Sidan 6 av 37 FörstaFörsta 12345678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 76 till 90 av 549

Ämne: Forumets musiker

Erfaren medlem Meanys avatar
    Reg.datum
    Sep 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    danne och jag har planer på att spela in i 25 metersbassängen på aq-va-kul innan dom river den. den är tömd på vatten och det hade nog blivit jävligt udda akustik med allt kakel. och nej, jag har inte alls special needs-videon i åtanke...
    spela in en impuls som ni kan använda i ett konvolverande reverb också, så kan ni använda akustiken när ni vill! hur praktiskt som helst.

konvolverande reverb är reverb som använder ett slags ljudfiler, impulser, som består av efterklangen från valfri akustisk miljö. http://en.wikipedia.org/wiki/Convolution_reverb
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Meany Visa inlägg
    du kommer förmodligen drabbas av oerhört jobbiga stående vågor i nedre mellanregistret, om du inte fixar de parallella ytorna med diffusering, men det ska å andra sidan inte vara så jobbigt. sen är det absorbenter som gäller, det har jag inte lika stor koll på, men googla och du skall finna! akustik är lika mycket religion som vetenskap när det ska appliceras på studiobyggade.
    Pga de två parallella väggarna? Men vad sägs som lite bokhyllor, madrasser och sängar ivägen? =)

Reg.datum
    Sep 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Pga de två parallella väggarna? Men vad sägs som lite bokhyllor, madrasser och sängar ivägen? =)
    bokhyllor är nog det du ska satsa på, se bara till att få bort släta ytor som går parallellt med varandra, då får man stående vågor, och det är aldrig bra. madrasser är också bra, jag kan ge dig tips på var du bör sätta dessa när jag får se rummet. det beror mycket på hur du hade tänkt dig utnyttja rummet, var du tänkt dig att spela in och placera mikrofoner/högtalare/ljudkällor osv, och vilka mikrofoner du tänkt använda.
    bänkarna blev tronerna när narrarna fick kronorna, så buga dig åt kungarna af stan

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

bokhyllor är nog det du ska satsa på, se bara till att få bort släta ytor som går parallellt med varandra, då får man stående vågor, och det är aldrig bra. madrasser är också bra, jag kan ge dig tips på var du bör sätta dessa när jag får se rummet. det beror mycket på hur du hade tänkt dig utnyttja rummet, var du tänkt dig att spela in och placera mikrofoner/högtalare/ljudkällor osv, och vilka mikrofoner du tänkt använda.
    Bilder kommer i nästa vecka! =)
    Från en massa olika vinklar!
    Tanken är väl att spela in i en av ändarna.
    Inga större problem att bygga ihop en liten hörna med möbler och skit där.
    Behöver man en reflektorvägg kan man alltid använda bordtennisbordet?
    Sen är frågan hur pass mycket ljudet relekteras ifrån kortsideväggarna också.

Jag vet inte vad för teknisk utrustning som ska finnas där än och inte hur den ska vara placerad heller. Men kan jag få tag på en trummis/förbättrar mina egna kassa kunskaper så lär trumsetet åka upp på vinden med! =)
    Senast redigerat av sundance_danne den 2007-06-13 klockan 19:08.

Reg.datum
    Sep 2003

Standard

Bilder kommer i nästa vecka! =)
    Från en massa olika vinklar!
    Tanken är väl att spela in i en av ändarna.
    Inga större problem att bygga ihop en liten hörna med möbler och skit där.
    Behöver man en reflektorvägg kan man alltid använda bordtennisbordet?
    Sen är frågan hur pass mycket ljudet relekteras ifrån kortsideväggarna också.

Jag vet inte vad för teknisk utrustning som ska finnas där än och inte hur den ska vara placerad heller. Men kan jag få tag på en trummis/förbättrar mina egna kassa kunskaper så lär trumsetet åka upp på vinden med! =)
    trummor är asjobbigt att spela in, det ger mig huvudvärk. jag blev trött på att försöka när jag höll på med det, så jag spelade helt enkelt in dom med en enda mikrofon. sen lät det därefter också. vill du lära dig göra det så finns det en okej guide i senaste sound on sound (tror inte det kommit ut nån ny sen dess). tänk isåfall på att du vill ha många ingångar på ljudkortet, eller så kan du försöka spela in ett stereospår via en mixer, men då måste det bli perfekt direkt också. icke att rekommendera.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Blir väl trummaskin / gjort på datorn / keyboard för trummorna i inspelningssyfte då.

Har du något tips på ett bra externt (USB antar jag är billigare än firewire) ljudkort för inspelningssyfte?
    Senast redigerat av sundance_danne den 2007-06-14 klockan 23:11.

Reg.datum
    Sep 2003

Standard

Blir väl trummaskin / gjort på datorn / keyboard för trummorna i inspelningssyfte då.

Har du något tips på ett bra externt (USB antar jag är billigare än firewire) ljudkort för inspelningssyfte?
    måste det vara externt? sen är nog det viktigaste hur många kanaler och preamps du vill ha, samt vilken mjukvara du vill använda. vill du köra cubase eller sonar funkar det mesta, protools kräver digidesign- eller m-audio-grejer, logic stöder det mesta, men oavsett så funkar det ju bara till mac. osv osv. på rak arm kan jag rekommendera focusrites saffire-kort (fw) och digidesigns mbox-kort (usb). båda serierna har flera kort och de billigare i båda serierna väger in på drygt 3000. då har du ett kort som du inte behöver byta ut förrän du antingen vill spela in fler kanaler än två samtidigt (läs: trummor eller hela band live), eller vill höja ribban avsevärt på dina inspelningar (läs: riktig studio). alla kort ur de serierna har iallafall två preamps, som fungerar mycket bra, och det klarar du dig jävligt långt med. oftast kommer du nog bara använda en kanal ändå, iallafall i början.

tänk sen på all kringutrustning man inte tänker på. visst, man har datorn klar, ljudkortet och mikrofonerna inköpta, och står där och har inga kablar eller mikrofonstativ, sen köper du det och kommer på att du måste ha hyllor och lådor, samt stolar (sköna stolar), ett ytterligare skrivbord, ljuset är kasst, du behöver några par slutna hörlurar, du har två eluttag och ingen grenadapter, osv osv. sen tillkommer adaptrar ("var är xlr-hane-rca-hona-adaptrarna? vadå, har du tappat bort dom IGEN?"). tänk på sånt lika mycket som på vilket ljudkort du vill köpa, är mitt första tips.

åter till huvudfrågan, vill du köra cubase eller liknande så rekommenderar jag nog ett saffire LE för drygt 3000, det kommer du väldigt långt på.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

måste det vara externt?

åter till huvudfrågan, vill du köra cubase eller liknande så rekommenderar jag nog ett saffire LE för drygt 3000, det kommer du väldigt långt på.
    Jag har en laptop, lite svårt att klämma in något externt ljudkort i den.
    Och något inköp av en stationär dator är inte planerad än på ett bra tag.

Det där ljudkortet ska kollas upp.

Reg.datum
    Sep 2003

Standard

vad hade du tänkt använda för mjukvara förresten? det är viktigt att ha något hum om innan man bestämmer vad man vill ha för ljudkort.

Reg.datum
    Sep 2002

Standard

vad hade du tänkt använda för mjukvara förresten? det är viktigt att ha något hum om innan man bestämmer vad man vill ha för ljudkort.
    Ah vafan, man kan väl köra på opensource och sen programmera om det så det funkar som man själv vill?

Ingen aning direkt, har använt både cubase och protools, men typ bara till enkel inspelning.
    Hela studio-byggeprojektet ligger en bit fram i tiden ändå så vi får se.

Reg.datum
    Sep 2003

Standard

Ah vafan, man kan väl köra på opensource och sen programmera om det så det funkar som man själv vill?

Ingen aning direkt, har använt både cubase och protools, men typ bara till enkel inspelning.
    Hela studio-byggeprojektet ligger en bit fram i tiden ändå så vi får se.
    låter lite överdrivet jobbigt att programmera själv, ärligt talat.

Erfaren medlem benjamin_syrsas avatar
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard Egna covers

Posta på bara, alltid kul att höra!

Det här är ifrån ettornas och tvåornas sommaravslutning på min skola (eller min gamla skola är det väl nu) där jag och tre st till uppträdde med Mannen I Den Vita Hatten.

Det är små individuella misstag lite här och var, bl.a glömde jag bort att jag skulle spela solo, så jag fick kasta mig in i det sen när jag kom på det. Det gick hyfsat i alla fall.

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    man kan ju hoppas att vi får många bidrag här...
    Tja, många bidrag fick du inte, men ganska många inlägg är det.
    Om än i mer diskussionsform och från samma personer, dig inkluderad :P
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Medlem estetflums avatar
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Jag är fan lite imponerad över er sättning på fyra guror. Det blev ett maffigt ljud.. faktiskt en bra cover =)
    http://myspace.com/theluxeband - släppte 4 låtars EP, fick singelkontrakt med warners efter en månad

Medlem evelyne-88s avatar
    Reg.datum
    Feb 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av estetflum Visa inlägg
    Jag är fan lite imponerad över er sättning på fyra guror. Det blev ett maffigt ljud.. faktiskt en bra cover =)
    Ja eller hur, den var bra
    Stanna hos mig Du är allt jag har
    Stanna hos mig Du är allt jag har kvar

Sidan 6 av 37 FörstaFörsta 12345678910111213141516 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •