Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 67

Ämne: 747

  1. #46
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Men kan vi inte fråga: Vad försökte J.Berg att uttrycka med 747?
    Han gjorde väl den med avsikt att göra musik han själv skulle vilja lyssna på så det är inte ett garanterat meddelande till fansen direkt, mer troligt är att texten reflekterar vad Jocke hade för vision av en bildsättning till musiken.

    Själva texten verkar väl cirkulera kring ämnet kärlek och att den kärleken som finns mellan det paret är viktigare för dom än allt annat "ni kan skratta om ni vill, håna oss vi rör oss ni står still" (bryr sig inte om vad någon annan tycker), "när paniken bryter ut ler du svagt och viskar "du är värd att dö för"" (den kärleken dom har är viktigare än livet så även fast dom kommer bli berövade livet i en flygplanskrasch så kommer dom få behålla sin kärlek, ungefär). sen är väl "men mot gummi, glas och metall betyder ett mirakel inget alls" någon slags konstdatering av att även om känslan är magisk försvinner inte realismen i faktumet att dom kommer att dö, en slags bekräftelse på att även fast det är så starka känslor så kommer det oundvikliga ändå inträffa. Blir någon slags neutral, verklighetstrogen synvinkel av det. Även fast de inte blir berövade kärleken blir dom ändå det fast å andra sidan vet man inte vad som händer efter man dör och om då deras kärlek har någon egentlig betydelse, det är mer en fråga om vad man själv tror som avgör hurvida det är ett sorgligt slut eller inte.

    Så det är väl kort och gott om mycket stark kärlek, men det är inget specifikt budskap i det, utan mer än skildring.
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  2. #47
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Komplimang! Det är ett slutord.

  3. #48

    Standard

    Kontrasten evigt-tillfälligt verkar spela en roll. Även om det materiella är tillfälligt så blir vi eviga genom att verkligen tro på något, genom våra ritualer. Låten saknar avslut? Titeln 747 kanske symboliserar allt låten egentligen inte handlar om, en sorts ironi. Att vi är tidlösa varelser, alldeles ofängslade av våra maskiner, när allt kommer omkring.

  4. #49
    Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Spinnargränden/Upendi
    Inlägg
    18 046

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Alltså, handlar den om en flygplanskrasch bara för att han sjunger om det?
    Handlar "Kräm" då om kräm bara för att han sjunger om DET?
    Handlar "Socker" om s o c k e r ?!!?
    Näe...
    Precis, Handlar 'Mannen i den vita hatten' om en man i en vit hatt? Knappast.
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

  5. #50

    Standard

    Har inte sett detta på forumet och det har ju med 747 att göra i högsta grad.

    Vad tycker ni om Jacob Czitroms version... finns att höra på http://www.jacobczitrom.se/

    sämre version får man leta LÄNGE efter är min åsikt, det är att förstöra en underbar låt...
    Men älskling vi var alla en gång små

    Jönköping 15/6-05
    Lund 6/12-07
    Linköping 10/3-10
    Göteborg 14/7-12
    Stockholm 24/8-13
    Göteborg 1/6-14
    Norrköping 27/6-15
    Linköping 23/9-16
    Stockholm 17/12-16

    R.I.P Stefan Liv 1980-2011

  6. #51
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    uppsala, , Sweden.
    Inlägg
    138

    Standard tjo

    ja vad som nu ville uppnås me 747 det är nog svårt att svara på.. men att det är en sjukt bra låt det råder det ingen tvekan om! jocke sa på kalas 02 i gävle att 747 "var sången om flygplanet". men ja, jag tror att den handlar om kärlek. underbar, tärande, villkorslös kärlek, ingenting annat.
    läkerol-salmiak

  7. #52
    Nybörjare enviskningmellanordens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    malmö sverige
    Inlägg
    31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Alltså, handlar den om en flygplanskrasch bara för att han sjunger om det?
    Handlar "Kräm" då om kräm bara för att han sjunger om DET?
    Handlar "Socker" om s o c k e r ?!!?
    Näe...

    747 handlar om längtan, kärleken och drömmarna[/I] vs. verkligheten, motståndet och tiden.
    Om hur bräckligt allt är och hur lätt vi hindras på vägen.
    TACK ska du ha The Plauge! ibland är vi så insnöade att vi gör det svårt för oss.

  8. #53

    Standard

    Givetvis är det meningen att man ska göra sin egen tolkning. Jag har dock, trots att det är min absoluta favoritlåt och jag har lyssnat igenom den ett oräkneligt antal gånger, inte kommit i underfund med vad jag anser att den representerar.

  9. #54
    Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    38

    Standard

    Jag har bara skummat igenom alla svaren i denna tråden så jag är inte riktigt säker på om det jag skriver har skrivits innan, förlåt för det.

    Med det sagt tycker jag att ni har glömt bort den sista raden i texten.

    "Men mot gummi glas och metall
    betyder ett mirakel inget alls"

    Där miraklet är att ett par älskar varandra eller att den ena personen säger till den andra att hon/han älskar honom/henne. Gummit, glaset och metallen borde väl vara flygplanskraschen och för mig symboliserar det slutet på förhållandet. En kärlekshistoria som gått åt helvete som man skulle kunna likna vid en flygplanskrasch?

    För mig så är 747's handling kopplad till resten av Isola vilket gör att låten inte går att tolka i sig. Första låten "Livräddaren" skulle kunna representera början på samma förhållande som avslutas i 747. "Om du var här" skulle kunna motsvara början av ett förhållande där man hela tiden längtar efter varandra och inte kan få nog av sin partner. Och så kan man kanske fortsätta för resten av låtarna med varierande resultat. Sen är det ju inte så att jag tänker på det här när jag lyssnar på låtarna men om jag ser på "librettot" (haha) i sin helhet så börjar jag tolka det så.

    På något sätt har jag för mig att Isola är gjord i sann "Ok Computer"-anda men jag vet inte om jag läst det någonstans eller om jag bara antagit det. Det är nog därför jag tolkar skivan som en enhet istället för var låt för sig. Och om Ok Computer nu var inspiration till skivan kan man kanske sätta sig in i vad Jocke tänkte när han skrev texterna på ett annat sätt.

    Kanske blev lite rörigt och glömde säkert en hel del. Min största poäng är väl den sista raden "betyder ett mirakel inget alls" vilket står i kontrast till det inlägget som sa att kärleken skulle vara värd mer än livet och att även om man dör så har man det mest betydelsefulla kvar. Miraklet betydde ju ingenting?


    PS: Med Ok Computer-anda kunde jag lika gärna sagt något annat album men just Ok Computer banade lite grann av en ny väg för melankoliska rockare där de kunde göra konceptalbum. Nu tycker jag iförsig kent är mer romantiska än melankoliska men det är en annan diskussion :P.

  10. #55
    Medlem Lennys avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Litenstadnånstans
    Inlägg
    289

    Standard

    I Eskilstuna i somras berättade ju Jocke vad den handlar om innan
    de spelade den. Ett par som flyr till en ö (Isola, ö på italienska)
    för att komma ifrån allt, men planet (möjligen ett 747??? :P) störtar då på vägen, på deras väg till att rädda sitt förhållande och komma bort från allt ett tag.


    Ett jävligt bra tag sen nån skrev på denna tråd, men tänkte att mu när Jocke gett ett svar ville jag skriva det.. Förstår givetvis att många andra inbitna kentare har noterat detta
    Senast redigerat av Lenny den 2008-11-04 klockan 16:40.
    Mina tankar är så klara nu
    Ni kan släppa den där bomben nu
    Över axeln ser jag pärlband av blåljus
    Vår hämnd blir ljuv

  11. #56
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Den är slutet på resan till Isola, men sedan går allt åt helvete, helt solklart..

  12. #57
    Medlem Lennys avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Litenstadnånstans
    Inlägg
    289

    Standard

    Japp precis. Jag tyckte att man kunde fatta textens mening redan innan Jocke "förklarade" den i E-tuna.
    Mina tankar är så klara nu
    Ni kan släppa den där bomben nu
    Över axeln ser jag pärlband av blåljus
    Vår hämnd blir ljuv

  13. #58
    Staffan747
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lenny Visa inlägg
    Japp precis. Jag tyckte att man kunde fatta textens mening redan innan Jocke "förklarade" den i E-tuna.
    Jag har inte ens hört förklaringen. Det där var min alldeles egna tolkning, så det så

  14. #59
    Medlem ErikFribergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    Karlskrona, Nereihörnet
    Inlägg
    280

    Standard

    Ända sedan jag första gången hörde det där med plankrashen 20år innan Isola o.s.v. har jag liksom tänkt hela skivan som en enda stor resa genom ett förhållande som till slut krashar med 747...

    Men det är ju bara min tolkning av en tolkning så att säga...
    Något som flög in via TV:n
    kan nuförtiden få mig ur balans...

    Adda gärna: EriikFriiberg@hotmail.com

  15. #60
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Jag undrar om Amelia med Joni Mitchell har inspirerat på något sätt. Den handlar om Amelia Earheart och sista versen går så här:

    I pulled into the cactus tree motel
    To shower off the dust
    And I slept on the strange pillows of my wanderlust
    I dreamed of 747s
    Over geometric farms

    Dreams, amelia, dreams and false alarms
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •