Ämne: Bilder AV forumare

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Naturliga och tekniskt haltande är två olika saker, säg att de vill printa den med överexponerade tapeten. Halva mönstret har ju bara en färg vilket kommer resultera i en enda färgklick när den är på papper, oönskad effekt. Det saknas toner helt enkelt.
    En bra redigering kompletterar det man inte kunnat göra bättre under plåtningen. Men riktigt dåligt bildmaterial kan inte photoshoppas till och se bra ut - skit in, skit ut. Jag vet att Oskars bilder är bra, även utan att han går loss på dem med diverse blur-verktyg och färgförändringar, men ibland är det just den där hårda kontrasten eller extremt mättade färgen som gör bilden.

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    En bra redigering kompletterar det man inte kunnat göra bättre under plåtningen. Men riktigt dåligt bildmaterial kan inte photoshoppas till och se bra ut - skit in, skit ut. Jag vet att Oskars bilder är bra, även utan att han går loss på dem med diverse blur-verktyg och färgförändringar, men ibland är det just den där hårda kontrasten eller extremt mättade färgen som gör bilden.
    Mättad färg och hög kontrast behöver fortfarande inte betyda att man raderar bort viktig "info" ur bilden så att man går miste om toner. Destu mer man lyckas återskapa på plats destu mindre behov för photoshop, vilket är det ultimata. Men vad fan vet jag, har ju bara studerat skiten i 3 år nu..

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Mättad färg och hög kontrast behöver fortfarande inte betyda att man raderar bort viktig "info" ur bilden så att man går miste om toner. Destu mer man lyckas återskapa på plats destu mindre behov för photoshop, vilket är det ultimata. Men vad fan vet jag, har ju bara studerat skiten i 3 år nu..
    Det kan faktiskt också vara så att din skärm är kass. Jag ser inte att väggen skulle vara "överexponerad" eller sakna toner.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Jag håller med, summan blir densamma - jobba mycket med själva bildtagningen och lite i mörkrummet eller tvärtom. Men jag tror att det i det här fallet är en smaksak. Du vill se det kameran såg, men bilden visar, pga tekniska begränsningar och dålig förberedelse eller kanske vilja, något annat.

När jag fotar står jag oftast inför valet att ta bild i dåliga förhållanden eller inte ta någon bild alls. Ibland lyckas det, ibland inte, men självklart är det kul om man kan dra ner ISOn och ha ett hyffsat skärpedjup utan att offra exponeringen.

Adam K.
    Guest

Standard

Det är bara uppe i hörnet. Där det ska vara bruna prickar är det bara svaga ljusa prickar som smälter in i mönstret.

Kanske är så att även min skärm är dålig, vad vet jag. ^^

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det kan faktiskt också vara så att din skärm är kass. Jag ser inte att väggen skulle vara "överexponerad" eller sakna toner.
    Stör mej på den här biten, och nej min skärm är det inget fel på..

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Det är bara uppe i hörnet. Där det ska vara bruna prickar är det bara svaga ljusa prickar som smälter in i mönstret.

Kanske är så att även min skärm är dålig, vad vet jag. ^^
    Ärligt talat så ser jag på min skärm alla nyanser som ska synas. Sen att de inte framträder exakt lika tydligt över hela väggen är en helt annan sak, det betyder inte att bilden är av dålig kvalitet.

Staffan747
    Guest

Standard

Men nu blev det här överkritiskt och jättedrygt, ska lugna ner mej..

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Oskars bilder är jättebra, och det säger jag inte för tjejen är het som fan eller för att jag hjälpte till : )
    inget.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Men nu blev det här överkritiskt och jättedrygt, ska lugna ner mej..
    Jag tar gärna kritik, men i det här fallet håller jag inte med om att det är något fel på bilden. Du kan tycka att den delen inte är snygg, och jag hade i efterhand gärna också velat att väggen skulle vara helt homogen vad gäller exponering, men nu blev det inte så. Jag skulle kunna klippa och klistra i PS tills väggen är perfekt, men jag jobbar inte på det sättet. Jag använder de förutsättningar som finns i den bild jag tagit, annars illustrerar man snarare än fotograferar. Det är inte min kopp te.

Adam K.
    Guest

Standard

Ärligt talat så ser jag på min skärm alla nyanser som ska synas. Sen att de inte framträder exakt lika tydligt över hela väggen är en helt annan sak, det betyder inte att bilden är av dålig kvalitet.
    Jag sa bara vad jag såg på min skärm. :, (

Staffan747
    Guest

Standard

Jag tar gärna kritik, men i det här fallet håller jag inte med om att det är något fel på bilden. Du kan tycka att den delen inte är snygg, och jag hade i efterhand gärna också velat att väggen skulle vara helt homogen vad gäller exponering, men nu blev det inte så. Jag skulle kunna klippa och klistra i PS tills väggen är perfekt, men jag jobbar inte på det sättet. Jag använder de förutsättningar som finns i den bild jag tagit, annars illustrerar man snarare än fotograferar. Det är inte min kopp te.
    Ville bara få det klart att jag inte tyckte det var en smaksak, utan en teknisk miss.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Jag sa bara vad jag såg på min skärm. :, (
    Jo, och jag säger vad jag ser på min.
    Ville bara få det klart att jag inte tyckte det var en smaksak, utan en teknisk miss.
    ...och jag tycker att det hade varit snyggare om väggen hade varit homogent upplyst, men därmed inte sagt att det är något fel på bilden.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Sen vill jag till mitt försvar också säga att jag har aldrig har utgivit mig för att vara något proffs. Jag är helt och hållet självlärd och fotar mest för att det är roligt, och jag har inte tillgång till någon dyr studioutrustning via skolor eller liknande.

Adam K.
    Guest

Standard

Ett porträtt minsann! ; )

Sidan 151 av 490 FörstaFörsta ... 51101141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161201251 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •