Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 33 av 33

Ämne: Text: Det finns inga ord

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Etown
    Inlägg
    204

    Standard

    Bara jag som tolkar detta som ett hån mot Sverige som land? Förutom de uppenbara raderna tycker jag att det är en röd "Sverigehatande" tråd genom låten.

    "Sjung en sång utan ord om ljusa nätter
    Sjung för mig igen, du lät som snöfall
    Jag håller andan med dig för jag vet hur du känner
    Sjung om dom gånger vi delade ett liv med en blick"

    "Sång utan ord om ljusa nätter" - hån mot innehållslösa radiolåtar som är populära i Sverige, samt om saker som egentligen inte existerar.
    "Sjung om dom gånger vid delade ett liv med en blick" - tema på många radiolåtar.

    "
    Jag har inga ord för att vi andas, tänker, känner samma sak. Vi känner alltid samma sak" - Jantelagen, att man måste vara som alla andra för att passa in.

    Sista stycket om hur svenska bara "rullar med" istället för att bryta sig ut och försöka något nytt och eget (aldrig någon som säger nej).


    Inser självfallet att det finns många hål i min teori här, men skulle bara vilja se om andra har tänkt i samma banor som jag.
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

  2. #32
    Medlem Svartermetalisks avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Bara jag som tolkar detta som ett hån mot Sverige som land? Förutom de uppenbara raderna tycker jag att det är en röd "Sverigehatande" tråd genom låten.

    "Sjung en sång utan ord om ljusa nätter
    Sjung för mig igen, du lät som snöfall
    Jag håller andan med dig för jag vet hur du känner
    Sjung om dom gånger vi delade ett liv med en blick"

    "Sång utan ord om ljusa nätter" - hån mot innehållslösa radiolåtar som är populära i Sverige, samt om saker som egentligen inte existerar.
    "Sjung om dom gånger vid delade ett liv med en blick" - tema på många radiolåtar.

    "
    Jag har inga ord för att vi andas, tänker, känner samma sak. Vi känner alltid samma sak" - Jantelagen, att man måste vara som alla andra för att passa in.

    Sista stycket om hur svenska bara "rullar med" istället för att bryta sig ut och försöka något nytt och eget (aldrig någon som säger nej).


    Inser självfallet att det finns många hål i min teori här, men skulle bara vilja se om andra har tänkt i samma banor som jag.
    Jag har också tänkt på att denna sången dissar jantelagen.

    Sen tror jag väl kanske inte att dom skrev låten för att dissa Sverige som nation eller svenskarna som folk

  3. #33
    Nybörjare zeroxinas avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Standard

    Är det bara jag eller är den här låten ganska så lik 747?

    Båda låtarna har en stark instrumental kraft, liknande upplägg, disposition och en del "sounds" som påminner om varandra. Jag vet inte, är ingen musiker direkt så har lite svårt att sätta fingret på det. Det är bara en spontan känsla jag får.
    i den döda vinkeln ser jag allt du gör

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •