Adam:
Kan du förklara för mig vad du vill få fram med den där bilden med ett plank?
Adam:
Kan du förklara för mig vad du vill få fram med den där bilden med ett plank?
Jag är inte emot Photoshop så länge det inte tar överhand. Nivåer, kurvur och så vidare fixar ju även jag till så klart, och PS är ju ett sjukt bra verktyg och vår tids mörkrum precis som du säger!
Jag gillar mest idéen om att man ska komponera bilden i sökaren och helst inte beskära, klona bort och flytta och ändra för mycket på datorn. Dock gör ju även jag det (klonar och beskär iaf), så lite dubbelmoral från min sida. ; )
Det duger.
Fast för mig säger bilden ingenting. Men jag ser ju vad du "strävar" efter i alla bilder.
Så du är helt emot om man klonar bort en stolpe som inte tillför något alls?
Eller bilder som Lachapelles där hela bilden bygger på att man har tillgång till Photoshop?
Bara nyfiken! Jag tycker att det är supersvårt att dra gränser för när det är OK och inte OK att redigera bilden för mycket!
Det var detta jag tänkte på. "Redigerat klart", betyder det bara de hjälpmedel man hade i mörkrummet? Eller menar du att när man redigerat bilden utan begränsningar i Photoshop och till sist tycker "nu är bilden klar", då ska man inte gå och kludda igen?när du har redigerat klart så behöver ingenting läggas till, tas bort eller ändras på.
Visserligen skrev du "det beror på bilden" också, så det kanske var det jag skulle läst? ; )
Jag susade igenom Glasriket och Österlen förra veckan:
Fler bilder sen.
Sláinte Mhath!