Visa resultat för omröstning: Vad för invandringspolitik ska Sverige ha?

Antal röster
12. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Fri invandring (öppna gränser)

6 50,00%
  • Högre invandring än idag

1 8,33%
  • Samma invandringspolitik som den nuvarande

2 16,67%
  • Mindre invandring än idag

2 16,67%
  • Endast flyktingar och arbetskraftsinvandring

0 0%
  • Ingen invandring (stängda gränser)

1 8,33%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

Ämne: Invandringspolitiken

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Invandringspolitiken

Vad ska vi ha för invandring typ? aktuellt med tanke på Centerpartiets nya grej.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Svår fråga. Hmm, "vet inte" finns inte som alternativ. Jag är positiv till invandring men kan tycka att den är svårhanterad för de mest välkomnande kommunerna. Var Sverige mer solidariskt mellan olika kommuner, skulle vi klara mer invandring. Var EU mer solidariskt, kunde vi kanske till och med ha fri invandring.

Jag svarar "som idag".
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Nybörjare
    Reg.datum
    Jan 2013

Standard

Jag står för fri invandring, men vi måste först se till att vi klarar av den.
    "Det är inte folk som hatar oss, det är vi som hatar folk."

Standard

Om Sverige öppnade gränserna skulle man ju få en extrem invandring. Inte bara de som söker men inte får asyl idag, utan de flesta som kunde skulle ju ta sig till Sverige istället för övriga europeiska länder. Vilket alltså förmodligen är ganska många fler än de som söker asyl i Sverige idag.
    Så det så.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag är för öppna gränser för att regeringar inte har någon rätt att bestämma var folk ska bo, tyvärr kan det mycket väl leda till en extremt hög invandring som är destruktiv för båda Sverige och länderna som invandrarna utvandrar ifrån. Det är något man får ta isåfall tyvärr, man kan inte bara utgå ifrån vad som är praktiskt, det skulle säkert vara praktiskt att döda alla gamla och sjuka men det gör vi inte för att de inte är rätt. Något man kan göra dock för att minska invandringen är att ta bort alla förmåner som invandrare får, tillexempel etableringsbidraget (eller vad det heter) och ge invandrarna exakt samma vilkor som vilket svensk medborgare som helst. Det skulle inte bara ta bort ett skäl till att komma till Sverige men också öka integrationen, vi tar bort "vi mot dom"-situationen genom att alla lever på samma vilkor och xenofober kan inte längre klaga på att invandrare får massa förmåner, win-win.

När det gäller riksdagspartierna så ser jag inte så stor skillnad på Sverigedemokraternas invandringspolitik jämfört med de andra riksdagspartierna, de förespråkar bara olika grader av begränsad invandringspolitik.
    Sláinte Mhath!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag är för öppna gränser för att regeringar inte har någon rätt att bestämma var folk ska bo, tyvärr kan det mycket väl leda till en extremt hög invandring som är destruktiv för båda Sverige och länderna som invandrarna utvandrar ifrån. Det är något man får ta isåfall tyvärr, man kan inte bara utgå ifrån vad som är praktiskt, det skulle säkert vara praktiskt att döda alla gamla och sjuka men det gör vi inte för att de inte är rätt. Något man kan göra dock för att minska invandringen är att ta bort alla förmåner som invandrare får, tillexempel etableringsbidraget (eller vad det heter) och ge invandrarna exakt samma vilkor som vilket svensk medborgare som helst. Det skulle inte bara ta bort ett skäl till att komma till Sverige men också öka integrationen, vi tar bort "vi mot dom"-situationen genom att alla lever på samma vilkor och xenofober kan inte längre klaga på att invandrare får massa förmåner, win-win.

När det gäller riksdagspartierna så ser jag inte så stor skillnad på Sverigedemokraternas invandringspolitik jämfört med de andra riksdagspartierna, de förespråkar bara olika grader av begränsad invandringspolitik.
    Jag vet inte riktigt var jag står i frågan ideologiskt, men rent praktiskt skulle ju öppna gränser fungera hyfsat om alla eller de flesta länder hade det. Om bara Sverige hade det skulle det gå åt helvete.
    Så det så.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt var jag står i frågan ideologiskt, men rent praktiskt skulle ju öppna gränser fungera hyfsat om alla eller de flesta länder hade det. Om bara Sverige hade det skulle det gå åt helvete.
    Någon måste ju börja. Helvete vet jag inte, en kraftigt ökad befolkning kan ju leda till positiva saker också.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Jag tycker det ska vara öppna gränser, för att den enda nackdelen jag kan komma på är att om det skulle bli för mycket människor i ett land så kanske inte landet kan försörja alla människor.
    Men jag tror att risken att det händer är väldigt liten.
    Äh jag vet inte, gränser är väl ganska dumt egentligen, precis som staket eller galler.

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Tycker egentligen inte att vi som haft turen att bli födda i Sverige har någon rätt att säga åt folk att "här får du inte vara, åk tillbaka till kriget med dig!" men det är en fråga som är större än Sverige. Om BARA Sverige skulle införa fri invandring skulle väldigt många komma hit och bli en ekonomisk börda men om många första världen-länder gjorde det skulle det troligen inte ens märkas av jättemycket. Det känns som att det är lite som med Kyoto-avtalet, är nog flera som är beredde att göra det om de får garantier att andra länder också kommer göra det.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vi kör någon slags kompromiss med fri invandring, de får komma hit men då måste de ingå i ett etableringsprogram som innebär att man måste förtära en viss kost och kultur under 12 månader. Varje dag mackor med kaviar, leverpastej eller messmör och vid speciella tillfällen sill och surströmming, sedan måste de kolla på varje deltävling av melodifestivalen, varje avsnitt av på spåret, så ska det låta, lets dance, idol, digiloo, badaboo, schabadej och allt vad det heter. Om de är kvar innan perioden är slut så får de stanna (ingen kommer stanna).
    Sláinte Mhath!

Standard

Jag är inte för att stänga ute folk från Sverige eller andra länder, gränser är inget bra i sig, men ibland behövs dem. En anledning till att fri invandring inte skulle fungera är att man isåfall skulle behöva ha gemensamma lagar i alla länder, vilket inte skulle fungera pga kulturskillnader.
    Tänk er det här:
    Vi har öppna gränser och människor kan fritt komma till Sverige och utnyttja vår sjukvård. De är svårt sjuka och har inte råd/möjlighet att få hjälp i sitt eget land. Vi tar emot dem och ger dem vård utan att de kan betala skatt motsvarande kostnaderna. Låter lite ekonomiskt oförsvarbart men ändå snällt.
    Tänk ännu lite längre:
    Danmark sänker skatten och slopar delar av den offentliga sektorn, t.ex. vården. Istället åker de till Sverige och tar emot vård, det betalar ju ändå vi svenskar för. Nu är det bara dumsnällt.
    Istället ska man kanske ha en regel om att man måste skatta i ett land för att få tillgång till skattefinansierade förmåner.Tyvärr fungerar inte det heller eftersom de "svaga"(sjuka, fattiga, outbildade) kommer flytta till länder med höga skatter och stor offentlig sektor och skatta där för att få ta del av förmånerna.
    De "starka"(rika, friska, välutbildade) kommer att fly sitt land när allt fler svaga flyttar in och "utnyttjar"(även om de kanske är så illa tvungna) deras skattepengar på ett ekonomiskt ohållbart sätt. Helt plötsligt har man ett samhälle där alla behöver ta ut mer än de ger till den offentliga sektorn/staten.
    Det är inte svårt att se hur fri invandring kan leda till en mer segregerad värld och fler internationella konflikter. Dock en fin tanke som skulle fungera om man kunde ha en gemensam ekonomisk lagstiftning i egentligen hela världen.
    Så det så.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Är ni för ort och mot stånd också eller??
    Kan bara dra en lättnandes suck att inte Kentforumet sitter i regeringen...
    Nu ska jag ut och vandra lite
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Sláinte Mhath!

Standard

Nu tycker jag att alla på det här forumet sjunger we shall overcome.
    Så det så.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Enkelt. Legalisera droger, människor utan jobb börjar sälja och resten knarkar ihjäl sig. Problemet löst genom "Survival of the fittest".
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •