Sidan 25 av 37 FörstaFörsta ... 151617181920212223242526272829303132333435 ... SistaSista
Resultat 361 till 375 av 549

Ämne: Forumets musiker

  1. #361
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Den som kritiserar en låt ska göra det på ett konstruktivt sätt. Att till exempel fråga hur full någon var när han eller hon spelade in en låt är inte konstruktivt för fem öre.

    Hoppas nu att diskussionen fortsätter i god ton.
    Låt dom komma nu

  2. #362
    Erfaren medlem benjamin_syrsas avatar
    Reg.datum
    Feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    7 046

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Fullkomligt legitim fråga, speciellt om jag tänker kritisera vill jag veta om personen i fråga själv tycker att det låter bra, om han inte gör det själv behöver man ju kanske inte säga nåt. Jag menar inte någonting illa med det faktiskt.
    Ska jag ge min åsikt tycker jag att det är märkligt att det låter som det gör efter tio års spelande efter flera tagningar.
    OM du tänker kritisera honom? Det framgick ganska tydligt att det redan var kritik (och väldigt elak sådan) när du frågade hur full han var när han spelade in det. Tänk lite på vad du skriver.

  3. #363
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Tobbes version av Sverige var helt okej spelat och sjungt, speciellt för att vara en tagning. Men du behöver stämma gitarren Tobbe. Det är därför det låter illa...
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  4. #364
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    jag var tvungen att ta den tagning jag lyckades sätta och som jag fick ha kvar eftersom audacity hängde sig och avslutades flera gånger när jag stoppade efter en lyckad tagning...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #365
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    jag var tvungen att ta den tagning jag lyckades sätta och som jag fick ha kvar eftersom audacity hängde sig och avslutades flera gånger när jag stoppade efter en lyckad tagning...
    Kanske dags att investera i lite pålitligare inspelningsutrustning? Om du vill vara seriös så kan du ju isåfall ta sången och gitarren i två olika tagningar...

    Det går förövrigt att göra i Audacity också har jag för mig, och då kan du även klippa och klistra in och repetera olika bitar av tagningarna som du lyckades med.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  6. #366
    Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Malmö, Sweden
    Inlägg
    19 279

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg

    Visste först inte om jag ville lyssna eller inte för detta är min favoritlåt med Anna. Men jag gjorde det ändå och gillade det skarpt!
    When you can live forever, what do you live for?

  7. #367
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Kanske dags att investera i lite pålitligare inspelningsutrustning? Om du vill vara seriös så kan du ju isåfall ta sången och gitarren i två olika tagningar...

    Det går förövrigt att göra i Audacity också har jag för mig, och då kan du även klippa och klistra in och repetera olika bitar av tagningarna som du lyckades med.
    det var det jag gjorde och brukar göra, spelar gitarren först och sen sången. jag måste köra brusreducering och skit och göra en massa effekter på gitarrspåret för att få bort en massa bakgrundsbrum som jag inte vet var det kommer ifrån (det hörs bara på inspelningen, oftast som ett brummande/surrande, ibland ett jävla högfrekvent tjut). en kille på jobbet sa att det kan vara ljudkortet som suger som gör att det kommer såna där ljud...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #368
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    det var det jag gjorde och brukar göra, spelar gitarren först och sen sången. jag måste köra brusreducering och skit och göra en massa effekter på gitarrspåret för att få bort en massa bakgrundsbrum som jag inte vet var det kommer ifrån (det hörs bara på inspelningen, oftast som ett brummande/surrande, ibland ett jävla högfrekvent tjut). en kille på jobbet sa att det kan vara ljudkortet som suger som gör att det kommer såna där ljud...
    Tjutet kan ju vara rundgång om du lyssnar i högtalare samtidigt som du spelar gitarr, eller om du har hörlurar som läcker väldigt mycket..

    Brummet är troligtvis jordbrum.. Eller så har du väldigt oskyddade ljudsladdar som tar in störningar från omkringliggande apparater. På linjenivå så är det viktigt att ha helt okej kablar för att slippa surr och andra störningar.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  9. #369
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Jag får brus i mina inspelningar för att jag kör micken via usbport.


  10. #370
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Jag får brus i mina inspelningar för att jag kör micken via usbport.
    Fast då handlar det om att miken och/eller ljudkortet (ad-omvandlaren) i miken är av låg kvalitet. USB-porten är ju helt digital, så informationen från mik till dator kan inte snappa upp något brus. Däremot kan det bli störningar i dataöverföringen, men det tillför inte brus utan andra artefekter som stuttrande ljud.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #371
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Fast då handlar det om att miken och/eller ljudkortet (ad-omvandlaren) i miken är av låg kvalitet. USB-porten är ju helt digital, så informationen från mik till dator kan inte snappa upp något brus. Däremot kan det bli störningar i dataöverföringen, men det tillför inte brus utan andra artefekter som stuttrande ljud.
    typ 9 år gammalt ljudkort och inte av den bästa typen då, micken ska det inte vara något fel på.


  12. #372
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Jag har nog sagt det här förut men din röst är jättefin och jag hoppas att du startar ett band snart, du vet det som härmar Kents Kent-sound , ska nog bli intressant.

  13. #373
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    typ 9 år gammalt ljudkort och inte av den bästa typen då, micken ska det inte vara något fel på.
    Ah, jag tolkade det som att du hade en s.k. USB-mik, alltså en sån som man kan koppla in direkt i USB-porten..

    Men ljudkortet är alltså ett 9 år gammalt USB-ljudkort?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  14. #374
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Ah, jag tolkade det som att du hade en s.k. USB-mik, alltså en sån som man kan koppla in direkt i USB-porten..

    Men ljudkortet är alltså ett 9 år gammalt USB-ljudkort?
    Nej jag har en usbsladd till min vanliga dynamiska mick.
    Kopplar in det i datorn. så det går genom ljudkortet i den, inte ett externt ljudkort.


  15. #375
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Nej jag har en usbsladd till min vanliga dynamiska mick.
    Kopplar in det i datorn. så det går genom ljudkortet i den, inte ett externt ljudkort.
    Fast en USB-port är alltid digital, så själva omvandlingen från analogt till digitalt måste ske externt. Det sitter antagligen en liten a/d-omvandlare (d.v.s. ett litet ljudkort med endast inspelningsmöjlighet) i XLR till USB-sladden.. Är det någon sån här liknande du har?:

    http://www.crunchgear.com/2010/01/25...music-stardom/

    Om det brusar i inspelningen så beror det alltså inte på ljudkortet, utan på a/d-omvandlaren i xlr till usb-kabeln eller på mikrofonen...

    Sen snappar ju naturligtvis mikrofoner upp ljud som finns runtomkring, så spelar du in nära datorn så är risken överhängande att fläktljud m.m. kommer även med i inspelningen.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 25 av 37 FörstaFörsta ... 151617181920212223242526272829303132333435 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •