Här kan det vara på sin plats att klargöra vissa saker.
Om ett band spelar på en sommarfestival så innebär det i 89% av fallen att de är ute på en festivalturné.
På Festivaler får man som headline max 90 minuter (i undantagsfall mer om man spelar sist).
Band som gör festivaler får helt enkelt anpassa sig efter festivalens schema och det är ju fler band på varje scen, vilket innebär att en satans massa roddare gör changeover mellan varje konsert.
<Om nån okynnes-spelar tre extra låtar innbär dt en försening på den scenen som i sin tur innbär att de följande gigen på olika scener krockar.
Inte så kul för en besökare som vill se tre band samma kväll.
Ofta går det inte att ta med videoskärmar och fan och hans moster upp på en festivalscen för att a: det får inte plats inom den givna scenens mått, b: man har inte tid att sätta upp det.
Att DM spelar på en svensk festival betyder alltså med största sannolikhet att de gör en massa festivaler i Europa.
Det kan också vara så att Arvika bara platsar väldigt bra i deras schema.
Det är alltså INTE banden som bestämmer hur länge man spelar, även om DM säkert skulle kunna kräva att spela i 3 timmar och få det om de ville, men då skulle de kanske få kliva på vid ett på natten eller nåt och tro mig, det är inte bästa tiden på festival.
Folk är slutkörda av både musik och annan yttre & inre påverkan
Hur många slutgig missade man inte när man själv var besökare på Roskilde en gång i tiden. Typ alla....
Jag och Martin var väldigt....ehh... trötta på Cure -90 (eller -91?) på Roskilde.
Och då var de ta mig fan på sin kreativa topp.
Primal scream(precis efter Sreamadelica) är också suddigt.
Likaså Nirvana. det enda jag minns från det giget är någon kladdig Remouladsås på flottiga pommes som jag fått för mig skulle ta mig ur den svårkontrollerade situationen.