Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 62

Ämne: Ismael: Hur kan man anta att det var kallt?

  1. #46
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Jag ser fortfarande inte var du vill komma? Kan inte Ismael vara ett undantag också?

    "Det tog 25 år av missförstånd
    Det tog 25 år att ens komma så här långt"


    Av en ren slump var Jocke 25 år när debutalbumet släpptes.

    "Du sa ”Jag längtar tillbaks till 1997″
    Jag sa ”Vill du ge upp är det är ditt val”"


    Av ren slump började Harri i bandet 1997 och hoppade sedan av.

    Jag tycker det är ganska uppenbart.

    Det är inte uppenbart.
    Det är bara du som drömmer.
    "Ismael" handlar inte om bandet på något sätt.
    Att huvudpersonen i låten föraktfullt klipper av någon som vill tillbaka till sin ungdoms glada dagar beror på att vår berättare inte har mycket till övers för något som han upplever som lyxproblem.
    Att det blev just 97 beror mest på att det låter bra att sjunga

    Apropå texten.
    Raden om födelse är inte symbolisk utan högst bokstavlig.
    Därför skulle den med huvudpersonens egna ord, kunnat berättas ungefär så här:
    "Jag kom till Sverige från ett land som härjades av inbördeskrig.
    När jag forskade i mitt ursprung var den enda detalj som stod ut bland dokumenten ett oväder/ en snöstorm på min födelsedag...
    Jag konstaterar med en aning ironi varje gång födelsedagen kommer på tal att jag antar att jag kan ha fått... ett onödigt kyligt välkomnande.
    Men eftersom mina föräldrar är döda och landet var i en enda röra så finns det mig veterligen inga vittnen kvar i livet från denna min stora dag.
    Man skulle kanske kunna räkna mig själv som vittne, men...
    Ni minns förstås varje detalj från er egen födelse.
    Själv minns jag nada".


    Ni förstår säkert att man inte får plats med all information i en tonsatt text.
    Man får helt enkelt koncentrera sig på det som a: klingar bäst, b: funkar fint i frasering & c: sätter bäst stämning efter syftet man vill uppnå.

    Kriget och huvudpersonens inställning till det är hämtat från någon jag känner.
    Resten är fiktion.
    Min fattiga tolkning av en nystart med oanade möjligheter och oanade komplikationer.
    Det är säkert helt omöjligt att läsa ut av texten, men det var det jag hade i tankarna när den skrevs.

  2. #47
    Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 749

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är säkert helt omöjligt att läsa ut av texten, men det var det jag hade i tankarna när den skrevs.
    Det var någon som sa att första delen av texten ("jag växte upp snabbt från min barndom", "jag föddes redan slagen" och så vidare) påminde om den bibliska Ismaels historia. Jag får också känslan av den sortens utanförskap som kommer av att man på något sätt förlorat sitt hem, eller tvingats bort från det. Så det har du allt lyckats bra med.
    Tack för förklaringen, för övrigt.

    don't have to be beautiful, but it's nice.

  3. #48
    Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24 349

    Standard

    Tack Jocke. Nu fick texten en helt ny innebörd för mig. Och hela låten växte något enormt. Det är synd att budskapet inte är lika tydligt som det blir när du förklarar det. För det är ett viktigt budskap, speciellt idag.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

    Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

  4. #49
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av olivia bengtsson Visa inlägg
    Det var någon som sa att första delen av texten ("jag växte upp snabbt från min barndom", "jag föddes redan slagen" och så vidare) påminde om den bibliska Ismaels historia. Jag får också känslan av den sortens utanförskap som kommer av att man på något sätt förlorat sitt hem, eller tvingats bort från det. Så det har du allt lyckats bra med.
    Tack för förklaringen, för övrigt.
    Här skulle huvudpersonen kunna tillägga (också med viss ironi):
    Jag tvingades växa upp snabbt, redan besegrad och det gott folk, var allt som finns att berätta från min barndom.


    För övrigt (även om det var någon annan som skrev om bandets inblandning i texten) så började Harri i bandet i Januari/Februari 1996.

  5. #50
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    För övrigt (även om det var någon annan som skrev om bandets inblandning i texten) så började Harri i bandet i Januari/Februari 1996.
    Men varför saknas han på gravitation omslaget?
    Du och jag

  6. #51
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    5 155

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Att det blev just 97 beror mest på att det låter bra att sjunga
    Jag satt och funderade på det här. 1997 är nog det årtal som återkommer oftast (Både i "Ismael" och i "Ensammast i Sverige"). Jag kom fram till att -97 är helt enkelt det som klingar bäst. Lite stolt att man faktiskt hade rätt blir man

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Apropå texten.
    Raden om födelse är inte symbolisk utan högst bokstavlig.
    Därför skulle den med huvudpersonens egna ord, kunnat berättas ungefär så här:
    "Jag kom till Sverige från ett land som härjades av inbördeskrig.
    När jag forskade i mitt ursprung var den enda detalj som stod ut bland dokumenten ett oväder/ en snöstorm på min födelsedag...
    Jag konstaterar med en aning ironi varje gång födelsedagen kommer på tal att jag antar att jag kan ha fått... ett onödigt kyligt välkomnande.
    Men eftersom mina föräldrar är döda och landet var i en enda röra så finns det mig veterligen inga vittnen kvar i livet från denna min stora dag.
    Man skulle kanske kunna räkna mig själv som vittne, men...
    Ni minns förstås varje detalj från er egen födelse.
    Själv minns jag nada".


    Ni förstår säkert att man inte får plats med all information i en tonsatt text.
    Man får helt enkelt koncentrera sig på det som a: klingar bäst, b: funkar fint i frasering & c: sätter bäst stämning efter syftet man vill uppnå.

    Kriget och huvudpersonens inställning till det är hämtat från någon jag känner.
    Resten är fiktion.
    Min fattiga tolkning av en nystart med oanade möjligheter och oanade komplikationer.
    Det är säkert helt omöjligt att läsa ut av texten, men det var det jag hade i tankarna när den skrevs.
    Och det här är anledningen till att vi älskar dig Jocke

    Jag spelade "En plats i Solen" för en kompis nyligen. Han blev helt fascinerad av texterna, och just fraseringarna. Man kan plocka ut nästan vilken som rad som helst ur dina texter och ha ett grymt citat. Hur fan gör du för att komma på sådana klockrena rader?
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"


  7. #52
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Men varför saknas han på gravitation omslaget?
    Jag har för mig att jag läst att Harri togs in som livemedlem under verkligen-turnén, eftersom Martin Roos lämnat bandet och att han sedan blev tillfrågad om att vara permanent medlem...


  8. #53
    Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41 169

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Men varför saknas han på gravitation omslaget?
    Han kanske inte lyder under tyngdlagen?

  9. #54
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är säkert helt omöjligt att läsa ut av texten, men det var det jag hade i tankarna när den skrevs.
    Inte helt omöjligt, det där som du skrev var nästan exakt det som jag tänkte när jag lyssnade på låten. Fast nu vet jag att det verkligen är så som jag tänkte.
    Speciellt delen: Det fanns ingenstans att springa, man vågade inte gå, man tog betäckning, höll sig gömd fick mig att tänka på krig. Och att de flesta av hans bekanta är troligen döda och han haft det svårt och har flytt landet.
    Textraderna: Du lät exakt som Ismael, minns du Ismael? Jag är din Ismael låter som om Ismael, huvudpersonen, och typ hans pappa eller nån annan bekant hittat varandra igen? Sorry om jag överanalyserar nu haha.
    Väldigt bra text och låt måste jag säga... fast det är ju de flesta som ni har släppt.

  10. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Han kanske inte lyder under tyngdlagen?
    Haha....roligt..
    Säg till om jag stör sa han när han steg in, så går jag med detsamma. Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen.

    @erika.persson.prahlin

  11. #56
    Medlem ÖvreGärdtres avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    MALMKÖPING
    Inlägg
    234

    Standard

    Faktum är att precis som Jocke förklarar handlingen upplevde jag texten när jag hörde denna fantastiska låt redan från början. Fick liksom scenariot (ha ha stavas det så) uppspelat som bilder i huvudet när Jocke sjöng.

  12. #57
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    62

    Standard

    Jocke, jag har fått för mig att du sagt/skrivit att du aldrig skriver texter om bandet eller dig själv..?? Då undrar jag hur du gör, brukar du bygga upp sådanahära små historier och skriva låten utifrån den personens synvinkel?
    Tiden går, Om hundra år är vi stjärndamm min vän

  13. #58
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    @Restless Heart
    Jocke har redan skrivit om sina inspirationskällor i äldre trådar. Också har han skrivit om
    låtskriveri i Fråga kent någon gång. Det är synd att man kan inte läsa de gamla svar för
    tillfället.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  14. #59
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Men varför saknas han på gravitation omslaget?
    Om man bortser från singeln "Gamla Ullevi/Skisser..." som plåtades endast 5 (!) dagar innan släpp, så är alla bandfotografier i alla omslag tagna långt före release.
    Harri började i bandet efter inspelningen av "Verkligen".
    Han började helt enkelt med rep inför turnén.
    Alla bilder var då redan tagna och på väg till tryck.
    Dessutom spelar han ju inte något på skivan, så även om vi hunnit hade det varit... missvisande.

  15. #60
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Restless Heart Visa inlägg
    Jocke, jag har fått för mig att du sagt/skrivit att du aldrig skriver texter om bandet eller dig själv..?? Då undrar jag hur du gör, brukar du bygga upp sådanahära små historier och skriva låten utifrån den personens synvinkel?
    Jag skriver en hel del om mig själv.
    79%, typ.
    Mycket handlar också om människor i min närhet, men på ett känslomässigt plan.
    Jag vill inte skriva något om bandets "karriär".
    Tråkigt, ointressant och... trångt ämne för mig.

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •