamma nämnaren som tillfredsställer den stora massan, vi gillar så mycket mer med Kent än det som spelas på radion. Och då har vi favoritlåtar som är lite "smalare", och kanske främst bara talar till just era "hardcorefans", och inte den stora massan. Eftersom att de "smala" låtarna hittar våra "Kentpunkter" lättare också.

    Visst, ibland kanske det är så, men på det stora hela tror jag inte att det handlar om att man vill vara "fin".
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

  10. #25
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack. Det är rätt knivigt.
    Vad vi än spelar för låtar så kommer folk att klaga.
    Vi spelar det vi gillar och det som låter bra och försöker spela lite hits också för hits vill i alla fall jag höra när jag går på ett gig.
    I 90% av fallen (vad forumet än tycker) så är hitsen ofta de bästa låtarna. Det är därför de blir hits. Duh.
    Men det blir man slaktad för om man säger här
    Det är mycket fiiinare att gilla låtar som ingen annan hört.
    Jag/ vi säger inte att hitsen är dåliga låtar.
    Bara att ni har typ femhundra andra låtar att välja över, som också är otroligt jävla bra, och att det därför är lite ledsamt när vissa låtar ska malas sönder i bästa Rix FM-anda. Variation förnöjer, för även om jag älskar "Dom andra" saknar jag inte den det minsta nu när det skippades på vårturnén. Däremot skulle jag vilja höra mer från t.ex. Hagnesta Hill, som otroligt många människor redan hört live men som ändå skulle förgylla era spelningar. Så det handlar absolut inte om någon exklusivitet i en liten hemlig klubb, utan snarare att höra så mycket olika hela tiden. Blir enklare att försvara för sig själv alla pengar man lägger på konsertupplevelser då. (Även om jag är tacksam över att låtlistan var så monoton under vårturnén, så jag inte missade något pga fattigdom) Under sommarturneringarna 2008 och 2010 hade ni ganska bra variation, men jag tror verkligen inte hela svenska folket skulle överge er om ni under någon/några spelningar skulle överge KV eller UDA och spela Klåparen istället. Det blir lite tråkigt om ni ska utgå från någon slags marknadsundersökning när ni spikar en låtlista...

  11. #26
    Medlem Svartermetalisks avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack. Det är rätt knivigt.
    Vad vi än spelar för låtar så kommer folk att klaga.
    Vi spelar det vi gillar och det som låter bra och försöker spela lite hits också för hits vill i alla fall jag höra när jag går på ett gig.
    I 90% av fallen (vad forumet än tycker) så är hitsen ofta de bästa låtarna. Det är därför de blir hits. Duh.
    Men det blir man slaktad för om man säger här
    Det är mycket fiiinare att gilla låtar som ingen annan hört.
    Det är inte det som är grejjen.

    Det som blir hits är sådant som kan accepteras av gemene man och gemene man är inte speciellt musikintresserad så snarare är det tvärtom, den riktiga kvaliten är det som inte blir hits.

    Gå och spela Steve Reich som är ett sant geni för 100 personer på gatan, max 2-3 kommer förstå vad det handlar om.

  12. #27
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svartermetalisk Visa inlägg
    Det är inte det som är grejjen.

    Det som blir hits är sådant som kan accepteras av gemene man och gemene man är inte speciellt musikintresserad så snarare är det tvärtom, den riktiga kvaliten är det som inte blir hits.

    Gå och spela Steve Reich som är ett sant geni för 100 personer på gatan, max 2-3 kommer förstå vad det handlar om.
    Åh, så du säger att deras hits inte är bra kvalitetsmusik?!
    Förlåt, jag är inte säker, men är inte singlar som får släppas beslutat av bandet och skivbolaget? Och är inte singlar oftast vad slutar upp och blir hits?

    Vad är bra musiksmak eller inte är väl en fråga om ...smak och är därför en hypotetisk diskussion?!!

    När det gäller Kent - så gillar jag all deras musik, oavsett hit status. Och jag kan inte säga att om något annat band... utom möjligen Matt Corby.
    Och oavsett vilka låtar de väljer att spela på en spelning kommer att göra mig glad, bara för att jag får höra låtarna live. Och vad jag mest minns efter en spelning (oavsett band) är känslan av fullkomlig glädje och lycka att ha hört bra musik och för att vara en del av något vackert som i sin tur kommer att inspirera mig. Love that buzz!

    Jag håller med Paralyzed81 och Hulda! Varför allt detta negativitet?!

    och ja, mitt mellannamn är "hippie" så låt oss ha lite mer "Love & Peace" - karma
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2012-12-30 klockan 09:29.

  13. #28
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svartermetalisk Visa inlägg
    Det är inte det som är grejjen.

    Det som blir hits är sådant som kan accepteras av gemene man och gemene man är inte speciellt musikintresserad så snarare är det tvärtom, den riktiga kvaliten är det som inte blir hits.

    Gå och spela Steve Reich som är ett sant geni för 100 personer på gatan, max 2-3 kommer förstå vad det handlar om.
    Åhååå.
    Det är att FÖRSTÅ musiken det handlar om?
    Är det grejen?
    Och jag som alltid trott att det handlar om vad musiken får oss att känna.
    Oavsett genre.
    Tänk så fel jag har haft!
    Man ska alltså lägga panna i djupa veck, analysera och överlägset racka ner på de som inte är tillräckligt deep
    "Den riktiga kvaliten är det som inte blir hits"!
    Undrar vem det är som inte riktigt förstår?

  14. #29
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Förlåt, men jag kommer att svara på engelska...

    Exactly! You have to feel music - art.
    You can sit down and analyze every little word written, every tone played, every brush stroke painted and become none the wiser... Because you weren't there inside the head of the artist when he/she experienced whatever made them create art.
    - but if you're lucky and look at a painting at a certain point in your life, when you feel something close to what the painter might have felt when creating the painting/art work, then you just might possibly understand how he felt...
    And sometimes when reading a book you might catch a notion of what the author must have felt when writing the book, because you're perhaps in the same situation, the same place in your life as the author was when writing...
    And when listening to music you might possibly feel somewhat close to what the musician felt when writing the song, but then again it's much more likely that the song will reach your mind/heart and resonate with whatever you're feeling at the moment.

    But should you ever experience those rare moments of insight I think you should count yourself lucky! One is not often blessed with that kind of insight and I think that those moments are reached by feeling(s) rather than analyzing - but I might be wrong...

    I am happy to just 'feel' whatever the art makes me feel, I love the buzz I get and which in return inspires me.


    ... and I just strayed totally off topic didn't I?! Sorry! I got carried away...
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2012-12-30 klockan 09:27.

  15. #30
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Åhååå.
    Det är att FÖRSTÅ musiken det handlar om?
    Är det grejen?
    Och jag som alltid trott att det handlar om vad musiken får oss att känna.
    Oavsett genre.
    Tänk så fel jag har haft!
    Man ska alltså lägga panna i djupa veck, analysera och överlägset racka ner på de som inte är tillräckligt deep
    "Den riktiga kvaliten är det som inte blir hits"!
    Undrar vem det är som inte riktigt förstår?
    Vi som lagt åtskilliga timmar, dag och så vidare på att lyssna och sätta oss in i låtarna har ofta också gjort personliga tolkningar av låtarna som lätt blir... känslosamma.
    Så inte har du fel när du antar att musiken mycket handlar om vad den får oss att känna. Tvärtom ligger mycket däri. Men det kanske är skillnad på oss som har DOJD som CPR och de som prompt måste stå längst fram på flertalet spelningar för att de hört Ingenting på radion och måste sjunga med i den. Inget fel i att de vill göra det- bara de mår bra - men på en mindre spelning kanske det inte vore så fel med låtmaterial som kanske inte överrepresenteras på andra turnéer ni gjort?

    Hits är ju oftast lättillgängliga i uppbyggnad, och tas därmed enklare emot av en större massa, och nog är det många som missar guldkorn för att de inte sträcker sig längre än radiohitsen eller om de undviker en traditionell struktur och/eller innehar något "svårare" inslag som brus eller gnistrande kretskort i vatten. Vilket inte nödvändigtvis behöver handla om oförståelse, utan kanske mer om bekvämlighet...

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •