Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 46

Ämne: Cirkus, Stockholm 26.05.2012

  1. #31
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Vi som lagt åtskilliga timmar, dag och så vidare på att lyssna och sätta oss in i låtarna har ofta också gjort personliga tolkningar av låtarna som lätt blir... känslosamma.
    Så inte har du fel när du antar att musiken mycket handlar om vad den får oss att känna. Tvärtom ligger mycket däri. Men det kanske är skillnad på oss som har DOJD som CPR och de som prompt måste stå längst fram på flertalet spelningar för att de hört Ingenting på radion och måste sjunga med i den. Inget fel i att de vill göra det- bara de mår bra - men på en mindre spelning kanske det inte vore så fel med låtmaterial som kanske inte överrepresenteras på andra turnéer ni gjort?

    Hits är ju oftast lättillgängliga i uppbyggnad, och tas därmed enklare emot av en större massa, och nog är det många som missar guldkorn för att de inte sträcker sig längre än radiohitsen eller om de undviker en traditionell struktur och/eller innehar något "svårare" inslag som brus eller gnistrande kretskort i vatten. Vilket inte nödvändigtvis behöver handla om oförståelse, utan kanske mer om bekvämlighet...
    Hmm ... Jag vet inte ... Jag tror att hits är de bästa låtarna. Jag gillar också några låtar som inte är hits, men det är på grund av något personligt.
    Att säga att hits är "alltför main stream" för att bli riktigt bra ... Det måste finnas en anledning till att de har blivit hits och den mest sannolika förklaringen skulle vara att de är bra!?
    Och du skulle väl inte säga att The Beatles' hits var inte deras bästa låtar? Eller Abba för den delen?
    Jag vet att det finns en hel del enstaka hits där ute, men det är också en hel del hits som fortfarande håller sin egen och jag skulle definitivt sätta Kents hits rätt tillsammans med de ovan nämnda banden. - Och det var tänkt som en komplimang!

    Men jag kan förstå varför du längtar efter de mindre kända låtarna som ska spelas. Jag var överlycklig när de spelade Celsius i Vega!

  2. #32
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Hmm ... Jag vet inte ... Jag tror att hits är de bästa låtarna. Jag gillar också några låtar som inte är hits, men det är på grund av något personligt.
    Att säga att hits är "alltför main stream" för att bli riktigt bra ... Det måste finnas en anledning till att de har blivit hits och den mest sannolika förklaringen skulle vara att de är bra!?
    Och du skulle väl inte säga att The Beatles' hits var inte deras bästa låtar? Eller Abba för den delen?
    Jag vet att det finns en hel del enstaka hits där ute, men det är också en hel del hits som fortfarande håller sin egen och jag skulle definitivt sätta Kents hits rätt tillsammans med de ovan nämnda banden. - Och det var tänkt som en komplimang!

    Men jag kan förstå varför du längtar efter de mindre kända låtarna som ska spelas. Jag var överlycklig när de spelade Celsius i Vega!
    Saken med hits är ju att de är så "vetenskapligt" utmejslade.
    De är (oftast) utarbetade slingor som skulle kunna fungera som handbok för pop/rock/elektro/etc-teori. Alltså välfungerande hantverk snarare än revolutioner. Alltmedan de mindre kända låtarna kanske är mer experimentiella eller utmanande/spejsade på ett sätt som får den stora publiken att rygga tillbaka lite eftersom den då måste lyssna in sig mer och vänja sig efter en ny retorik som redan finns inarbetad i hitsen. Förstår du vart jag vill komma?

    Visst kan jag hålla med dig om att såväl ABBA som Beatles har sina jättestora hits, men för den sakens skull tror jag inte att jag inte skulle kunna hitta typ 100 låtar var som jag anser så mycket bättre (om jag bara orkade leta). Saken är ju att båda banden har utpräglade låtar som (för)blivit hits och därför är det dem vi minns och lyfter fram: de ligger ju liksom färdigserverade där, precis som med popmelodin som håller den stora massans hand då som nu. Fast nu anser jag dem båda vara mer av en historiebok snarare än relevanta band för mig att lyssna på idag. Fast jag är å andra sidan är jag inte jätteintresserad av musik, lyssnar på typ: Kent, U2, Glasvegas, The xx och Coldplay. Självklart inte bara dessa men i stora drag.

    Celsius spelade de ju också på Zinkensdamm IP sommaren 2008, det var fint! Kvällen innan spelade de på P&L-festivalen och spelade Ingen kommer att tro dig & Oprofessionell vilket var otroligt fint! Precis som Halka på Cirkus i våras, eller Slutsats i somras. Eller Du är ånga våren 2010. Eller... ja, du fattar. Det finns mycket annat fint än "hitsen". Men som tur är blir inte de också lika utslitna utan blandas väl mellan turerna.

  3. #33
    Medlem Svartermetalisks avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Åhååå.
    Det är att FÖRSTÅ musiken det handlar om?
    Är det grejen?
    Och jag som alltid trott att det handlar om vad musiken får oss att känna.
    Oavsett genre.
    Tänk så fel jag har haft!
    Man ska alltså lägga panna i djupa veck, analysera och överlägset racka ner på de som inte är tillräckligt deep
    "Den riktiga kvaliten är det som inte blir hits"!
    Undrar vem det är som inte riktigt förstår?
    Det jag menar är inte att alla ska borde sitta och lyssna på frijazz 24 / 7 för att nå så hög score på credskalan som möjligt men du verkar ju tro att alla som inte dyrkar järnet ur plastig hitmusik är hipsters som bara försöker vara edgy vilket är typ det dummaste jag hört

    Vill folk lyssna på Psy och Fun så gör det jag skiter i men jag vill inte höra att anledningen till att jag inte gör det är för jag är en knepig hipster för det har absolut inget med saken att göra.

  4. #34
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Saken med hits är ju att de är så "vetenskapligt" utmejslade.
    De är (oftast) utarbetade slingor som skulle kunna fungera som handbok för pop/rock/elektro/etc-teori. Alltså välfungerande hantverk snarare än revolutioner. Alltmedan de mindre kända låtarna kanske är mer experimentiella eller utmanande/spejsade på ett sätt som får den stora publiken att rygga tillbaka lite eftersom den då måste lyssna in sig mer och vänja sig efter en ny retorik som redan finns inarbetad i hitsen. Förstår du vart jag vill komma?

    Visst kan jag hålla med dig om att såväl ABBA som Beatles har sina jättestora hits, men för den sakens skull tror jag inte att jag inte skulle kunna hitta typ 100 låtar var som jag anser så mycket bättre (om jag bara orkade leta). Saken är ju att båda banden har utpräglade låtar som (för)blivit hits och därför är det dem vi minns och lyfter fram: de ligger ju liksom färdigserverade där, precis som med popmelodin som håller den stora massans hand då som nu. Fast nu anser jag dem båda vara mer av en historiebok snarare än relevanta band för mig att lyssna på idag. Fast jag är å andra sidan är jag inte jätteintresserad av musik, lyssnar på typ: Kent, U2, Glasvegas, The xx och Coldplay. Självklart inte bara dessa men i stora drag.

    Celsius spelade de ju också på Zinkensdamm IP sommaren 2008, det var fint! Kvällen innan spelade de på P&L-festivalen och spelade Ingen kommer att tro dig & Oprofessionell vilket var otroligt fint! Precis som Halka på Cirkus i våras, eller Slutsats i somras. Eller Du är ånga våren 2010. Eller... ja, du fattar. Det finns mycket annat fint än "hitsen". Men som tur är blir inte de också lika utslitna utan blandas väl mellan turerna.
    Men från tid till annan får du dessa revolutioner du pratar om, dvs The Beatles, som lyckades revolutionera musikvärlden och fortfarande hade en hel generation som gillade deras låtar.
    Och jag håller med dig om att göra en hit är en fråga om att behärska hantverket . Och det finns en hel värld av enstaka hits och jag vet inte, om jag ska skratta eller gråta när mina elever berättar att de precis köpt det nya albumet med Absolute Music no.11111119 - utan att ens märka eller bry sig om att Absolute Music bara är en samling hits, inte en ... band ... * suck *
    ...Jag tror, jag lutar åt det senare.

    Och den enda anledningen till att jag protesterar lite är att det verkar som om du vill lägga kent i samma låda som dessa kommersielt producerade hits, och det är där jag inte håller med.
    Ja, det är ingen tvekan om att Kent vet exakt hur man gör en hit, men det finns fortfarande en värld (eller flera) från Absolute Music No.en-miljon-plus till "Om du var här".
    Jag tyckar att kent har, som The Beatles gjorde, bidragit med något nytt, ett visst ’sound’ som är unik för dem, de har lyckas göra utsökta melodier, fantastiska harmonier och sedan råga på med en text som kräver av dig att du ska tänka.

    Jag vill ha en bok att ta mig på en resa i min fantasi och jag vill ha en målning att få mig att se världen från en annan vinkel,
    - och när jag lyssnar på musik jag vill att det ska röra mig, få mig att känna, men också underhålla mig och om nåt av musiken kan få mig att reflektera över mitt liv - ja, det är bara en fantastisk stor bonus! Men detta är bara min ödmjuka åsikt.
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2013-01-03 klockan 23:08.

  5. #35
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svartermetalisk Visa inlägg
    Det jag menar är inte att alla ska borde sitta och lyssna på frijazz 24 / 7 för att nå så hög score på credskalan som möjligt men du verkar ju tro att alla som inte dyrkar järnet ur plastig hitmusik är hipsters som bara försöker vara edgy vilket är typ det dummaste jag hört

    Vill folk lyssna på Psy och Fun så gör det jag skiter i men jag vill inte höra att anledningen till att jag inte gör det är för jag är en knepig hipster för det har absolut inget med saken att göra.
    Sen är det ju såklart också så att Jocke inte vill verka "svår" här på forumet för tänk om Bosse råkar klicka in sig på forumet och ser att hans favoritmusiker skriver någonting gemene fotbollsfarsa inte hänger med i och därför bestämmer sig för att inte köpa nästa kentskiva. Pengarna från Dom andra-singeln börjar väl sina nu så lika bra att lägga sig platt och producera för vilken house-musiker som helst och hylla det ytligaste i popvägen. För de är ju inga hippstääärschhh... (för det är vi som inte hyllar det ytligaste och enklaste av lättillgängliga, älskar man inte det alla andra gillar är man svår och dålig människa...)

  6. #36
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Laila: Nä, lägger inte kent i samma popfack som gemene Absolut Music-grupp (även om jag inte ser några problem med att ett par av deras låtar varit med i nån samling) utan är bara trött på inställningen om att varje spelning måste vara så "arena-inriktad" med "stora låtval" t.o.m. när de spelar på lilla Cirkus och de hade potential att göra någonting mer intimare och speciellare än den Hits for Kids-samling det blev nu. Själva låtskrivandet har jag inte kommenterat (i alla fall inte i detta fall).

  7. #37
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14

    Standard

    Om jag får komma med ett litet inpass i denna tråden (angående tolkning av låtar och sådär..)

    Jag brukar se det såhär, att en låt är som en person. Melodin och musiken är utseendet, som man upptäcker först och dras till (oftast). Texten är personligheten, vad man står för och sådär.

    Visserligen finns det ju undantag (man kan gilla melodin/utseendet, men det är en ful text/personlighet, och vice versa)

    Jag tycker att en "hit" (vag term) är en låt med bra melodi och en text som faktiskt betyder något.

  8. #38
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svart_och_Svår Visa inlägg
    Om jag får komma med ett litet inpass i denna tråden (angående tolkning av låtar och sådär..)

    Jag brukar se det såhär, att en låt är som en person. Melodin och musiken är utseendet, som man upptäcker först och dras till (oftast). Texten är personligheten, vad man står för och sådär.

    Visserligen finns det ju undantag (man kan gilla melodin/utseendet, men det är en ful text/personlighet, och vice versa)

    Jag tycker att en "hit" (vag term) är en låt med bra melodi och en text som faktiskt betyder något.
    Det var faktiskt en riktigt trevligt sätt att se på det! Att melodin och musiken är utseendet och att texterna är personligheten - Jag gillar det!
    Och då handlar det hela om vad du vill från din musik, vill du att musiken ska få dig att känna dig lycklig, som att dansa, uppmuntrar dig att tänka eller känna dig exklusiv - eliten där ute på kanten
    - Och detta beror återigen mycket på hur du känner .... i.e. how you feel!


    (Det är svårt att uttrycka sig på et språk man inte har lärt. att läsa och förstå ett språk är inte detsamma på att kunna skriva det - och skriva det på rätt sätt, så att ni förstår va jag menar...- hoppas det går)
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2013-01-09 klockan 10:43.

  9. #39
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Sen är det ju såklart också så att Jocke inte vill verka "svår" här på forumet för tänk om Bosse råkar klicka in sig på forumet och ser att hans favoritmusiker skriver någonting gemene fotbollsfarsa inte hänger med i och därför bestämmer sig för att inte köpa nästa kentskiva. Pengarna från Dom andra-singeln börjar väl sina nu så lika bra att lägga sig platt och producera för vilken house-musiker som helst och hylla det ytligaste i popvägen. För de är ju inga hippstääärschhh... (för det är vi som inte hyllar det ytligaste och enklaste av lättillgängliga, älskar man inte det alla andra gillar är man svår och dålig människa...)

    Ja.
    Jag brukar ju alltid vara väldigt försiktig med mina uttalanden för att inte stöta mig med folk här (OBS: Ironi).
    Ibland önskar jag bara att alla de som dissar de stora pophitsen någon gång försökte skriva en själva.
    Det är svårt.
    Sjukt svårt.

  10. #40
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svartermetalisk Visa inlägg
    Det jag menar är inte att alla ska borde sitta och lyssna på frijazz 24 / 7 för att nå så hög score på credskalan som möjligt men du verkar ju tro att alla som inte dyrkar järnet ur plastig hitmusik är hipsters som bara försöker vara edgy vilket är typ det dummaste jag hört

    Vill folk lyssna på Psy och Fun så gör det jag skiter i men jag vill inte höra att anledningen till att jag inte gör det är för jag är en knepig hipster för det har absolut inget med saken att göra.
    Den enes plast är den andres guld?

    Man ska nog vara försiktig med att objektivt döma ut musik som bajs.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #41
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svart_och_Svår Visa inlägg
    Om jag får komma med ett litet inpass i denna tråden (angående tolkning av låtar och sådär..)

    Jag brukar se det såhär, att en låt är som en person. Melodin och musiken är utseendet, som man upptäcker först och dras till (oftast). Texten är personligheten, vad man står för och sådär.

    Visserligen finns det ju undantag (man kan gilla melodin/utseendet, men det är en ful text/personlighet, och vice versa)

    Jag tycker att en "hit" (vag term) är en låt med bra melodi och en text som faktiskt betyder något.
    Jag säger inte att du har fel på något sätt, men personligen tycker jag att det kan finnas både själ och personlighet i melodier och harmonier...
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #42
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Ja.
    Jag brukar ju alltid vara väldigt försiktig med mina uttalanden för att inte stöta mig med folk här (OBS: Ironi).
    Ibland önskar jag bara att alla de som dissar de stora pophitsen någon gång försökte skriva en själva.
    Det är svårt.
    Sjukt svårt.
    Jag har en djup respekt för konstnärer som kan begränsa och ändå uttrycka sig inom ramen för en låt text eller en dikt. Och att göra detta med klarhet, djup, belevenhet och finkänslighet är en förmåga som alltför ofta förbises och ignoreras.
    Då måste du som musiker fortfarande passa in texten i en musikalisk komposition, och se till att allt faller harmoniskt på plats.
    Jag är inte säker på att vi på utsidan förstår komplexiteten i ett sådant företag.


    Men tack för att vilja göra det och göra det så vackert!

  13. #43
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Den enes plast är den andres guld?

    Man ska nog vara försiktig med att objektivt döma ut musik som bajs.
    Du har helt rätt! Och även om jag inte gillar en bestämd låt eller musikstycke jag bör respektera arbetet bakom. Oberoende av konstnären eller musiken. Och jag har gjort mig skyldig för att döma musik och artister utan att ha tagit hänsyn till arbetet bakom den musik de har utfört. Jag borde ha vetat bättre.
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2013-01-09 klockan 17:40.

  14. #44
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Jag säger inte att du har fel på något sätt, men personligen tycker jag att det kan finnas både själ och personlighet i melodier och harmonier...
    Joo, som sagt, detta är ju mitt sätt att se det. I mitt huvud är en låts "mitt" samspelet mellan text och melodi.
    "Det är inte folk som hatar oss, det är vi som hatar folk."

  15. #45
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Laila Marie-Gigi Andersen Visa inlägg
    Det var faktiskt en riktigt trevligt sätt att se på det! Att melodin och musiken är utseendet och att texterna är personligheten - Jag gillar det!
    Och då handlar det hela om vad du vill från din musik, vill du att musiken ska få dig att känna dig lycklig, som att dansa, uppmuntrar dig att tänka eller känna dig exklusiv - eliten där ute på kanten
    - Och detta beror återigen mycket på hur du känner .... i.e. how you feel!


    (Det är svårt att uttrycka sig på et språk man inte har lärt. att läsa och förstå ett språk är inte detsamma på att kunna skriva det - och skriva det på rätt sätt, så att ni förstår va jag menar...- hoppas det går)
    Du är fullt förståelig =)

    Och ja, jag gillar det också (vilket är varför jag ser det så). Samtidigt brukar jag försöka att inte kategorisera (och misslyckas som alla andra), men jag har det som mall om jag inte begriper mig på en låt..
    "Det är inte folk som hatar oss, det är vi som hatar folk."

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •