Sidan 28 av 57 FörstaFörsta ... 181920212223242526272829303132333435363738 ... SistaSista
Resultat 406 till 420 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #406
    Nybörjare Vapnets avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Efter en lyssning var jag besviken.
    Nu, efter sådär 20 lyssningar är jag som vanligt helt såld.

    Tack kent för att ni ger oss små godbitar innan albumet släpps.
    Håller med.
    Är inte såld ännu på melodin, men i vanlig ordning vet jag att det kommer släppa.
    Once you've sought the path of revenge
    There's no way to stop
    And the more I try to hurt you the more that it hurts me


    Danger Mouse & Sparklehorse - Revenge Feat. The Flaming Lips

  2. #407
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vapnet Visa inlägg
    Håller med.
    Är inte såld ännu på melodin, men i vanlig ordning vet jag att det kommer släppa.
    Det är inte så mycket "melodi" i den traditionella meningen. Det behövs inte! Lite samma typ av sångarr som LBE..

    Personligen kan jag tycka att "flängande" melodier kan vara överskattade. Fast ibland också helt fantastiska
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  3. #408

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Det är inte så mycket "melodi" i den traditionella meningen. Det behövs inte! Lite samma typ av sångarr som LBE..

    Personligen kan jag tycka att "flängande" melodier kan vara överskattade. Fast ibland också helt fantastiska
    Ursäkta lilla mig men det är ju en killer-melodi i både vers, refräng & stick!

  4. #409
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    När man överlag älskar ett bands musik så mycket att man är en aning missnöjd trots att man tycker att låten är mestadels bra.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  5. #410
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg

    Ursäkta lilla mig men det är ju en killer-melodi i både vers, refräng & stick!
    Absolut. Monoton killermelodi
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  6. #411

    Standard

    Monoton vet jag inte... Det är väl bara det att den är mer rytmisk än melodisk. Personligen börjar jag känna att 80-90% av en bra melodi sitter i rytmen, sen kan man leka bäst man vill med tonerna och de underliggande ackorden. Ibland iaf - en del melodier kan vara bra trots att rytmen mer eller mindre håller sig till fjärdedelsnoter. Men vi har väl alla olika syner på melodier, antar jag, och det är okej .

    EDIT

    Okej, jag kan nog faktiskt medge att den är lite monoton, då det är rytmen som styr verserna. Men som du säger är det en killermelodi ändå!
    Senast redigerat av Gästen den 2014-04-25 klockan 12:43.
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  7. #412
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    Jag tolkar de 200 åren som att det var skitlängesen han skrev låten som spelas i bilen. Vilket passar ihop med kniven i hjärtat-textraden. Som att råka gå förbi en gammal port som man bott i för längesen, och kastas tillbaks till den tiden.
    Njä, jag tror alltså inte Jocke nödvändigtvis är "jag". Precis som "jag" är något/någon annat i La Belle Epoque(och många andra av hans låtar). Inte heller då säkert om någon låt han skrivit.
    Detta är jag högst osäker på.
    Jag tror hur som helst inte att det är så banalt att han går förbi en bil, hör en låt och slängs tillbaka i tiden. Med tanke på vad texten och de andra symbolerna (troligtvis) handlar om. Snarare landet, samhället, svensken, människorna, förfallet, hoppet, chansen till förändring, insikterna etc. Där har du kniven. i hjärtat av allt det.
    Möjligtvis i Jocke, men för så mycket mer än att han påminns om en av sina låtar.

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    Ursäkta lilla mig men det är ju en killer-melodi i både vers, refräng & stick!
    Håller helt med!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #413
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gästen Visa inlägg
    Monoton vet jag inte... Det är väl bara det att den är mer rytmisk än melodisk. Personligen börjar jag känna att 80-90% av en bra melodi sitter i rytmen, sen kan man leka bäst man vill med tonerna och de underliggande ackorden. Ibland iaf - en del melodier kan vara bra trots att rytmen mer eller mindre håller sig till fjärdedelsnoter. Men vi har väl alla olika syner på melodier, antar jag, och det är okej .
    Det är ju det jag säger.. Att något är monotont är för mig inte per automagik något dåligt..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  9. #414

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Det är ju det jag säger.. Att något är monotont är för mig inte per automagik något dåligt..
    Jag insåg det både mitt i skrivandet och efter att jag postat inlägget (därav redigeringen) . Tankeverksamheten har nog inte fått nog med koffein än. Ehe.
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  10. #415
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gästen Visa inlägg
    Jag insåg det både mitt i skrivandet och efter att jag postat inlägget (därav redigeringen) . Tankeverksamheten har nog inte fått nog med koffein än. Ehe.
    Jag började skriva innan du editerade det, blev sen avbruten av min dotter innan jag skrev klart

    Iaf så tror jag att melodins monotona egenskaper kanske gör att en del har svårare att ta till sig den.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #416
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OWC747 Visa inlägg
    Jag tolkar de 200 åren som att det var skitlängesen han skrev låten som spelas i bilen. Vilket passar ihop med kniven i hjärtat-textraden. Som att råka gå förbi en gammal port som man bott i för längesen, och kastas tillbaks till den tiden.
    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Njä, jag tror alltså inte Jocke nödvändigtvis är "jag". Precis som "jag" är något/någon annat i La Belle Epoque(och många andra av hans låtar). Inte heller då säkert om någon låt han skrivit.
    Detta är jag högst osäker på.
    Jag tror hur som helst inte att det är så banalt att han går förbi en bil, hör en låt och slängs tillbaka i tiden. Med tanke på vad texten och de andra symbolerna (troligtvis) handlar om. Snarare landet, samhället, svensken, människorna, förfallet, hoppet, chansen till förändring, insikterna etc. Där har du kniven. i hjärtat av allt det.
    Möjligtvis i Jocke, men för så mycket mer än att han påminns om en av sina låtar.
    Eller, jag funderar på om Jocke hörde en låt från allra början av karriären("200 år sen") och blev besviken när han tänkte på hur han då förvaltade sin möjlighet att säga någonting viktigt.
    För, låt oss vara ärliga, han har alltid varit en fantastisk textförfattare, men det är inte förrän på senare delen av karriären jag ser riktigt fokuserad substans i allvaret med någon slags... agenda (nu skriver jag lite slarvigt, men vissa kanske förstår vad jag menar). Att han inte alltid tagit chansen att "vårda" det jag är inne på här: http://forumet.kent.nu/showthread.ph...=1#post1119708
    Kanske känns detta som en kniv i hjärtat.

    En fundering jag fick, om jag lutar åt att kniven sätts i ett helt annat större övergripande samhällshjärta.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  12. #417
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg

    Eller, jag funderar på om Jocke hörde en låt från allra början av karriären("200 år sen") och blev besviken när han tänkte på hur han då förvaltade sin möjlighet att säga någonting viktigt.
    För, låt oss vara ärliga, han har alltid varit en fantastisk textförfattare, men det är inte förrän på senare delen av karriären jag ser riktigt fokuserad substans i allvaret med någon slags... agenda (nu skriver jag lite slarvigt, men vissa kanske förstår vad jag menar). Att han inte alltid tagit chansen att "vårda" det jag är inne på här:.
    Fast då dömer han sig själv för hårt. Han var ju inte direkt gammal när han skrev texterna till låtarna i början av karriären. Jag tror att i samband med att man blir äldre och får barn så får man andra insikter om vad som är viktigt. Så har det blivit för mig iaf.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  13. #418

    Standard

    Jag gillar när saker och ting tolkas på djupet.
    The plauge, dina synpunkter är väldigt intressanta.
    Men jag tror ändå någonstans att många fans övertolkar texterna. Sa inte Jocke det en gång? Ibland är orden där just för att det låter så jäkligt bra.
    Ingen kritik, för som sagt, jag gillar när det är kopplingar och metaforer som inte är helt självklara på en gång. Man måste tänka lite, och när man börjar göra det så lär man sig alltid något till slut.

  14. #419
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Förbeställde albumet i iTMS, hade ju varit trevligt om det ordnades så att låtarna finns tillgängliga pre där också för oss som förbeställer...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  15. #420

    Standard

    Tolkningar är viktiga. Diskussioner är viktiga. Att hålla samtalet igång kring något. Sen tycker jag personligen att övertolkningarna ofta haglar när det kommer till texter (inte bara kents) och annan konstutövning överlag. Att ha en egen tolkning är en sak men att försöka hitta fram till SANNINGEN (som i upphovsmannens snillrika uppsåt bakom någonting) bakom en text är i min värld helt meningslöst.

    Personligen gillar jag hur texten fångar både en stor, allmängiltigt uppgivenhet och sedan väver samman det med berättarjagets. Stort och litet i ett. Lysande är det. Fantastisk låt.
    rbroddmark.tumblr.com

Sidan 28 av 57 FörstaFörsta ... 181920212223242526272829303132333435363738 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •