Ämne: Bilder AV forumare

Standard

Adam:
    Kan du förklara för mig vad du vill få fram med den där bilden med ett plank?

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av 070307 Visa inlägg
    Adam:
    Kan du förklara för mig vad du vill få fram med den där bilden med ett plank?
    Vilken? Den senaste eller någon jag tagit bort?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg

?
    Det var den här bilden jag menade.

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Fast det är ingen direkt konstig liknelse att kalla Photoshop för det digitala mörkerrummet. Jag tycker snarare att det är mycket tråkigt om jag ser en bild från en person som hade kunnat bli så mycket bättre av att bara fixa med nivåer och kurvor eller med pjattning eller vad som helst. Det är inte precis som att man inte använde mörkerrum när man fotade analogt, liksom :P

Så till skillnad från alla er andra som har skrivit här är jag för att sitta och fixa i photoshop. Tycker att det kan göra en bra bild ännu bättre, bara man bemästrar verktyget, då.
    Jag är inte emot Photoshop så länge det inte tar överhand. Nivåer, kurvur och så vidare fixar ju även jag till så klart, och PS är ju ett sjukt bra verktyg och vår tids mörkrum precis som du säger!

Jag gillar mest idéen om att man ska komponera bilden i sökaren och helst inte beskära, klona bort och flytta och ändra för mycket på datorn. Dock gör ju även jag det (klonar och beskär iaf), så lite dubbelmoral från min sida. ; )

Adam K.
    Guest

Standard

Det var den här bilden jag menade.
    Jag tycker det är rätt bra komposition, sköna fält och nu efter att min kompis och en del här på forumet gav input i redigeringen (det jag har svårt för) blev det en skön känsla över hela bilden också.

Duger det som svar?

Standard

Det duger.
    Fast för mig säger bilden ingenting. Men jag ser ju vad du "strävar" efter i alla bilder.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Jag är lite emot photoshop och göra till bilder.
    Jag tycker att en bild som är orginal är vackrast och det ger fotografen den cred han behöver.
    Jag gillar bilden precis som den är.
    Inget behöver göras.
    "Skönhet är när ingenting behöver läggas till, tas bort eller ändras på."
    Beror helt på bilden tycker jag, redigering är ju en del av skapandeprocessen, när du har redigerat klart så behöver ingenting läggas till, tas bort eller ändras på.
    Sláinte Mhath!

Adam K.
    Guest

Standard

Det duger.
    Fast för mig säger bilden ingenting. Men jag ser ju vad du "strävar" efter i alla bilder.
    Så en bild på en solnedgång/blomma säger mer?

Bara en fråga, inte riktat som kritik då även jag brukar ta sådana bilder (förut iaf) och då det är populära motiv!

Adam K.
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Beror helt på bilden tycker jag, redigering är ju en del av skapandeprocessen, när du har redigerat klart så behöver ingenting läggas till, tas bort eller ändras på.
    Så du är helt emot om man klonar bort en stolpe som inte tillför något alls?

Eller bilder som Lachapelles där hela bilden bygger på att man har tillgång till Photoshop?

Bara nyfiken! Jag tycker att det är supersvårt att dra gränser för när det är OK och inte OK att redigera bilden för mycket!

Standard

Så en bild på en solnedgång/blomma säger mer?

Bara en fråga, inte riktat som kritik då även jag brukar ta sådana bilder (förut iaf) och då det är populära motiv!
    Ja absolut. Om det är en snygg bild.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Så du är helt emot om man klonar bort en stolpe som inte tillför något alls?

Eller bilder som Lachapelles där hela bilden bygger på att man har tillgång till Photoshop?

Bara nyfiken! Jag tycker att det är supersvårt att dra gränser för när det är OK och inte OK att redigera bilden för mycket!
    Hm, du får nog läsa om mitt inlägg. =/
    Sláinte Mhath!

Adam K.
    Guest

Standard

Hm, du får nog läsa om mitt inlägg. =/
    när du har redigerat klart så behöver ingenting läggas till, tas bort eller ändras på.
    Det var detta jag tänkte på. "Redigerat klart", betyder det bara de hjälpmedel man hade i mörkrummet? Eller menar du att när man redigerat bilden utan begränsningar i Photoshop och till sist tycker "nu är bilden klar", då ska man inte gå och kludda igen?

Visserligen skrev du "det beror på bilden" också, så det kanske var det jag skulle läst? ; )

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det var detta jag tänkte på. "Redigerat klart", betyder det bara de hjälpmedel man hade i mörkrummet? Eller menar du att när man redigerat bilden utan begränsningar i Photoshop och till sist tycker "nu är bilden klar", då ska man inte gå och kludda igen?

Visserligen skrev du "det beror på bilden" också, så det kanske var det jag skulle läst? ; )
    Aha, nej jag menar bara när man är nöjd med bilden, visst det finns säkert fall då man kan få till olika resultat med en bild som alla är bra.
    Sláinte Mhath!

Adam K.
    Guest

Standard

Aha, nej jag menar bara när man är nöjd med bilden, visst det finns säkert fall då man kan få till olika resultat med en bild som alla är bra.
    Aha ok! Då hänger även jag med!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag susade igenom Glasriket och Österlen förra veckan:

Fler bilder sen.
    Sláinte Mhath!

Sidan 256 av 490 FörstaFörsta ... 156206246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266306356 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •