Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 62

Ämne: Ismael: Hur kan man anta att det var kallt?

  1. #16
    Medlem Eskils mors avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Här och nu, Södra Finland
    Inlägg
    437

    Standard

    Jag fattar ingenting men frågade Eskil hur han tolkar raderna. Hans åsikt är enkel och klar:

    "Det här jag föddes på ett sjukhus dit folk mest kom för att dö så kanske mamman dog där också och därför finns det inga vittnen från den dagen.

    Och när han föddes på ett sjukhus var det en snöstorm ute och det har någon berättat för honom senare. Och förstås är det kallt när det är en snöstorm och han antar det för det låter bättre än till exempel tror eller tycker."
    "Som alltid flyr jag till musiken
    Den enda plats där jag är jag - - -
    Där de stora drömmarna är lag"

    "Var tog all tiden vägen
    En gång var vi miljonärer
    När vi hade all tid i världen"

    "Om jag bara kunde fylla mitt hjärta med godhet"
    Kentforumet - mitt språkbad på nätet


  2. #17

    Standard

    Jävlar vad Joakims texter ska överanalyseras..
    som flugorna på socker betyder ingenting

  3. #18
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eskils mor Visa inlägg
    Jag fattar ingenting men frågade Eskil hur han tolkar raderna. Hans åsikt är enkel och klar:

    "Det här jag föddes på ett sjukhus dit folk mest kom för att dö så kanske mamman dog där också och därför finns det inga vittnen från den dagen.

    Och när han föddes på ett sjukhus var det en snöstorm ute och det har någon berättat för honom senare. Och förstås är det kallt när det är en snöstorm och han antar det för det låter bättre än till exempel tror eller tycker."
    Ungefär så tänkte jag också, men glömde det där sjukhuset dit folk mest kom för att dö, då är det ju väldigt troligt.

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Jävlar vad Joakims texter ska överanalyseras..
    Och vem har gjort det? Man får väl försöka förstå sig på texter, diskutera och hjälpa andra, tycker jag.

  4. #19
    Medlem Eskils mors avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Här och nu, Södra Finland
    Inlägg
    437

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Jävlar vad Joakims texter ska överanalyseras..
    Eftersom Eskil är bara 9 år gammal (du kanske inte visste det), tror jag att han knappast överanalyserar nånting. Vi tyckte denna tråd var intressant och hade då en rolig diskussion om texten och Eskil ville berätta om sin egen tolkning som jag tycker var kul.

    Om "överanalysering" irriterar dig här på något sätt så behöver du väl inte alls läsa det som skrivs här, eller hur .
    "Som alltid flyr jag till musiken
    Den enda plats där jag är jag - - -
    Där de stora drömmarna är lag"

    "Var tog all tiden vägen
    En gång var vi miljonärer
    När vi hade all tid i världen"

    "Om jag bara kunde fylla mitt hjärta med godhet"
    Kentforumet - mitt språkbad på nätet


  5. #20
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eskils mor Visa inlägg
    Eftersom Eskil är bara 9 år gammal (du kanske inte visste det), tror jag att han knappast överanalyserar nånting. Vi tyckte denna tråd var intressant och hade då en rolig diskussion om texten och Eskil ville berätta om sin egen tolkning som jag tycker var kul.

    Om "överanalysering" irriterar dig här på något sätt så behöver du väl inte alls läsa det som skrivs här, eller hur .
    Vem är Eskil?! vart kommer han in i bilden? Varför?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vem är Eskil?! vart kommer han in i bilden? Varför?
    Som jag har förstått det är Eskil ett nioårigt kentfan som alltså är son till 'Eskils mor'. Han kommer väl in i bilden på det sättet att han gillar kent och ville tolka texten men själv inte är medlem på forumet och då inte kan skriva här.

  7. #22
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Varför överanalyserar ni Eskil?
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  8. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Varför överanalyserar ni Eskil?
    Ja, du har rätt ; )
    Tillbaka till ämnet.

  9. #24
    Medlem Eskils mors avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Här och nu, Södra Finland
    Inlägg
    437

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vem är Eskil?! vart kommer han in i bilden? Varför?
    Jag vill först tacka Kardemumma för hennes svar. Jag skulle ändå vilja tillägga att Eskil är verkligen min nioårig son, som har lyssnat på kent nästan hela sitt liv (ursprungligen mitt fel!) och sjunger och visslar kent dagligen, spelat kentlåtar med sin stratocaster och har sett kent fyra gånger live. För att uppehålla hans entusiasm tyckte jag att det var en bra idé att registrera mig på kentforum. Tänkte att på det sätt kan Eskil läsa vad andra kentfans tänker och skriver och kan även skriva nånting själv fast han inte är en medlem.

    Eskil går i språkbad och talar och skriver svenska ganska bra men behöver min hjälp här på forumet då och då (och vice versa!). Och jag tror att han behöver min "parental guidance" också, och att han är för ung för att hänga här ensam. Han får skriva själv här men oftast är det vi tillsammans eller bara jag. Att jag skriver så ofta om Eskil behöver jag väl inte förklara.

    Jag tycker att det är fint att Eskil nu läser dagens inlägg med mig och lär sig svenska här (många nya, nyttiga ord, såsom jävlar igår, det var lätt att översätta och förklara, men t.ex. Kentidiiots signatur, som Eskil hittade en dag, var mycket svårare att förklara), och vågar delta i debatten och har en åsikt om t.ex. hur man kan anta att det var kallt.

    Hoppas du har fått svar på dina frågor. Och nu vet du att "Eskils mor" innehåller både Eskil och mor.

    Nu tillbaka till ämnet!
    "Som alltid flyr jag till musiken
    Den enda plats där jag är jag - - -
    Där de stora drömmarna är lag"

    "Var tog all tiden vägen
    En gång var vi miljonärer
    När vi hade all tid i världen"

    "Om jag bara kunde fylla mitt hjärta med godhet"
    Kentforumet - mitt språkbad på nätet


  10. #25
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eskils mor Visa inlägg
    Jag fattar ingenting men frågade Eskil hur han tolkar raderna. Hans åsikt är enkel och klar:

    "Det här jag föddes på ett sjukhus dit folk mest kom för att dö så kanske mamman dog där också och därför finns det inga vittnen från den dagen.

    Och när han föddes på ett sjukhus var det en snöstorm ute och det har någon berättat för honom senare. Och förstås är det kallt när det är en snöstorm och han antar det för det låter bättre än till exempel tror eller tycker."

    Jag gillar inte dessa övertolkningar men kan inte låta bli nu.

    Jag tror inte det syftar till att dennes mor dog vid förlossningen utan syftar till något hopplöst och utdöende. Födas där folk mest av allt dör är något väldigt symboliskt. Födas i en stad där sjukhusets uppgift inte längre är att bota och bringa liv utan att vara en sista hållplats inför döden.
    Att som i en tidigare text, födas en tusendel för sent, något väldigt hopplöst, här finns inget att hämta. Uträknad redan från början, klyftorna i samhället att redan från start behöva kämpa mycket mer än andra och ändå inte komma mer än halvvägs.
    Alla vill göra avtryck, göra skillnad, men Det kräver att man har gener och anlag.
    Senast redigerat av Fjant den 2010-10-13 klockan 13:08.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  11. #26
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Hum, måste låttexter/poesi röra sig inom logikens ramar? Vad trist...

    'Antar' i det här fallet gissar jag på handlar om rytmik, snarare än innebörd förövrigt..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eskils mor Visa inlägg
    Eftersom Eskil är bara 9 år gammal (du kanske inte visste det), tror jag att han knappast överanalyserar nånting. Vi tyckte denna tråd var intressant och hade då en rolig diskussion om texten och Eskil ville berätta om sin egen tolkning som jag tycker var kul.

    Om "överanalysering" irriterar dig här på något sätt så behöver du väl inte alls läsa det som skrivs här, eller hur .
    Jag syftade väl kanske mer på den allmänna överanalyseringen och inte just Eskils funderingar. All the same, om man måste förstå varje textrad för att vara nöjd så är kent kanske inte vad man borde lyssna på.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  13. #28
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Jag syftade väl kanske mer på den allmänna överanalyseringen och inte just Eskils funderingar. All the same, om man måste förstå varje textrad för att vara nöjd så är kent kanske inte vad man borde lyssna på.
    Och jag tycker att du överreagerar.

  14. #29
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Tycker Eskils tolkning och mor är charmiga. <3
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  15. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Tycker Eskils tolkning och mor är charmiga. <3
    mmm....måste för övrigt vara trevligt med ett barn som delar ens egen musiksmak...mina fullkomligt avskyr Kent...det brukar låta ungefär så här:...Åh nej,inte den där Jocke Berg igen..han suger..orka Kent..

    Vet inte vad jag gjort för fel där..
    Säg till om jag stör sa han när han steg in, så går jag med detsamma. Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen.

    @erika.persson.prahlin

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •